Pravidlá, Tipy, Zaujímavosti,

Je možné sa otočiť za značkou 215? Vodiči to nevedia

18.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/CopyrightByMai). Biele pozadie, červený okraj a preškrtnutá šípka vľavo. Takto zjednodušene vyzerá značka 215. Takto vyjadrený zákaz je čiastočne zrejmý. Vodič nesmie odbočiť doľava. Ako...

18.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/CopyrightByMai).

Biele pozadie, červený okraj a preškrtnutá šípka vľavo. Takto zjednodušene vyzerá značka 215. Takto vyjadrený zákaz je čiastočne zrejmý. Vodič nesmie odbočiť doľava. Ako je to však s otáčaním?

Takto vyjadrený zákaz je čiastočne zrejmý. Vodič nesmie odbočiť doľava. Ako je to však s otáčaním?
Foto: shutterstock.com/CopyrightByMai

Definícia značky 215 je „zákaz odbočenia vľavo“. Znamená to, že značka nerieši otázku otáčania? Mnohí vodiči si na túto otázku nevedia odpovedať. Preto túto otázku vyriešime. Jasne a jednoducho a, samozrejme, na základe predpisov.

Značka 215 zakazuje odbočenie vľavo. A čo otáčanie?

Odbočenia nemá nič spoločné s otáčaním. Preto ani zákaz odbočenia neznamená to isté čo zákaz otáčania.

Odbočovanie je manéver, pri ktorom vozidlo mení nielen smer jazdy, ale aj cestu. Hovoriť o odbočovaní má zmysel vtedy, keď vozidlo prechádza križovatkou a mení smer jazdy na inú cestu.

Otáčanie si vyžaduje, aby vodič zmenil smer jazdy, ale zostal na tej istej ceste. Ak je pred križovatkou umiestnená značka zakazujúca odbočenie vľavo prostredníctvom zvislej dopravnej značky, otáčanie nie je takouto značkou zakázané.

Odbočenia nemá nič spoločné s otáčaním. Preto ani zákaz odbočenia neznamená to isté čo zákaz otáčania.
Foto: shutterstock.com/Mehaniq

Autá by sa tam nemohli otočiť len v prípade, ak by išlo o riadenú križovatku (svetelnou signalizáciou alebo políciou) a nebola by tam dopravná značka povoľujúca otáčanie.

Zákon o cestnej premávke uvádza nasledujúce pravidlá, ktoré musia odbočujúci vodiči dodržiavať:

  • Pred otáčaním a počas otáčania je vodič povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.
  • Vodič pri otáčaní nesmie ohroziť vodiča idúceho za ním.
  • Vodič je povinný pri otáčaní dbať na zvýšenú opatrnosť.
  • Pred otáčaním je vodič povinný zaradiť sa čo najďalej vľavo v časti vozovky určenej pre jeho smer jazdy s ohľadom na rozmery vozidla alebo nákladu a šírku vozovky.
  • Otáčajúci sa vyhýba vľavo vodičom protiidúcich vozidiel odbočujúcich vľavo.
  • Otáčajúci je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch a chodcom prechádzajúcim cez vozovku.
  • Vodič nesmie vojsť na križovatku, ak mu situácia nedovoľuje pokračovať za križovatkou v jazde, takže by bol nútený zastaviť vozidlo na križovatke; to neplatí, ak vodič musí zastaviť vozidlo v križovatke z dôvodu dávania prednosti chodcom prechádzajúcim cez vozovku.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Nie je pravda, že značka 250 „Najnižšia dovolená rýchlosť“ vám nedovoľuje jazdiť pomalšie

Križovatka s ostrovčekom. Kedy by ste mali dať prednosť chodcovi?


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Objasnené: Ako bude fungovať nové chladiace zariadenie pre jazdcov F1

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Potts F1). Exkluzívny pohľad na fungovanie nového chladiaceho zariadenia, ktoré FIA schválila na rok 2025. Prototyp FIA pre nové…

Robot zvyšujúci pevnosť konštrukcie sa presadil v mokrom betóne

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@아이티원-d4k). Keď si väčšina z nás predstaví čerstvo vyliaty betón, predstaví si materiál, ktorý by sa mal nechať vyschnúť čo…

Šokujúca pravda: Mikrovozidlá sú na cestách nebezpečnejšie než si myslíte!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CESVIMAP). Mikrovozidlá neabsolvujú tradičné nárazové testy, keďže ich typové schválenie to nevyžaduje. Napriek tomu, výsledky ukazujú, že kolízia s deformovateľnou…

Európske tradície zlomené: Prečo nový Mercedes CLA prichádza s čínskym motorom?

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoInnovationZone). Najnovšia generácia modelu Mercedes CLA prichádza s revolučným hybridným systémom, ktorý kombinuje spaľovací a elektrický pohon. Čo však vzbudzuje…

Hit v úspore nákladov: Prečo Dacia Sandero (nielen) v Nemecku valcuje konkurenciu!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DeepEnergy26). Dacia Sandero s plynovou inštaláciou je v súčasnosti najlacnejším novým vozidlom v Nemecku. Prejdenie 1 km týmto vozidlom stojí…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov