20.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Heide Pinkall).
Nemecké hospodárstvo sa v poslednom čase nachádza v pomerne veľkej kríze. Kancelár Olaf Scholz sa snaží získať svoj koláč a zároveň ho aj zjesť. Podarí sa mu dosiahnuť svoje ciele?
Spolková republika Nemecko je v súčasnosti rukojemníkom svojich vlastných politických rozhodnutí. Najprv surovinová väzba s Ruskom, teraz presmerovanie významnej časti automobilového priemyslu na elektromobilitu. Tieto dve rozhodnutia majú vážne dôsledky pre Európu. Čína chce využiť svoju príležitosť. Dovoz automobilov z ríše stredu vyvoláva na starom kontinente vážne obavy.
Nemecko musí prehodnotiť svoj vývoj
Vzhľadom na nedávny geopolitický vývoj a významné zmeny na svetovom automobilovom trhu čelí nemecký automobilový priemysel vážnym výzvam. Tradične je závislý od lacných surovín z Ruska, ktorých tok bol zastavený poškodeným plynovodom Nord Stream. Nemecko muselo prehodnotiť svoje strategické smerovanie rozvoja. K tomu treba prirátať vznik ekologickej dohody a orientáciu dopravy na elektromobily. Zdá sa, že tieto dve rozhodnutia teraz podkopávajú meniace sa spotrebiteľské nálady v Európskej únii a agresívna expanzia čínskych výrobcov.
Vnútorné a vonkajšie problémy sú výzvou pre kancelára
Trh s elektrickými vozidlami (EV) prechádza transformáciou. Zatiaľ čo záujem o elektrické dopravné prostriedky v Európe zrejme klesá, Čína sa snaží získať dominantné postavenie, a to tak z technologického, ako aj výrobného hľadiska. Nedávne správy z návštevy kancelára Olafa Scholza v Čínskej ľudovej republike vrhajú na tieto otázky nové svetlo. Scholz síce varuje pred nadprodukciou v sektore elektrických vozidiel, ale zároveň vyzýva, aby sa zabránilo protekcionistickým reakciám na rastúci čínsky dovoz elektrických vozidiel do EÚ.
Čína má oproti Európe výhodu?
Spoločnosti ako BYD a SAIC profitujú zo štedrých štátnych dotácií a lacných úverov. To im umožňuje ponúkať na svetovom trhu výrobky za konkurencieschopné ceny. Okrem toho stratégie ako vertikálna integrácia alebo rýchle cykly výskumu a vývoja. Umožňujú čínskym spoločnostiam rýchlejšie zavádzať technologické inovácie, napríklad lítiovo-železné alebo sodíkové batérie. Takéto riešenie im zabezpečuje vedúce postavenie v komercializácii nových technológií.
Kancelár má pred sebou veľkú dilemu
Nemecký automobilový priemysel čelí dileme. Na jednej strane je potrebné rýchlo prejsť na udržateľnejšie zdroje energie a technológie. Tie majú reagovať na zvyšujúce sa environmentálne a regulačné požiadavky. Na druhej strane je tradičný obchodný model založený na spaľovacích motoroch a úzkych väzbách na dodávateľov surovín z Ruska stále hlboko zakorenený v priemyselnej štruktúre krajiny. Obyvatelia Nemecka vidia, že ich život je čoraz horší, a chcú návrat k predchádzajúcemu stavu.
Kancelár Scholz sa podobne ako ostatní európski lídri nachádza v zložitej situácii. Musí balansovať medzi ochranou domácej ekonomiky a potrebou prispôsobiť sa rýchlo sa meniacej realite globálneho trhu. Dokáže nemecký automobilový priemysel obstáť v tejto skúške a prežiť nápor konkurencie z Ázie? Odpoveď na túto otázku bude mať zásadný význam nielen pre Nemecko, ale pre celú európsku ekonomiku.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Spoločnosť BYD dostala od čínskych vládnych orgánov dotácie. Najmenej 3,4 miliardy EUR
Víkendový zákaz jazdy. V Nemecku možná zmena pravidiel
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.