20.4.2024 Redakcia Auto trendy / Tlačová správa FORD (Foto: mustang.fordpresskits.com).
Ford Mustang je už viac ako desať rokov najpredávanejším športovým vozidlom na svete. Od uvedenia na globálny trh v roku 2015 spoločnosť predala viac ako 1 milión kusov a od samotného predstavenia 17. apríla 1964 na svetovej výstave v New Yorku už viac ako 10 miliónov kusov.
Vďaka dlhej kapote, krátkej palubnej doske a športovým prvkom Mustang skutočne zaujal a predajcovia boli hneď v prvý deň predaja zasypaní v počte 22 000 objednávok. Nazrime späť do histórie na zrod legendy.
Ford Mustang sa v roku 1964 predával za cenu 2 368 dolárov, vážil 1 166 kg, mal šesťvalcový motor s objemom 2 780 cm3, trojstupňovú automatickú prevodovku s pákou na podlahe a sedadlá pre štyri osoby. Konštatovanie, že sa stal okamžite hitom, je slabé slovo. Bol taký populárny, že keď 15 ľudí v Texase dražilo jedno auto, víťaz požiadal usporiadateľa, aby mohol v aute cez noc prespať, aby sa nepredalo inému, kým sa nevyplatí jeho šek.
Spoločnosť Ford predpokladala, že v prvom roku predá približne 100 000 Mustangov. Počas prvých 12 mesiacov však predala až 417 000 kusov a miliónty Mustang sa predal v roku 1966. S veľkým úspechom sa nepredával len skutočný Mustang. Počas vianočnej sezóny 1964 kúpili rodičia pre svoje deti neuveriteľných 93 000 detských Mustangov s pohonom na pedále.
V čom spočívala príťažlivosť Mustanga?
Keďže sa očakávalo, že počet ľudí vo vekovej skupine 15 až 29 rokov sa v USA (a na celom svete) v rokoch 1960 až 1970 zvýši o 40 %, spoločnosť Ford naplánovala výrobu nového typu vozidla. Vozidla, ktoré by oslovilo mladšiu generáciu, ktorá nemala záujem o konzervatívne autá svojich rodičov. Chceli anatomické sedadlá, radiacu páku na podlahe a výkonné motory.
Spoločnosť Ford určila, že takéto nové vozidlo by malo byť malé (nie dlhšie ako 457 cm), ľahké (nie ťažšie ako 1 100 kg) a lacné (s cenou do 2 500 dolárov – cena väčšiny vozidiel sa vtedy začínala na úrovni 3 500 dolárov). Štýl vozidla musel vychádzať z nízkeho profilu modelu Ford Thunderbird, vnútri museli byť štyri sedadlá a šoférovanie musela byť zábava.
Prototypy Mustanga I a II boli pomenované podľa legendárnej stíhačky P-51 Mustang z druhej svetovej vojny, hoci teraz sú synonymom divokého koňa a toto auto je známe pod označením „pony car“.
Príťažlivosť Mustanga spočívala aj v tom, že mohol mať výbavu podľa želania kupujúceho – od obyčajného vozidla bez výbavy až po výkonné, alebo dokonca luxusné vozidlo. V ponuke bol najdlhší zoznam voliteľnej výbavy, akú kedy spoločnosť Ford ponúkala.
Od zrodu až po súčasnosť sa Ford Mustang predĺžil, znížil, rozšíril a má vyšší výkon. Prekonal drastické zmeny štýlu, ropné krízy, konkurenciu a z modelu určeného len pre USA sa stal globálnym vozidlom (viac ako 140 krajín) a predáva sa v Európe, Austrálii, na Strednom východe aj v Ázii. Počas 60 rokov si Mustang zachoval svoju osobitú príťažlivosť a popularitu a od roku 2015 tróni na vrchole rebríčka predajnosti športových vozidiel. Na celom svete sa od roku 2015 predalo viac ako milión kusov, a od roku 1964 približne 10 miliónov kusov.
Spoločnosť Ford je globálna americká značka
Spoločnosť Ford je globálna americká značka, pôsobiaca v Európe už viac ako 100 rokov, ktorá sa zasadzuje o slobodu pohybu, čo ide ruka v ruke so starostlivosťou o planétu i ľudí navzájom. Plán Ford+, ktorý spoločnosť realizuje spoločne s obchodnými divíziami Model e, Ford Pro a Ford Blue, urýchľuje v Európe jej prechod na čisto elektrickú a uhlíkovo neutrálnu budúcnosť do roku 2035. Spoločnosť sa posúva vpred prostredníctvom nových, odvážnych elektromobilov, navrhnutých s ohľadom na európskych vodičov a inovatívnych vďaka službám. Pomáhajú ľuďom spájať sa, komunitám rásť a podnikom prosperovať.
Medzi prevádzky zamerané na predaj a servis vozidiel Ford na 50 samostatných európskych trhoch patrí i spoločnosť Ford Motor Credit Company, divízia zákazníckych služieb Ford Customer Service Division a 14 výrobných závodov (osem podnikov s plnou majetkovou účasťou a šesť nekonsolidovaných podnikov s účasťou iných spoločností) so štyrmi centrami v nemeckom Kolíne nad Rýnom, španielskej Valencii a v našom spoločnom podniku v rumunskom meste Craiova a tureckej provincii Kocaeli. Ford zamestnáva približne 34 000 ľudí vo svojich prevádzkach s plnou majetkovou účasťou a konsolidovaných podnikoch s účasťou iných spoločností a približne 54 000 ľudí, ak sa zarátajú aj nekonsolidované podniky v celej Európe
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Najobľúbenejší európsky Ford prešiel faceliftom. Zmeny? Hlavne vo vnútri
Ford si vyhradzuje názov RS200. Vráti sa legenda?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.