22.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Toyotakw).
Predaj elektromobilov klesá, predaj hybridov stúpa. Toto je stručný prehľad európskeho trhu s novými automobilmi v marci 2024.
Myslím, že už nikto nepochybuje o tom, že elektromobily neovládnu automobilový trh tak rýchlo, ako sa predpovedalo ešte pred niekoľkými rokmi. Trh s batériovými autami, ktorý mal zaznamenať medziročný rast o niekoľko desiatok percent, má za sebou ďalší mesiac no predaj sa zmenšil.
Združenie výrobcov automobilov (ACEA) oznámilo marcové údaje o predaji nových automobilov v Európskej únii. Ukázalo sa, že predaj bol o 5,2 percenta nižší ako v marci 2023, pričom showroomy opustilo približne milión áut. Podľa analytikov malo na tento stav hlavný vplyv obdobie veľkonočných sviatkov, ktoré tento rok pripadli na marec, pričom marec bol prvým mesiacom v tomto roku, v ktorom bol predaj automobilov nižší ako pred rokom.
Nemalo to tak byť. Predaj elektromobilov klesá
Oveľa horšie výsledky ako celý trh však zaznamenali elektromobily, ktorých predaj v marci medziročne klesol až o 11,3 % na 134 000 automobilov. To zjavne súvisí s ukončením dotačného programu. Ukazuje sa, že v trhových podmienkach nie sú batériové elektromobily schopné konkurovať spaľovacím alebo hybridným automobilom. V dôsledku toho sa podiel elektromobilov na trhu s novými automobilmi znížil z 13,9 na 13 percent.
Ešte horšie je, že najväčší pokles predaja elektromobilov je v potenciálne najsilnejších európskych ekonomikách. Napríklad v Taliansku sa trh s batériovými automobilmi znížil o 34 % a v Nemecku o 29 %. Situáciu v oblasti batériových automobilov zachraňuje len Francúzsko, kde sa predaj zvýšil o 11 %.
Situácia na trhu s elektromobilmi preto zostáva nejasná. Koniec koncov, stále sú v platnosti predpisy, podľa ktorých má v roku 2035 vstúpiť do platnosti zákaz predaja spaľovacích automobilov. Už teraz sa však otvorene hovorí, že tento zákaz nie je reálny a že predpisy sa zmenia už po nasledujúcich voľbách do Európskeho parlamentu. Či sa tak stane, sa však ešte len uvidí. Jedným z argumentov v prospech zákazu je čínska expanzia v Európe. Ukazuje sa, že najväčšími príjemcami núteného prechodu na elektrické pohony v Európe by mohla byť Čína, čo si európski výrobcovia, rovnako ako zákonodarcovia, neprajú.
Stagnácia na trhu je tu a prejavuje sa už dnes – výrobcovia jeden po druhom upúšťajú od plánov predčasne prejsť na elektrický pohon a sľubujú vývoj hybridov. Čas ukáže, či je to dobrá stratégia, ale dnes sa zdá, že je to jediný správny smer.
Predaj hybridných vozidiel PHEV je na vzostupe. Tieto vozidlá však majú jeden problém
O niečo lepšie ako elektromobily sú na tom dobíjateľné hybridy (PHEV), ktorých predaj sa v marci zvýšil o 0,7 %. Ďalším problémom je, že z výskumu, ktorý uskutočnili výrobcovia automobilov a ktorého výsledky zverejnila Európska únia, vyplýva, že vodiči PHEV pri ich používaní nedobíjajú ako pri klasických hybridoch. V dôsledku toho vypúšťajú oveľa viac emisií, ako by mohli, takže nie sú skutočnou alternatívou k elektromobilom.
Klasické hybridy – je to budúcnosť motorizmu?
Klasické hybridné pohony bez dobíjania sa predávajú veľmi dobre. V marci zaznamenali nárast predaja o 12,6 %. – napriek poklesu celkového predaja. Veľmi výrazný nárast predaja hybridných pohonov HEV bol zaznamenaný vo Francúzsku (takmer 30 %), pričom dobre si viedlo aj Taliansko (+8,3 %). Zaujímavé je, že k poklesu predaja hybridných vozidiel HEV došlo v Nemecku (-0,3 %).
Marec bol ďalším mesiacom poklesu popularity dieselových automobilov, tento trh sa znížil až o 18 percent, zatiaľ čo predaj benzínových automobilov klesol o 8 percent. Trhový podiel hybridných automobilov sa zvýšil z 24,4 na 29 percent, zatiaľ čo podiel spaľovacích motorov (benzínových a naftových) klesol z 51,8 na 47,8 percent.
Ústup od dieselových motorov sa nedá zastaviť
V marci 2024 mali benzínové autá stále najväčší podiel na trhu (35,4 %; pokles z 37,4 % v roku 2023). Na druhom mieste z hľadiska obľúbenosti sú klasické hybridy (29 percent; nárast z 24,4 percenta v roku 2023) a na treťom mieste elektromobily (13 percent; pokles z 13,9 percenta), ktoré predbehli dieselové vozidlá (12,4 percenta; pokles zo 14,4 percenta). Plug-in hybridy tvoria 7,1 percenta trhu, ostatné typy pohonu 3 percentá.
Umelé vytváranie trhu zlyhalo
Na trhu s novými automobilmi je preto zrejmý trend odklonu od spaľovacích motorov, pričom dieselové agregáty sú oveľa viac postihnuté ako benzínové. Umelé formovanie predaja prostredníctvom dotácií pre elektromobily by však nemohlo byť dlhodobo úspešné. Preto z prebiehajúcej transformácie profitujú najmä klasické hybridné pohony (HEV), ktoré lákajú vodičov výrazne nižšími cenami ako plug-in hybridy a batériové autá a výrazne nižšou spotrebou paliva, ako môžu ponúknuť benzínové motory.
To znamená, že Toyota, ktorá roky kládla najväčší dôraz na hybridy a zanedbávaním elektromobilov bola trochu v rozpore s trhom, môže počítať s rastúcimi ziskami.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Honda HR-V e:HEV: V meste má 3,5 l/100 km a priestranný interiér. Test a skúšobná jazda
Nová Kia Sorento. Má 7 miest na sedenie a pod kapotou skutočný poklad
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.