25.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ademe).
Verejná doprava vrátane osobných automobilov sa ukazuje ako hlavný znečisťovateľ ovzdušia. Cieľ Európskej únie znížiť do roku 2050 množstvo oxidu uhličitého o 90 % v porovnaní s rokom 1990 sa zdá byť nereálny.
Zo sociologického hľadiska sa spoločnosť zjednocuje okolo nejakej veci, keď má identifikovaného potenciálneho nepriateľa. V Európskej únii je jedným z najnebezpečnejších nepriateľov oxid uhličitý. Predpokladá sa, že vinníkmi otravy životného prostredia týmto plynom v nadmernom množstve sú vodiči. Prečo sa to deje? Pravdepodobne preto, že vozidlá sú všade okolo nás, je ich veľa, takže teoreticky vypúšťajú veľa škodlivých látok.
90 % zníženie oxidu uhličitého v Európskej únii
Na oficiálnej webovej stránke Európskeho parlamentu nájdete dokument o emisiách oxidu uhličitého z automobilov. Údajne sa v ňom uvádzajú fakty a informácie o tomto fenoméne. V preloženom dokumente sa okrem iného môžeme dočítať aj takéto vyhlásenia:
„Európska únia chce do roku 2050 dosiahnuť 90-percentné zníženie emisií skleníkových plynov z dopravy v porovnaní s rokom 1990. Je to súčasť úsilia o zníženie emisií CO2 a dosiahnutie klimatickej neutrality do roku 2050 v rámci európskeho akčného plánu pre zelenú dopravu.“
Stanovenie kurzu a dosiahnutie klimatickej neutrality do roku 2050 je veľmi vzdialená perspektíva. V posledných rokoch sa na Zemi udialo toľko situácií, ktoré sa dajú len ťažko predvídať. Samozrejme, dá sa povedať, že pandémie, inflácia na gigantickej úrovni a teraz vojna na Ukrajine sú plánované. Ak však túto cestu uvažovania necháme bokom, samotné spoločenstvo už priznáva, že doterajšie kroky neprinášajú očakávané výsledky.
Realita je v rozpore s teóriou
V uvedenom dokumente som sa dočítal, že predpoklady týkajúce sa zníženia hladiny oxidu uhličitého už teraz nezodpovedajú teórii.
„Výrazné zníženie emisií CO2 z dopravy nebude jednoduché, pretože tempo znižovania sa spomalilo. Podľa súčasných prognóz sa emisie z dopravy do roku 2050 znížia len o 22 %, čo je ďaleko od súčasných ambícií.“
Takéto pozorovania jednoznačne ukazujú, že ide o dobré teórie, s ktorými sa dá súhlasiť. Veď skôr každý chce fungovať v lepšom a čistejšom stave. Zvyky ľudí sa však nedajú zmeniť tak ľahko, ako si niektorí úradníci myslia. Už teraz je zrejmé, že záujem o elektromobily klesá. Mali byť akýmsi liekom na všetky zlozvyky produkcie oxidu uhličitého v doprave. Sú v takom prípade autá na batérie v porovnaní so spaľovacími autami ekologickejšie?
Produkcia oxidu uhličitého a elektromobily
Elektromobily sú prezentované ako vozidlá bez emisií. A skutočne, pri jazde na cestách vypúšťajú oveľa menej škodlivých látok ako konvenčný pohon. Počas jazdy sa však stále opotrebúvajú pneumatiky a brzdové doštičky. A častice z týchto dvoch komponentov tiež prispievajú k tvorbe smogu v mestách.
Má teda výroba a likvidácia elektromobilov aspoň trochu lepší vplyv na životné prostredie? Tézy uvedené v tejto štúdii opäť spochybňujú takúto hypotézu.
„Pri výpočte množstva CO2 vyprodukovaného automobilom je potrebné zohľadniť nielen CO2 vyprodukované počas používania, ale aj emisie spôsobené jeho výrobou a likvidáciou. Výroba a likvidácia elektromobilu je menej ekologická ako výroba a likvidácia automobilu so spaľovacím motorom a emisie z elektromobilov sa líšia v závislosti od spôsobu výroby elektrickej energie.“
Táto prezentácia škodlivých emisií vrátane množstva CO2 vyprodukovaného elektromobilom naznačuje jednu vec. Elektrická energia vyrobená z uhlia je pravdepodobne menej čistá ako jadrová, geotermálna alebo vodná energia. Preto z tohto pohľadu sú na území krajín ktoré vyrábajú elektrickú energiu z uhlia možno práve spaľovacie autá z hľadiska dĺžky používania lepšie pre životné prostredie.
Oxid uhličitý – neviditeľný nepriateľ spoločnosti
Environmentálne otázky budú pre niektorých ľudí vždy dôležité. Preto je dobré ich z času na čas otvoriť, aby sa o ne verejnosť zaujímala. Politici to veľmi dobre vedia, a preto sa nastolila otázka oxidu uhličitého, klimatickej katastrofy a potreby znížiť počet áut. To všetko sa bude opakovane objavovať. Ako emotívne témy, ale náhradné témy pre verejnosť. A zdá sa, že všetky plány a ciele Európskej únie sú len zbožnými želaniami namiesto toho, aby boli založené na faktoch.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Pol miliardy eur na pokutách za emisie CO2. Orgány EÚ odhalili údaje o výrobcoch automobilov
Úder pre autá z Číny. EÚ uskutočňuje revolučné zmeny
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.