25.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Capix Denan).
Pri zastavení vozidla stojí mnoho vodičov pred dilemou: zatiahnuť ručnú brzdu alebo nechať zaradený rýchlostný stupeň? Alebo je pre istotu najlepšie použiť obe možnosti? Každý z týchto spôsobov má svoje výhody a nevýhody a výber optimálneho spôsobu závisí od konkrétnej situácie.
Obidve metódy sú navrhnuté tak, aby zabránili pohybu vozidla. Jedno je isté – bez ohľadu na sklon cesty by sa mala použiť aspoň jedna z nich, pretože niekedy sa môže stať, že sa auto na zdanlivo rovnom úseku cesty začne samovoľne pohýnať a stane sa nebezpečným pre okolie. Nehovoriac o tom, že v takom prípade musíte počítať s nákladmi na opravu vozidla. A ak poisťovňa preukáže, že ste auto pri státí riadne nezabezpečili, môže odmietnuť vyplatiť poistné plnenie.
Zatiahnutie ručnej brzdy
V moderných vozidlách s elektronickou parkovacou brzdou nemáme na výber. Za normálnych okolností sa brzda po zastavení a vypnutí motora aktivuje sama. Je síce možné ju deaktivovať, ale ťažko si predstaviť dôvod, prečo to urobiť. Vo vozidlách s klasickou pákou parkovacej brzdy máme na výber. V 99 % situácií je vhodné zabrániť rozjazdu vozidla a páku nasmerovať nahor. Len v extrémnych situáciách – napríklad pri dlhom zastavení v zime na nezastrešenom teréne – môžeme zvoliť druhý spôsob, t. j. zablokovanie vozidla zaradením rýchlosti. Dlhé zastavenie v zime môže mať za následok zablokovanie ručnej brzdy v dôsledku nízkych teplôt, ľadu a nečistôt.
Parkovanie na svahovitej ceste
V kopcoch môžete okrem parkovacej brzdy chrániť vozidlo aj zaradením prvého alebo spätného prevodového stupňa. Prvý prevodový stupeň sa používa pri parkovaní smerom do kopca, druhý pri parkovaní do svahu prednou časťou vozidla. Na rovnom povrchu nie je potrebné zaradiť prevodový stupeň, keď vozidlo stojí, ale musíte pamätať na zaradenie prevodového stupňa pri rozjazde vozidla a po zaradení motora neuvoľňovať spojku, pretože vozidlo urobí „žabku“.
V automobiloch s automatickou prevodovkou je potrebné zvoliť prevodový stupeň „P“ alebo „parkovací“. Kľúčom k úspechu je urobiť to až po úplnom zastavení vozidla, nie počas jazdy, a to ani pri minimálnej rýchlosti. Vo vozidlách s „automatom“ je dobré zatiahnuť parkovaciu brzdu, ktorá „odľahčí“ prevodovku od toho, aby bránila vozidlu v kotúľaní. Tým sa minimalizuje zaťaženie, ktoré na ňu pôsobí, a predĺži sa jej životnosť.
Pri parkovaní v kopci je tiež dobré natočiť kolesá smerom k obrubníku. Týmto spôsobom sa vozidlo aj v prípade, že sa začne kotúľať, jednoducho zastaví na mieste, namiesto toho, aby išlo z kopca. Ak v zime parkujete dlhší čas, môžete pouvažovať o použití špeciálnych klinov, ktoré zabránia pohybu vozidla.
Čo robiť, ak ručná brzda zamrzne?
Najprv sa skúste pohybovať pomaly – najprv dopredu, potom dozadu. Možno vzniknutý ľad „povolí“ a brzda sa uvoľní. Prípadne môžete ťuknúť na zablokované koleso – existuje šanca, že sa ľad rozpadne a umožní vám normálnu jazdu. Treba však dbať na to, aby ste pri tom nepoškodili disk alebo pneumatiku. Rozhodne sa neoplatí rozbiehať vozidlo silou, aj keď je jazda so zablokovanými kolesami možná – brzdové komponenty sa poškodia už po niekoľkých kilometroch. Ak sa brzda neodomkne, bude potrebné privolať odťahovú službu alebo mobilného mechanika, ktorý systém „rozmrazí“ vhodným prípravkom.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Čo sa stane, ak zaradíte spiatočku pri rýchlosti 100 km/h? Je to ako nová funkcia v aute
Keď dostanete aquaplaning, máte zrýchľovať alebo brzdiť?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.