26.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoPrime51).
Veľa sa hovorí o expanzii čínskych výrobcov do Európy. V ceste jej však môžu stáť stereotypy. Doteraz bolo označenie „made in China“ synonymom nekvality. Platí to ešte stále?
Čínski výrobcovia sa v Európskej únii objavujú v čoraz väčšom počte, hoci sa im stále nedarí presvedčiť miestnych vodičov. Medzi kľúčové obavy zákazníkov určite patria tie, ktoré sa týkajú životnosti vozidiel alebo prístupu k servisu vrátane náhradných dielov. ADAC, známy svojimi systematickými rebríčkami kvality automobilov, tieto otázky skúmal.
Práve zverejnený materiál nemeckého automobilového klubu zohľadňuje celkové hodnotenia, ktoré vybrané čínske vozidlá získali v testoch. Skúmal tiež predpokladanú zostatkovú hodnotu automobilov. Rozoberá tiež bežné problémy zistené v automobiloch značiek ako Aiways, BYD, Great Wall, Lynk&Co, MG, Nio a… Smart.
K akým záverom dospeli?
Čínska kvalita
Podľa odborníkov ADAC je spoločným menovateľom dnešných automobilov z Číny výrazné zlepšenie kvality v porovnaní so začiatkom 21. storočia. Autá z Číny nielenže nezaostávajú za priemernými autami etablovaných výrobcov, ale presviedčajú aj dobrou štandardnou výbavou.
Nemci si všimli aj výhodné záručné podmienky, ktorými sa mnohí čínski výrobcovia snažia presvedčiť európskych zákazníkov o svojich výrobkoch. Za zmienku stoja aj dobré známky v crash testoch, ktoré sa modelom z ríše stredu zvyčajne darí získavať pri šturmovaní Európy.
ADAC si všimol aj neustále zdokonaľovanie plodov čínskeho technického myslenia tamojšími inžiniermi. Ako príklad bol uvedený Smart #1, ktorý v teste vyhýbania sa prekážkam nedopadol príliš priaznivo. Spomenutý bol aj prípad vozidla s príznačným názvom Ora Funky Cat, ktoré malo znepokojujúce príznaky pri nabíjaní trakčnej batérie. Obe neduhy boli veľmi rýchlo odstránené.
Čínske autá: čo treba zlepšiť?
A tak plynule prechádzame k zoznamu vecí, ktoré musia výrobcovia v strednom kráľovstve zlepšiť. Na čom musia popracovať, aby sa mohli vyrovnať svojim etablovanejším konkurentom? Podľa expertov ADAC je spoločným problémom, ktorý trápi takmer všetky čínske vozidlá testované automobilovým klubom, nespoľahlivé fungovanie asistenčných systémov vodiča. Medzi ne patrí neuspokojivé fungovanie adaptívneho tempomatu a systémov varovania pred vybočením z jazdného pruhu.
Citujúc nemeckú správu, „zdá sa, že MG, Great Wall, Nio a BYD kladú väčší dôraz na samotnú existenciu asistenčného systému ako na jeho výkon“. Medzi uvádzanými problémami boli aj prehnané zvukové výstrahy pred údajným nebezpečenstvom. Tie majú za následok podkopanie dôvery vodiča v technológiu a namiesto pomoci sú jednoducho otravné.
Ďalším problémom môžu byť nefunkčné klimatizačné systémy. Problémy s vyhrievaním interiéru, ktoré boli hlásené pri modeloch Nio ET7 a EL7, by sa mali považovať za nepríjemné. Ale parné okná v týchto vozidlách (a v BYD Atto 3 a MG4) môžu byť v extrémnych prípadoch tiež nebezpečné.
Ďalším z problémov kritizovaných nemeckým autoklubom je presunutie ovládania takmer všetkých funkcií vozidla na centrálnu obrazovku. Hoci ide o skutočne nepríjemnú praktiku, nemožno si nevšimnúť, že tento problém sa netýka len vozidiel z ríše stredu. Veď jedným z priekopníkov v tomto smere boli francúzske značky. Správa ADAC však o tom mlčí.
Nemci preto upozorňujú na pomaly reagujúce obrazovky používané v niektorých vozidlách. K tomu sa pridáva malá veľkosť použitých fontov, komplikované štruktúry menu alebo chyby softvéru.
Samostatným problémom, ktorý ADAC uvádza, je nízka kvalita prekladu multimediálnych systémov. Niekedy je do očí bijúca úplná absencia „prekladu“ správ do jazyka nášho západného suseda. Aj tu je však ťažké neusmievať sa pod nosom, ak si uvedomíme, že len pred viac ako desiatimi rokmi Slováci vznášali rovnaké námietky voči multimediálnym systémom inštalovaným v autách nemeckých výrobcov predávaných na Dunaji.
Zníženie hodnoty čínskych automobilov
Ako veľmi stratia čínske autá na hodnote? Tu je krátka odpoveď: záleží na tom. Odborníci ADAC zatiaľ tvrdia, že je ťažké odhadnúť budúcu zostatkovú hodnotu automobilov z ríše stredu. Je to spôsobené tým, že závisí od mnohých rôznych faktorov, medzi ktoré patrí dostupnosť náhradných dielov alebo celková životnosť jednotlivých modelov.
Nemci radia, že v snahe vyhnúť sa prípadným problémom sa oplatí zvážiť lízing čínskeho vozidla ako bezpečnejšiu alternatívu ku kúpe. Okrem toho ADAC upozorňuje na ťažké vyhliadky, ktorým čelia vozidlá z ríše stredu na trhu nášho západného suseda. Odborníci autoklubu konštatujú, že pri vstupe toľkých nových značiek na trh musí nevyhnutne dôjsť k otrasom vyplývajúcim z tvrdej konkurencie. Aj tá vnútorná medzi novými čínskymi výrobcami.
Na druhej strane, medzi výrobcami z ríše stredu, ktorí prichádzajú do Európy, sú aj takí, ktorí vybudovali svoje značky na pevných základoch. Patria k veľkým, dobre etablovaným koncernom a majú primerané kapitálové rezervy. Medzi nimi sú značky patriace spoločnostiam ako SAIC Motor (napr. MG, dostupný aj na Slovensku), Geely alebo BYD. V ich prípade by nemali existovať väčšie obavy o prežitie na náročnom trhu.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Európa dostane nové smart SUV. Módny, dobre vybavený bude hrozbou pre modely vyššej triedy
Nové SUV od BYD bude bestsellerom. Za túto cenu ohrozí svojich európskych konkurentov
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.