25.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Monstar Studio).
Mnohí vodiči v Európe sa ocitli pod cenzúrou. V súlade s novou stratégiou investuje Európska únia viac ako 3 milióny eur do úplne nového systému kontroly vodičov. Do tohto podniku sa zapojila dokonca aj umelá inteligencia s cieľom zlepšiť bezpečnosť na cestách. Ovocím bude systém, ktorý sa bude povinne inštalovať do nových automobilov predávaných v krajinách EÚ.
Zvyčajne sa najprv dostaví únava a necitlivosť svalov. Potom začnete zívať, krútiť sa na sedadle. Potom sa rozptýlite. Časom začnete za volantom reagovať pomalšie a zatvárať oči. Takto postupuje únava krok za krokom. Až kým nezaspíte. Až kým sa vám nestane nehoda. Alternatíva? Okamžite zastavíte na parkovisku, aby ste si urobili prestávku a oddýchli si.
Zaspávate za volantom? Stáva sa to viac ako polovici vodičov!
Na Slovensku bohužiaľ nie sú k dispozícii presné štatistiky o počte dopravných nehôd spôsobených únavou alebo zaspaním za rok 2023. Polícia SR zverejňuje štatistiky nehôd len v súhrne, bez rozdelenia na príčiny. Dostupné údaje z roku 2022 však naznačujú, že únava za volantom je aj na Slovensku vážnym problémom:
- V roku 2022 bolo na slovenských cestách celkovo 20 225 dopravných nehôd.
- Z nich 2 230 (cca 11%) bolo klasifikovaných ako nehody s neznámym vinníkom.
- Zatiaľ čo presný počet nehôd spôsobených únavou nie je známy, je pravdepodobné, že značná časť z týchto „neznámych“ nehôd bola zapríčinená únavou alebo zaspaním vodiča.
- Následky nehôd spôsobených únavou boli v roku 2022 tragické: 148 smrteľných nehôd a 1 731 zranených.
Reakcia orgánov EÚ netrvala dlho. Preto sa projekt FITDRIVE (podpora EÚ vo výške viac ako 3,4 milióna EUR v rámci programu Spoločenské výzvy – inteligentná, ekologická a integrovaná doprava) realizuje 3,5 roka (práce sa začali v septembri 2021). Ukončenie prác sa blíži. Medzinárodný tím (okrem iného odborníci z centier vo Francúzsku, Írsku, Španielsku, Nemecku, Švédsku, Turecku a Taliansku) pod vedením španielskeho technologického centra ITCL ukončí výskum a testovanie (uskutočnené na uzavretých tratiach a v bežnej premávke vo viacerých krajinách EÚ) vo februári 2025.
Úlohou tímu je vyvinúť nový systém na zisťovanie únavy vodiča, ktorý by mal fungovať rýchlejšie a efektívnejšie ako riešenia, ktoré sú v súčasnosti inštalované v automobiloch rôznych značiek. Po schválení bude povinný v nových automobiloch predávaných v EÚ. Na začiatku sa bude vzťahovať na profesionálnych vodičov, čo znamená vodičov nákladných vozidiel, autobusov, dodávkových vozidiel a taxikárov.
Systémy na zisťovanie únavy už existujú. Stále však nie sú dostatočne dobré. Nový systém má byť lepší
Ako sa bude nový systém líšiť od tých, ktoré sú už na trhu (čoraz viac osobných automobilov obsahuje jednoduchý systém založený na zásahu asistenčných systémov alebo vizuálnom pozorovaní)? Vodiča budú monitorovať nielen rôzne štandardné senzory (kamera na snímanie tváre a pohľadu, senzory vo volante), ale aj športová páska na ruku so senzormi na meranie tepu, intenzity potenia a pohybov rúk. Na vytvorenie hodnotenia štýlu jazdy vodiča sa budú brať do úvahy aj údaje z asistenčných systémov (reakcie na udržiavanie jazdného pruhu, obmedzovač rýchlosti, adaptívny tempomat) a tachografu. Je toho dosť, však?
Prečo toľko zdrojov informácií? Čím viac ich je, tým ľahšie je stanoviť presnú diagnózu. Pri individuálnom hodnotení sa využijú vhodné neurofyziologické modely (užitočné budú výskumné práce na prepojení kortikálnej aktivity a svalovej reakcie v závislosti od únavy). Inými slovami, systém bude zhromažďovať údaje o každom vodičovi a naučí sa jeho správanie, aby mohol prispôsobiť hodnotenie úrovne únavy. Máte vo zvyku škrabať sa na zátylku, keď sa dostaví prvá únava? Elektronika to zistí. A ako bude reagovať? To je veľmi dobrá otázka.
Výpoveď na vodiča.
Určite môžete očakávať predbežné upozornenia (napr. správy na displeji a zvukovo alebo hlasom prostredníctvom digitálneho asistenta) s odporúčaním urobiť si prestávku. Samozrejme, čím dlhšie vodič ignoruje oznámenia, tým častejšie budú oznámenia a zvukové upozornenia. Je možné, že nakoniec vozidlo podá správu svojmu vodičovi. Koniec koncov, v návrhu sa spomína prenos údajov policajným hliadkam a infraštruktúre inteligentných dopravných systémov (IDS). Samozrejme, možno sa sťažovať na informovanie (najmä ak systém urobí chyby), ale ak sa dá predísť tragickej nehode, stojí za to, aby sme sa na nový systém pozerali trochu menej kriticky.
Kedy príde riešenie v nových autách? Určite nie čoskoro, pretože čas by sa mal počítať na roky, nie na mesiace. Môže trvať niekoľko rokov, kým sa systém stane povinnou súčasťou originálnej výbavy.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Znaky, ktoré prezradia podvodníka. Ako sa nenechať oklamať podvodníkmi s autami
Česká republika: Policajný dron „loví“ pomalých vodičov (VIDEO)
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.