27.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@USDOTFHWA).
Kruhový objazd nie je len kruhový objazd. Rozlišujeme totiž rôzne typy týchto križovatiek. Ktoré sú najlepšie? Na popredných miestach sú určite turbínové (turbo) kruhové objazdy a smerové kruhové objazdy. Druhý typ je lepší. Ide o cestný vynález vyvinutý vo Švédsku.
Kruhové objazdy sa budujú na jeden účel. Má znížiť počet kolízií pri prejazde a zvýšiť plynulosť dopravy. Dosahujú sa tieto ciele? Je to otázne. Situácia však nie je vinou koncepcie kruhových križovatiek, ale skôr problémom vodičov, ktorí sa na nich nevedia orientovať.
Aký je rozdiel medzi turbínovým kruhovým objazdom a smerovým kruhovým objazdom?
Dopravní inžinieri dlho premýšľali o tom, ako zlepšiť koncepciu kruhového objazdu, aby bol viac bezkolízny. A prišli s dvoma nápadmi. Oba majú rovnakú myšlienku. Ide o to, aby sa vodičovi doslova ukázalo prstom, čo má robiť. Tak vznikli smerové a turbínové kruhové objazdy. Aká je organizácia dopravy na týchto križovatkách? Tak že:
- Na turbínovom kruhovom objazde sa používajú tzv. redukčné pruhy. To viac-menej znamená, že bez ohľadu na to, ktorý výjazd si vodič zvolí, vchádza a vychádza z kruhového objazdu vo vybranom jazdnom pruhu. Napríklad ľavý pruh sa zmení na pravý pruh. Preto je však potrebné pred vjazdom na kruhový objazd zaujať pravý jazdný pruh.
- Na smerovom kruhovom objazde vyzerá križovatka ako klasický kruhový objazd. Má však na vozovke namaľované pruhy so šípkami – smerové pruhy, v ktorých boli povolené smery premávky. Tieto pruhy sú často oddelené súvislou čiarou. Tá sa mení na prerušovanú čiaru až pri výjazde. Aj keď vodorovné značenie nejakým spôsobom núti alebo naznačuje vodičovi, aby išiel pravým pruhom k najbližšiemu alebo nasledujúcemu výjazdu. Smerový kruhový objazd má aj výraznejšie vyznačené priechody. Vjazdy a výjazdy sú ďalej od seba. Križovatka má zmenenú geometriu.
Semafory sú tiež oveľa bežnejšie na smerovom kruhovom objazde ako na turbínovom kruhovom objazde. Jeho vzhľad a rozdelenie dopravy do jednotlivých smerov sú navyše rozhodujúce pre zníženie kolíznej intenzity križovatky.
Prečo by mohol byť smerový kruhový objazd lepší ako turbínový kruhový objazd?
Smerový kruhový objazd sa dokonca môže ukázať ako lepšie riešenie, a to z dvoch dôvodov. Po prvé preto, že si vyžaduje od projektantov menej dizajnérskych fines. Nie je potrebné navrhovať zložité prelínanie smerových pruhov.
Po druhé, ponúka vodičom jasnejšie pravidlá cestnej premávky. Vodič, ktorý sa pohybuje v danom jazdnom pruhu ešte pred kruhovým objazdom, vidí smery premávky, ktoré na ňom povolili cestní inžinieri. Tie sú namaľované na vozovke a vyznačené na značke. Keď sa zaradí do správneho jazdného pruhu, zostáva mu len sledovať smer šípky. To je všetko. To nabáda k správnemu správaniu a výrazne znižuje kolíznosť križovatky. Okrem toho je rozhodujúce odsadenie vjazdov a výjazdov. Vodiči tak majú viac priestoru na manévrovanie. Majú viac času napríklad na sledovanie dopravnej situácie.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Ako dlho treba mať zapnutú smerovku pri predbiehaní. Pokuta
Zelená šípka doprava, zaobchádzate s ňou ako so zeleným svetlom? Pokuta
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.