29.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto:).
K prevodovke a jej prevodovým pomerom pristupujú vodiči dogmaticky. Dôvodom sú vysoké náklady na opravu. Len pri vynechávaní prevodových stupňov sa môže vodič skutočne obávať poruchy prevodovky?
O prevodovke v aute sa dá povedať veľa výrazne technických vecí. Najmä preto, že sa zaoberá zmenou pomeru otáčok na vstupnom a výstupnom hriadeli. Z pohľadu bežného vodiča sú však oveľa dôležitejšie praktické informácie.
Vynechávanie prevodových stupňov počas jazdy je jednou z možností
Prevodovka jednoducho umožňuje vozidlu ísť rýchlejšie prostredníctvom postupných prevodových pomerov. Pri pohone vozidla sa efektívnejšie využíva presne ten istý výkon a krútiaci moment. Prevodové pomery sú nastavené v správnom poradí. Znamená to však, že preskakovanie medzi 1., 2., 3., 4., 5. a 6. prevodovým stupňom by sa malo vykonávať striktne a dogmaticky v tomto poradí? Áno aj nie. Veľa závisí od jazdných podmienok.
Kedy je možné preradiť z 2. na 4. prevodový stupeň?
Pri preradení z 2. na 4. prevodový stupeň sa otáčky motora výrazne znížia. To je hlavný problém. Preto je takýto manéver možný hlavne vtedy, keď motor pred preradením beží vo vysokých otáčkach. To platí napríklad pre scenár, keď vodič začal predbiehať na druhom prevodovom stupni a počas zrýchľovania údaj otáčkomera dostal do oblasti napríklad 5 000 ot.
V tomto prípade sa zmena prevodového stupňa uskutoční bez toho, aby sa poškodila prevodovka alebo rýchlosť vozidla. Vodič sa nemusí obávať. Naopak, prospeje to spojke, ale aj spotrebe paliva (keďže ide o jeden z trikov ekologickej jazdy). Otáčky motora sa po zmene prevodového pomeru o dva stupne nahor ustália na optimálnej úrovni.
Kedy je lepšie nepreradiť z 2. na 4. prevodový stupeň?
Kedy je lepšie neradiť z 2. na 4. prevodový stupeň hneď? V skutočnosti predovšetkým vtedy, keď sú otáčky motora už na 2. stupni nízke a nižšie ako 2 000 ot. V takom prípade sa motor pri zmene prevodového pomeru jednoducho zastaví. Takáto situácia bude znamenať aj veľké zaťaženie dvojhmotového systému kolies a v extrémnych prípadoch môže viesť až k pretrhnutiu rozvodového remeňa. Hoci musí ísť o remeň, ktorý je už značne opotrebovaný.
Zastavenie motora počas jazdy je nežiaducim scenárom. Vodič stráca posilňovač riadenia a bŕzd. Neskúsený človek môže v takejto situácii dokonca spanikáriť.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Čo sa stane, ak zaradíte spiatočku pri rýchlosti 100 km/h? Je to ako nová funkcia v aute
Dilema vodičov. Zatiahnuť ručnú brzdu alebo nechať auto so zaradeným rýchlostným stupňom?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.