1.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TrucksAndTrailers1).
Bezpečnostní špecialisti Euro NCAP čoskoro zavedú nový systém hodnotenia ťažkých nákladných vozidiel po oznámení zmien v testovaní osobných vozidiel. Vďaka tomu bude možné zistiť, ktoré vozidlá sú bezpečnejšie ešte pred ich kúpou.
Euro NCAP zavádza nový systém hodnotenia nákladných vozidiel
Nezávislý regulačný orgán pre bezpečnosť cestnej premávky Euro NCAP zavádza nový systém hodnotenia nákladných vozidiel. Hoci tieto vozidlá tvoria menšiu časť vozidiel na európskych cestách, sú zodpovedné za 25 % smrteľných nehôd.
Aby sa tomu zabránilo, Euro NCAP začne testovať asistenčné technológie pre tieto vozidlá. Očakáva sa, že sa tým zvýši bezpečnosť nákladných vozidiel. Prevádzkovatelia vozových parkov získajú cenný nástroj, ktorý im pomôže pri nákupe týchto vozidiel. Podrobnosti o vlastných testoch nákladných vozidiel Euro NCAP už boli zverejnené. Čo zahŕňajú?
Nové hodnotenie Truck Safe – čo sa pod ním skrýva?
Podobne ako v prípade osobných vozidiel, aj Euro NCAP plánuje vykonávať vlastné hodnotenia bezpečnosti nových nákladných vozidiel. Na tento účel bezpečnostná agentúra spolupracuje s obcami, poisťovňami, dopravcami, zákonodarcami a ďalšími subjektmi na vytvorení systému hodnotenia, ktorý ide nad rámec vládnych nariadení.
Euro NCAP hodnotí tieto kľúčové bezpečnostné technológie:
- Inteligentné prispôsobenie rýchlosti (ISA),
- autonómne núdzové brzdenie (AEB),
- AEB pre zraniteľných účastníkov cestnej premávky (AEB VRU) – špecialisti budú testovať, či nové vozidlá zareagujú a zabrzdia v prípade prechádzajúcich chodcov – dospelých a detí. Zatiaľ má takýto systém vo výrobe len jedno nákladné vozidlo.
- Systémy podpory jazdy v jazdnom pruhu (LSS) – Euro NCAP bude testovať systémy, ktoré dokážu aktívnym riadením vozidla zabrániť jeho vybočeniu z jazdného pruhu. Systémy podpory jazdných pruhov využívajú kamery na identifikáciu bielych čiar a okrajov vozovky tam, kde nie sú, čím pomáhajú znižovať únavu a zvyšovať bezpečnosť na cestách.
- Systém AEB pri odbočovaní v tesnej blízkosti a prevencia rozjazdu z miesta – k mnohým nehodám dochádza v dôsledku konštrukcie nákladných vozidiel, k čomu prispieva aj kabína vysoko nad vozovkou,
- Kamerové monitorovacie systémy (eZrkadlá) – inštalácia elektronických zrkadiel (eZrkadlá) účinne nahrádza skutočné zrkadlo. Malá kamera poskytuje veľké zorné pole s menším skreslením obrazu ako ekvivalentné zrkadlá. V niektorých prípadoch dokonca dokážu prispôsobiť výhľad dopravnej situácii (napr. poskytujú širší uhol, keď vozidlo odbočuje, aby vodič videl zadnú časť prívesu).
Testy NCAP aj pre smetiarske vozidlá a sklápače
Nové testy budú simulovať kolízie v reálnom svete a podnietia výrobcov, aby zaviedli technológie na predchádzanie kolíziám a zlepšenie výhľadu vodiča. To v konečnom dôsledku pomôže určiť, ktoré technológie sú nákladovo efektívne a poskytujú bezpečnosť.
„Čím skôr si uvedomíme, že bezpečnostné technológie používané v nákladných vozidlách zaostávajú za technológiami používanými v osobných automobiloch, tým skôr sa nám podarí znížiť počet smrteľných nehôd s účasťou nákladných vozidiel,“
– Ulric Långberg zo Švédskeho združenia spoločností cestnej dopravy vysvetľuje.
V budúcnosti sa požiadavky budú vyvíjať podľa toho, ako budú výrobcovia reagovať na testy. V roku 2027 bude Euro NCAP klásť väčší dôraz na zvýšené požiadavky na aktívnu bezpečnosť pri manévrovaní. Po nich budú v roku 2030 nasledovať crash testy nákladných vozidiel s cieľom podporiť lepšiu pasívnu ochranu.
Vozidlá sa budú testovať podľa jednotlivých sektorov. Testy budú zahŕňať vozidlá pre mestskú dopravu, diaľkovú dopravu na diaľniciach, sklápacie vozidlá a vozidlá na prepravu odpadu. Prvé zverejnenie hodnotení sa uskutoční v novembri 2024.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
EÚ chce zásadné zmeny v nákladných vozidlách. Odborníci sú silne znepokojení
Nákladné vozidlo Mercedes prerobené na byt na kolesách. Bezprecedentná úroveň luxusu
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.