12.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@BoschCarService).
Je prirodzené, že chceme, aby naše autá spotrebovali čo najmenej paliva. Bohužiaľ, niektoré snahy sú spojené s rizikom a vodiči, ktorí bojujú o každú kvapku benzínu alebo nafty, si koledujú o problémy. Peniaze, ktoré ušetria na palive, budú musieť minúť u mechanika.
Ako dosiahnuť, aby vaše auto spaľovalo menej? Jedným zo spôsobov je čo najrýchlejšie zaradiť najvyšší možný prevodový stupeň a jemne manipulovať s plynom. Ak však na tomto prevodovom stupni jazdíte príliš pomaly, rýchlo sa vám stane, že sa vám pokazí motor, ktorého oprava bude stáť oveľa viac ako ušetrené palivo.
Nízke otáčky sú pre dvojhmotný zotrvačník nočnou morou
Vodiči si neuvedomujú, že jazda pri veľmi nízkych rýchlostiach rýchlo ovplyvní životnosť dvojhmotného zotrvačníka, ktoré je určené na tlmenie vibrácií. Donedávna sa toto riešenie používalo len v dieselových motoroch, ale dnes sa čoraz častejšie používa v benzínových motoroch. Najmä v tých, ktoré sú malé, preplňované a výkonné.
Dvojhmotný zotrvačník vykonáva väčšinu práce práve pri nízkych otáčkach. Vtedy vznikajú vibrácie, ktoré musí tlmiť. Pri notoricky známej jazde v nízkych otáčkach môže byť preto tento komponent vhodný na výmenu každých 30 – 40 000 km.
Cena dvojhmotného zotrvačníka závisí od modelu a motora. Najlacnejšie stoja od 200 eur. Samozrejme, ide o cenu súčiastky, ku ktorej budete musieť pripočítať cenu práce mechanika.
Úsporná jazda a nízke otáčky zaťažujú motor
Nízke otáčky veľmi zaťažujú citlivé komponenty motora, ako sú ojnice, kľukový hriadeľ a piesty. Poškodenie týchto komponentov môže znamenať poškodenie motora. Pri takomto súbore porúch bude lacnejšia výmena motora ako jeho oprava.
Jazda pri nízkych otáčkach môže motor poškodiť viac ako prevádzka pri vysokých otáčkach. Tento štýl jazdy vedie k bočnému preťaženiu piestov a zaťažuje rozvodovú reťaz, ktorá sa môže časom roztiahnuť. Výmena rozvodovej reťaze je zvyčajne zložitá a nákladná a zvyčajne si vyžaduje výdavky vo výške niekoľkých stovák eur.
Nízkootáčkové a preplňované spaľovanie – čo to je?
Pri jazde v nízkych otáčkach vodiči často stláčajú plyn až na podlahu, aby využili plný výkon motora. V malých agregátoch s priamym vstrekovaním a preplňovaním môže vzniknúť „horúci bod“. Týka sa to motorov, v ktorých sú špičky vstrekovačov umiestnené vo vnútri spaľovacej komory.
Vstrekované palivo má málo času na odparenie a premiešanie so vzduchom v spaľovacej komore. Preto sa v určitom okamihu vytvorí tzv. horúci bod. Zmes sa stáva príliš bohatou a vstreknuté palivo sa úplne nespáli. To má následne za následok tvorbu karbónových nánosov, ktoré upchávajú vstrekovače a obmedzujú rozprašovanie paliva v komore. Nahromadené uhlíkové usadeniny môžu viesť k zapáleniu vstrekovaného paliva v nesprávnom okamihu. Potom dochádza k veľmi intenzívnemu nadúrovňovému spaľovaniu.
Supertaktné spaľovanie môže viesť k poškodeniu motora. Sily pôsobiace na piesty a ojnice môžu viesť k ich poškodeniu alebo dokonca prasknutiu. Zvýšený tlak v spaľovacích komorách môže viesť k poškodeniu krúžkov. Do zoznamu možných poškodení sa môže pridať aj poškodenie panvy, kľukového hriadeľa alebo turbodúchadla.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Po koľkých kilometroch sa mení spojka? Aké sú prvé príznaky opotrebovanej spojky
Akú vzdialenosť smiete prejsť s prázdnou pneumatikou?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.