7.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ThatDroneGuyTy).
Najnovšie údaje ukazujú, že únava vodičov môže byť jednou z hlavných príčin až každej piatej nehody na európskych cestách. Orgány Európskej únie by to chceli zmeniť. Jedným z nápadov je vybaviť vodičov náramkami, ktoré by ako súčasť systému založeného na umelej inteligencii monitorovali úroveň únavy vodičov.
Plánovaný 3,5-ročný projekt s názvom FITDRIVE, ktorý sa realizuje v rámci známeho programu EÚ Vision Zero v oblasti bezpečnosti cestnej premávky, prebieha od septembra 2021. Ide o iniciatívu výskumníkov zo siedmich krajín:
- Španielsko,
- Francúzsko,
- Nemecko,
- Írsko,
- Taliansko,
- Švédsko,
- Turecko.
Projekt v hodnote takmer 3,5 milióna eur je v plnej miere financovaný z programu EÚ Spoločenské výzvy – inteligentná, ekologická a integrovaná doprava. Konečné výsledky práce výskumníkov pod vedením španielskeho technologického centra ITCL budú známe vo februári 2025. Na čom pracujú zástupcovia až desiatich výskumných centier zo siedmich krajín?
Dostanú vodiči náramky? Budú kontrolovať, či môžete šoférovať
Cieľom je vyvinúť nový systém na zisťovanie únavy vodiča, ktorý by sa mohol stať povinnou výbavou nových automobilov predávaných v Európskej únii. Medzi účastníkmi je španielska spoločnosť Advanticsys, ktorá sa špecializuje na senzory a softvér, a Európska asociácia autoškôl.
V popise výskumného projektu sa uvádza, že cieľom je:
vývoj nového nástroja na monitorovanie výkonu pri riadení, kognitívnej záťaže, fyzickej únavy a reakčného času vodiča.
Výskumníci k tejto téme pristupujú komplexne – základom je identifikovať ťažko uchopiteľný moment, keď sa konkrétny vodič unaví. Pred niekoľkými dňami sa o projekte FitDrive diskutovalo v Dubline, kde sa konal kongres Transport Research Arena 2024, ktorý okrem iných organizovala aj Európska asociácia profesionálnych vodičov (EPDA).
Organizátor nie je náhoda. Očakáva sa, že ak riešenie vyvinuté výskumníkmi preukáže svoju užitočnosť, bude najprv uvedené na trh pre širokú škálu profesionálnych vodičov. S najväčšou pravdepodobnosťou by teda systém FITDRIVE využívali nielen vodiči nákladných vozidiel a autobusov, ale napríklad aj kuriéri (vodiči mikrobusov) alebo taxikári.
Náramok skontroluje, či je vodič pri vedomí.
Minulý rok sa na uzavretých testovacích miestach v Taliansku a Španielsku testovali dobrovoľní profesionálni vodiči za rôznych poveternostných podmienok. Informácie získané počas prvých dvoch sérií testov pochádzali z kamier sledujúcich tváre vodičov a slúchadiel monitorujúcich mozgové vlny. To však nie je všetko. Výskumníci to povedali na rovinu – ide o vytvorenie algoritmu založeného okrem iného na umelej inteligencii, ktorý bude schopný odhaliť únavu vodiča.
Dôležité je, že systém má fungovať „v spojení s elektronickým náramkom“.
Náramok bude monitorovať parametre, ako je srdcová frekvencia, pohyby rúk a potenie, aby bolo možné zistiť, kedy sa vodič unaví.
Tým to však nekončí. Na rozdiel od súčasných riešení, ktoré sú založené napríklad na senzoroch (ako sú tie, ktoré monitorujú jazdné pruhy alebo sledujú očné buľvy vodiča), nový algoritmus sa má byť schopný učiť a prispôsobiť sa každému vodičovi. Očakáva sa, že systém si bude vymieňať údaje aj s inými bezpečnostnými systémami vo vozidle, ako sú systémy na udržiavanie jazdného pruhu, aktívny tempomat alebo… tachograf.
Systém sa ladí sám, neustále zhromažďuje údaje, aby si vytvoril obraz o každom vodičovi a vyhodnotil riziko počas danej jazdy. Týmto spôsobom dokáže odhaliť jednotlivé príznaky únavy – napríklad, že sa vodič dotýka zadnej časti krku.
– prečítané zo stránky projektu
Kedy budú k dispozícii náramky pre profesionálnych vodičov? Práce na systéme FITDRIVE budú pokračovať do februára
Práce na novom systéme budú teoreticky ukončené vo februári 2025. Po tomto čase budú musieť výskumníci vyúčtovať grant EÚ a preukázať, že 3 489 864,50 EUR, ktoré im boli poskytnuté v rámci projektu FITDRIVE, neboli zbytočné. Až po tomto čase možno od Európskej komisie očakávať prvé kroky v súvislosti so zavedením systému do zoznamu povinnej výbavy úžitkových vozidiel. Znepokojení vodiči tak môžu zatiaľ – nedajbože – pokojne spať.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Desivé výsledky výskumu. EÚ pripravuje nový systém aktívnej kontroly vodiča
Mýty o triezvosti, na ktoré by si mali vodiči dávať pozor
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.