9.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/wk1003mike).
Bez ohľadu na to, aké veľké je vozidlo a koľko má koní a bezpečnostných systémov, do kontaktu s asfaltom prichádza prostredníctvom štyroch bodov. Kvalitu tohto kontaktu vyjadruje výška dezénu. Dezén alebo čísla behúňa vodičovi napovedia, či sú pneumatiky ešte spôsobilé na jazdu.
Výška dezénu pneumatík a predpisy
Podmienky, ktoré musia pneumatiky spĺňať, sú stanovené vo vyhláške Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 308/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o technickej kontrole vozidiel. Zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov (cestný zákon).
V uvedenom ustanovení sa predovšetkým uvádza, že „vozidlo nesmie byť vybavené pneumatikami, ktorých ukazovatele opotrebenia behúňa vykazujú hraničné opotrebenie“. Kritérium výšky sa vzťahuje len na pneumatiky, ktoré nie sú vybavené takýmto indikátorom.
Na Slovensku platia pre minimálnu hĺbku dezénu pneumatík tieto predpisy
Letné pneumatiky:
- Osobné autá a motocykle: 1,6 mm
- Nákladné autá do 3,5 tony: 1,6 mm
- Nákladné autá nad 3,5 tony: 2 mm
- Autobusy: 2 mm
Zimné pneumatiky:
- Osobné autá a nákladné autá do 3,5 tony: 3 mm
- Nákladné autá nad 3,5 tony: 3 mm na hnacej náprave a 1,6 mm na ostatných nápravách
- Autobusy: 4 mm na všetkých nápravách
Dôležité:
- Tieto minimálne hĺbky dezénu platia pre všetky pneumatiky na vozidle.
- Jazda s pneumatikami s dezénom pod zákonnou mierou je zakázaná a môže vám hroziť pokuta.
- Odporúča sa používať zimné pneumatiky od 1. novembra do 31. marca, aj keď nie je snehová pokrývka.
- Pri výbere pneumatík je dôležité zvážiť aj podmienky používania a typ vozidla.
Okrem hĺbky dezénu je dôležité dbať aj na:
- Tlak v pneumatikách: Správny tlak v pneumatikách je dôležitý pre bezpečnú jazdu a znižuje opotrebenie pneumatík.
- Stav pneumatík: Pravidelne kontrolujte pneumatiky, či nie sú poškodené, napríklad prasknuté, prerazené alebo s nerovnomerným opotrebením.
- Vek pneumatík: Pneumatiky majú obmedzenú životnosť. Odporúča sa ich vymieňať po 10 rokoch, aj keď nie sú viditeľne poškodené.
Ako na prvý pohľad zistíte, či majú vaše pneumatiky dobrý dezén?
Aký je indikátor, ktorý ukazuje hranicu opotrebovania behúňa pneumatiky? Predpisy to neuvádzajú. Výrobcovia preto používajú rôzne systémy. Niekedy majú podobu výstupku alebo hrbolčeka v drážkach pneumatiky. Pre uľahčenie sa na bočnici objavuje šípka alebo trojuholník s nápisom TWI (Tread Wear Indicator). Hrot šípky slúži na označenie umiestnenia indikátora. Hoci napríklad spoločnosť Michelin umiestňuje svojho mužíka s rukou smerujúcou nahor.
Nápis sa objavuje na jednom z blokov behúňa. Nokian používa čísla (napr. 1 až 8 alebo 4, 6, 8). Zmiznutie každého z nich znamená stratu časti behúňa – pričom každá číslica vyjadruje počet mm. Zmiznutie všetkých až dvoch teda znamená, že pneumatiku treba vymeniť.
Tento systém sa používa v takmer všetkých moderných pneumatikách. Vodičovi to značne uľahčuje prácu. Vodič môže na prvý pohľad zistiť, či sú napríklad letné pneumatiky vhodné na nasadenie späť na kolesá (alebo zimné pneumatiky na uskladnenie) a budú bezpečné pre nasledujúcu sezónu. Je však dôležité mať na pamäti, že výška ráfikov je spravidla nastavená na 1,6 mm. Ide o zákonnú požiadavku. Na druhej strane výrobcovia pneumatík uvádzajú, že bezpečnostná hranica je stanovená vyššie. Je to minimálne 3 až 4 mm.
Z tohto dôvodu niekedy výrobcovia umiestňujú na behúň dva ukazovatele. Jeden sa týka zákonnej požiadavky. Druhý, ktorý uvádza bezpečnú výšku blokov podľa noriem výrobcu.
Výška behúňa je jedna vec. Existuje viac kľúčových faktorov pre pneumatiky
Výška behúňa je kľúčová. Určuje, či pneumatika zvládne udržať kontakt s vozovkou napríklad v daždi. Na záver je potrebné upozorniť na jednu vec. O tom, či je potrebné pneumatiky vyradiť z prevádzky, však môže rozhodnúť viacero faktorov. Aj tomu sa oplatí venovať pozornosť: (opakujeme)
- vek pneumatiky. Pneumatiky by sa nemali používať dlhšie ako 10 rokov od dátumu výroby uvedeného na kóde DOT.
- poškodenie pneumatiky. Trhliny alebo jasne viditeľné praskliny sú diskvalifikujúce.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Najlepšie letné pneumatiky 2024: Test, rebríček a rady odborníkov
Prečo by ste v lete nemali používať zimné pneumatiky? Odpovedáme
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.