Elektro, Správy, Tipy, Zaujímavosti,

Elektrina Európu nezachráni? Politici sa prepočítali

11.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@fullychargedshow). Dá sa povedať, že plán na rýchlu elektrifikáciu európskej dopravy nevyšiel. Dopyt po elektrických vozidlách neustále klesá. Zákazníkov odrádzajú vysoké ceny, vysoká strata hodnoty...

11.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@fullychargedshow).

Dá sa povedať, že plán na rýchlu elektrifikáciu európskej dopravy nevyšiel. Dopyt po elektrických vozidlách neustále klesá. Zákazníkov odrádzajú vysoké ceny, vysoká strata hodnoty a ťažkopádne nabíjanie. Zdá sa, že zákaz predaja nových spaľovacích áut po roku 2035 sa pravdepodobne odsunie.

Elektrina Európu nezachráni? Politici sa prepočítali.
Foto: youtube.com/@fullychargedshow

Európski politici sú zvyknutí žiť v akejsi bubline a sú do istej miery izolovaní od reality. Bolo jasné, že tlačenica na propagáciu elektromobilov a zavádzanie ďalších regulácií a príkazov nebude mať v konečnom dôsledku žiadny vplyv na vkus zákazníkov. Koniec koncov, na takú drastickú zmenu v motoristickej problematike sú potrebné roky, ak nie desaťročia. Všetko nasvedčuje tomu, že zákaz predaja nových spaľovacích áut po roku 2035 skončí v koši. Taký je okrem iného záver správy agentúry Bloomberg.

Elektromobily v nemilosti zákazníkov. Dopyt klesá

Dopyt po elektromobiloch neustále klesá, uviedli predstavitelia agentúry. Pôvodný rastúci trend, ktorý dodával výrobcom optimizmus, sa spomalil, čo prispelo k zatváraniu tovární, prepúšťaniu a hromadeniu nepredaných vozidiel na parkoviskách tovární. Dôvodom je napríklad zrušenie dotácií na nákup elektromobilov v niektorých krajinách. Dobrým príkladom je Nemecko: po zrušení dotácií klesol predaj batériových elektromobilov takmer o 55 %. Zákazníci sa pri výbere nových vozidiel orientovali na lacnejšie modely so spaľovacím motorom vrátane dieselov a hybridov.

Zaujímavé je, že pokles dopytu podnietil výrobcov k zníženiu cien nových vozidiel. To malo zase vplyv na zníženie zostatkovej hodnoty ojazdených elektromobilov (predpokladaná cena vozidla, za ktorú ho možno po určitom čase ďalej predať). Náhly pokles hodnoty je tiež faktorom, ktorý odrádza zákazníkov od výberu elektromobilu. Okrem toho sú faktorom aj vysoké náklady na prevádzku, opravy a poistenie. Nevýhodou je aj nedostatočne rozvinutá nabíjacia sieť, najmä na našom trhu.

Na lepšie objasnenie tejto problematiky agentúra uvádza prípad Brita Naeema Badiuzzamana. Tento muž, ktorý denne používa elektrický Mercedes EQB, uviedol, že spočiatku bol so svojím vozidlom celkom spokojný. Teraz sa ho však chce zbaviť. Jednou z vecí, ktoré ho odrádzajú od jazdy elektromobilom, je malý počet nabíjačiek, čo má za následok dlhé zastávky a čakanie „kým príde na rad“. Hneď ako sa mu skončí dvojročný lízing, prejde na hybrid, povedal. „Elektromobily by som v súčasnosti neodporúčal ani svojej rodine, ani priateľom. Za cenu základného elektromobilu máte na výber širokú škálu lepších prémiových spaľovacích vozidiel.“ – Brit povedal vo vyhlásení pre agentúru Bloomberg.

Všetko nasvedčuje tomu, že zákaz predaja nových spaľovacích vozidiel po roku 2035 skončí v koši.
Foto: youtube.com/@torquecars

Miliardy v bahne. Bude zrušený zákaz predaja spaľovacích motorov?

Pokles dopytu po elektrických vozidlách zjavne pozastavuje plány Únie. Zákaz registrácie nových automobilov so spaľovacím motorom, plánovaný na rok 2035, ktorý sa rovná zákazu ich predaja na území krajín Spoločenstva, sa určite odloží. Na to si však budeme musieť ešte chvíľu počkať. Osud tohto právneho predpisu závisí od auditu, ktorý má EÚ vykonať v roku 2026. Existuje však šanca, že spaľovacie autá nečakajú zánik. Európska ľudová strana, jedna z najväčších strán v europarlamente, chce, aby sa zákaz úplne zrušil. Vynára sa však otázka, či to nie je len trik pred blížiacimi sa voľbami…

Situáciu komplikujú aj čínski výrobcovia, ktorí si môžu dovoliť ponúkať oveľa lacnejšie vozidlá ako ich európski konkurenti. Samozrejme, je v záujme EÚ zastaviť prílev nových vozidiel z kráľovstva stredu a zachrániť domácich výrobcov pred zánikom trhu. Môže sa však ukázať, že sankčné clá v tomto smere aj tak nič nezmenia. Čínski výrobcovia ponúkajú svoje vozidlá za nižšiu cenu ako európske značky a zároveň dosahujú vysoké zisky účtovaním vysokých marží. Prípadné cenové vojny alebo dokonca dodatočné daňové zaťaženie ich nezastraší. To všetko vďaka lacnej výrobe a štátnym dotáciám. Otvorenou otázkou zostáva, či sa zákazníci rozhodnú pre lacnejšie vozidlá z Číny, dokonca aj elektrické, alebo či zostanú verní značkám zo starého kontinentu. Ako však ukazujú údaje o predaji, nízka cena je zvyčajne kľúčovým faktorom pre výber konkrétneho výrobku.

Elektrifikácia dopravy, prirodzeným mechanizmom

Bohužiaľ, na bezohľadnej politike EÚ strácajú aj samotní výrobcovia. Európske koncerny znášajú náklady na vývoj úplne nových elektrických vozidiel vo výške miliárd eur. Boli tiež nútené zatvoriť továrne na montáž modelov so spaľovacím motorom a v dôsledku toho oznámiť hromadné prepúšťanie. Elektrifikácia dopravy by mala byť prirodzeným mechanizmom, a nie umelo vynúteným procesom. Koniec koncov, v konečnom dôsledku je to zákazník, kto formuje trh. Ako vidíte, oveľa lepším nápadom, aj z hľadiska ochrany životného prostredia, je podporovať hybridné pohony, ako to už roky robí Toyota. Ale mal niekto z európskeho plánu elektrifikácie prospech? Samozrejme. Tu sa na scénu opäť dostáva Čína. Obohatila sa okrem iného na dodávkach batérií pre európske značky, z ktorých mnohé dodnes nemajú vlastné závody na výrobu batérií. Žiaľ, pokiaľ ide o elektrifikáciu, Európa nemôže v žiadnom prípade konkurovať ČĽR.

V súčasnosti mnohí západní výrobcovia v snahe minimalizovať straty rýchlo vyvíjajú nové generácie spaľovacích motorov a zameriavajú sa na výrobu hybridov. Tie spĺňajú prísne emisné normy a zároveň ponúkajú to najlepšie z oboch svetov. Budúcnosť európskeho motorizmu určia nasledujúce roky.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Elektromobil zo spaľovacieho motora za 8 hodín. Nemecký startup ohlasuje revolúciu

Budú elektromobily rovnako lacné ako spaľovacie autá? Nové modely Volkswagen o 40 % lacnejšie


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Marcopolo uvádza na trh Nomade: 4×4 dieselový obytný automobil

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@BMWvsOMEGA). Vďaka špičkovej technológii a exkluzívnemu dizajnu spája Nomade robustnosť a pohodlie. Marcopolo Motorhome, divízia spoločnosti Marcopolo S.A., práve predstavila…

Objasnené: Ako bude fungovať nové chladiace zariadenie pre jazdcov F1

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Potts F1). Exkluzívny pohľad na fungovanie nového chladiaceho zariadenia, ktoré FIA schválila na rok 2025. Prototyp FIA pre nové…

Hybridné superauto na každodenné používanie? Arthurov McLaren má 700 koní, ale kosti vám nezlomí

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@McLarenAutomotiveTV). Po meste v elektrickom režime a za mestom na kľukatej ceste naštartujem revúci motor V6 Turbo. McLaren Arthur je…

Bugatti sa nezastaví na 490 km/h. Výrobca chce prekonať hranicu 500 km/h

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@autovisie). Bugatti Chiron Chiron Super Sport 300+ prekonal rekord najrýchlejšieho sériovo vyrábaného auta na svete, ale výrobca sa pri tom…

Objavte slobodu bez káblov: Displej pre motorku, ktorý vám spríjemní každú jazdu!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@MotoCheez). Displej EVKEY prináša technológie Android Auto a Apple CarPlay na vašu motorku jednoduchým a praktickým spôsobom. Je tiež vodotesný…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov