11.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@fullychargedshow).
Dá sa povedať, že plán na rýchlu elektrifikáciu európskej dopravy nevyšiel. Dopyt po elektrických vozidlách neustále klesá. Zákazníkov odrádzajú vysoké ceny, vysoká strata hodnoty a ťažkopádne nabíjanie. Zdá sa, že zákaz predaja nových spaľovacích áut po roku 2035 sa pravdepodobne odsunie.
Európski politici sú zvyknutí žiť v akejsi bubline a sú do istej miery izolovaní od reality. Bolo jasné, že tlačenica na propagáciu elektromobilov a zavádzanie ďalších regulácií a príkazov nebude mať v konečnom dôsledku žiadny vplyv na vkus zákazníkov. Koniec koncov, na takú drastickú zmenu v motoristickej problematike sú potrebné roky, ak nie desaťročia. Všetko nasvedčuje tomu, že zákaz predaja nových spaľovacích áut po roku 2035 skončí v koši. Taký je okrem iného záver správy agentúry Bloomberg.
Elektromobily v nemilosti zákazníkov. Dopyt klesá
Dopyt po elektromobiloch neustále klesá, uviedli predstavitelia agentúry. Pôvodný rastúci trend, ktorý dodával výrobcom optimizmus, sa spomalil, čo prispelo k zatváraniu tovární, prepúšťaniu a hromadeniu nepredaných vozidiel na parkoviskách tovární. Dôvodom je napríklad zrušenie dotácií na nákup elektromobilov v niektorých krajinách. Dobrým príkladom je Nemecko: po zrušení dotácií klesol predaj batériových elektromobilov takmer o 55 %. Zákazníci sa pri výbere nových vozidiel orientovali na lacnejšie modely so spaľovacím motorom vrátane dieselov a hybridov.
Zaujímavé je, že pokles dopytu podnietil výrobcov k zníženiu cien nových vozidiel. To malo zase vplyv na zníženie zostatkovej hodnoty ojazdených elektromobilov (predpokladaná cena vozidla, za ktorú ho možno po určitom čase ďalej predať). Náhly pokles hodnoty je tiež faktorom, ktorý odrádza zákazníkov od výberu elektromobilu. Okrem toho sú faktorom aj vysoké náklady na prevádzku, opravy a poistenie. Nevýhodou je aj nedostatočne rozvinutá nabíjacia sieť, najmä na našom trhu.
Na lepšie objasnenie tejto problematiky agentúra uvádza prípad Brita Naeema Badiuzzamana. Tento muž, ktorý denne používa elektrický Mercedes EQB, uviedol, že spočiatku bol so svojím vozidlom celkom spokojný. Teraz sa ho však chce zbaviť. Jednou z vecí, ktoré ho odrádzajú od jazdy elektromobilom, je malý počet nabíjačiek, čo má za následok dlhé zastávky a čakanie „kým príde na rad“. Hneď ako sa mu skončí dvojročný lízing, prejde na hybrid, povedal. „Elektromobily by som v súčasnosti neodporúčal ani svojej rodine, ani priateľom. Za cenu základného elektromobilu máte na výber širokú škálu lepších prémiových spaľovacích vozidiel.“ – Brit povedal vo vyhlásení pre agentúru Bloomberg.
Miliardy v bahne. Bude zrušený zákaz predaja spaľovacích motorov?
Pokles dopytu po elektrických vozidlách zjavne pozastavuje plány Únie. Zákaz registrácie nových automobilov so spaľovacím motorom, plánovaný na rok 2035, ktorý sa rovná zákazu ich predaja na území krajín Spoločenstva, sa určite odloží. Na to si však budeme musieť ešte chvíľu počkať. Osud tohto právneho predpisu závisí od auditu, ktorý má EÚ vykonať v roku 2026. Existuje však šanca, že spaľovacie autá nečakajú zánik. Európska ľudová strana, jedna z najväčších strán v europarlamente, chce, aby sa zákaz úplne zrušil. Vynára sa však otázka, či to nie je len trik pred blížiacimi sa voľbami…
Situáciu komplikujú aj čínski výrobcovia, ktorí si môžu dovoliť ponúkať oveľa lacnejšie vozidlá ako ich európski konkurenti. Samozrejme, je v záujme EÚ zastaviť prílev nových vozidiel z kráľovstva stredu a zachrániť domácich výrobcov pred zánikom trhu. Môže sa však ukázať, že sankčné clá v tomto smere aj tak nič nezmenia. Čínski výrobcovia ponúkajú svoje vozidlá za nižšiu cenu ako európske značky a zároveň dosahujú vysoké zisky účtovaním vysokých marží. Prípadné cenové vojny alebo dokonca dodatočné daňové zaťaženie ich nezastraší. To všetko vďaka lacnej výrobe a štátnym dotáciám. Otvorenou otázkou zostáva, či sa zákazníci rozhodnú pre lacnejšie vozidlá z Číny, dokonca aj elektrické, alebo či zostanú verní značkám zo starého kontinentu. Ako však ukazujú údaje o predaji, nízka cena je zvyčajne kľúčovým faktorom pre výber konkrétneho výrobku.
Elektrifikácia dopravy, prirodzeným mechanizmom
Bohužiaľ, na bezohľadnej politike EÚ strácajú aj samotní výrobcovia. Európske koncerny znášajú náklady na vývoj úplne nových elektrických vozidiel vo výške miliárd eur. Boli tiež nútené zatvoriť továrne na montáž modelov so spaľovacím motorom a v dôsledku toho oznámiť hromadné prepúšťanie. Elektrifikácia dopravy by mala byť prirodzeným mechanizmom, a nie umelo vynúteným procesom. Koniec koncov, v konečnom dôsledku je to zákazník, kto formuje trh. Ako vidíte, oveľa lepším nápadom, aj z hľadiska ochrany životného prostredia, je podporovať hybridné pohony, ako to už roky robí Toyota. Ale mal niekto z európskeho plánu elektrifikácie prospech? Samozrejme. Tu sa na scénu opäť dostáva Čína. Obohatila sa okrem iného na dodávkach batérií pre európske značky, z ktorých mnohé dodnes nemajú vlastné závody na výrobu batérií. Žiaľ, pokiaľ ide o elektrifikáciu, Európa nemôže v žiadnom prípade konkurovať ČĽR.
V súčasnosti mnohí západní výrobcovia v snahe minimalizovať straty rýchlo vyvíjajú nové generácie spaľovacích motorov a zameriavajú sa na výrobu hybridov. Tie spĺňajú prísne emisné normy a zároveň ponúkajú to najlepšie z oboch svetov. Budúcnosť európskeho motorizmu určia nasledujúce roky.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Elektromobil zo spaľovacieho motora za 8 hodín. Nemecký startup ohlasuje revolúciu
Budú elektromobily rovnako lacné ako spaľovacie autá? Nové modely Volkswagen o 40 % lacnejšie
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.