13.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@iihs-hldi).
Moderné autá sú vybavené aktívnymi systémami, ktoré korigujú chyby vodiča, takže sú úplne bezpečné, však? Bohužiaľ, nie je to také jednoduché a nový test IIHS to jednoznačne preukázal. Americká inštitúcia zmenila scenár testu. Škaredá pravda vyšla rýchlo najavo.
Američania požadujú viac
Americká agentúra IIHS, ktorá sa zaoberá bezpečnosťou cestnej premávky, je známa svojou zvrátenosťou. Pred rokmi prekvapila výrobcov automobilov novým typom crash testu s malým prekrytím, známym aj ako obrysové testy. Ukázalo sa, že náraz do prekážky vo výške 25 % šírky kapoty namiesto tradičných 40 % je pre väčšinu áut zničujúci. Teraz IIHS opäť mení podmienky hry. A výrobcovia automobilov opäť opúšťajú bojisko na štíte.
Organizácia IIHS pridala do svojho štandardného súboru testov systémov aktívnej bezpečnosti testy s inými vozidlami – s maketou osobného vozidla a chodcom. Teraz sa vozidlá testujú aj v scenári, v ktorom sa vozidlo približuje k motocyklistovi stojacemu v jeho jazdnom pruhu a k prívesu nákladného vozidla.
Zmenili sa aj rýchlosti. Doteraz IIHS vykonával testy pri dvoch možnostiach: pri rýchlosti 12 a 25 míľ za hodinu alebo 19 a 40 km/h. Teraz sa testy vykonávajú pri troch rýchlostiach: 31, 37 a 43 míľ za hodinu. To znamená 50, 60 a 70 km/h. Okrem toho sa motocyklista umiestni do stredu jazdného pruhu a na pravý okraj jazdného pruhu. Musíte teda uznať, že zmena je naozaj veľká. Až taká veľká, že výsledky dopadli zle.
Vozidlá SUV bez úspechu
Body sa udeľujú, keď vozidlo varuje vodiča aspoň 2,1 sekundy pred očakávaným časom nárazu a aspoň viditeľne zníži rýchlosť. Z 10 testovaných vozidiel SUV získalo iba jedno vozidlo maximálne hodnotenie: dobré (4 body zo 4). Dve ďalšie získali dostatočné hodnotenie (3 body zo 4), tri prijateľné hodnotenie (2 body zo 4) a zvyšné štyri nevyhovujúce hodnotenie (1 bod zo 4). Tu sú výsledky testov IIHS. Od najlepšieho po najhorší.
4 body
- Subaru Forester
SUV Apennine sa vyhlo zrážke s motocyklistom pri rýchlosti 50 a 60 km/h. V teste pri rýchlosti 70 km/h znížilo svoju rýchlosť na menej ako 50 km/h. Varovalo vodiča viac ako 2,1 s pred možnou zrážkou (v scenári s prívesom sa testuje len varovanie pred zrážkou).
3 body
- Honda CR-V
- Toyota RAV4
Model Honda včas varoval a v testoch pri rýchlosti 50 a 60 km/h zastavil alebo takmer zastavil. Pri rýchlosti 70 km/h však dokázal iba znížiť rýchlosť nárazu. O niečo horšie dopadol model RAV4, ktorý pri rýchlosti 60 km/h nezabránil zrážke s motocyklistom umiestneným na okraji jazdného pruhu. Pri rýchlosti 70 km/h dokázala Toyota takisto iba obmedziť rýchlosť zrážky.
2 body
- Ford Escape
- Hyundai Tucson
- Jeep Compass
Ford sa dokázal vyhnúť zrážke s motocyklistom len pri rýchlosti 50 km/h. Hyundai si počínal len o niečo lepšie, pričom džíp pri každom z pokusov o zrážku s motocyklistom iba znížil svoju rýchlosť.
1 bod
- Chevrolet Equinox
- Mazda CX-5
- Mitsubishi Outlander
- Volkswagen Taos
V tejto skupine boli nedostatky také veľké, že sa IIHS rozhodol pre najnižšie skóre. Vo väčšine prípadov ani nebolo možné otestovať účinnosť systému automatického brzdenia, pretože v týchto scenároch jednoducho nefungoval.
Prax ukazuje, že vykonávanie rovnakých testov po celé roky vedie mnohých výrobcov k tomu, že vyrábajú autá, ktoré nie sú ani tak bezpečné, ako skôr vyhovujúce testom. Dokonca ani vtedy, keď plne neodrážajú skutočné riziká. Preto má trvanie na nezávislých inštitúciách zmysel. Pravdepodobne nebude trvať dlho, kým bude možné vyvinúť systémy, ktoré si poradia s detekciou motocyklistov. A časom sa pravdepodobne nájde ďalšia medzera.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Najlepšie ojazdené vozidlá SUV.
Pravda o plug-in hybridoch. Výsledky výskumu nenechávajú žiadne ilúzie
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.