14.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@WION).
Jedna továreň v Európe nestačí. Číňania preto už stavajú druhú v Maďarsku. To však nie je koniec príbehu. Najväčší čínsky výrobca automobilov plánuje ďalšiu investíciu. Zoznam krajín, ktoré sa uchádzajú o silného investora, je prekvapujúci. Možno budete prekvapení.
Je prekvapujúce, že európskemu turné takého významného politika sa v médiách nevenuje veľká pozornosť. Môže to byť nedostatok potenciálu pre kliky? Jedna vec je nepopierateľná. Si Ťin-pchingovo turné po našom kontinente sa oplatí sledovať. Čínsky líder si vybral len niekoľko miest. Sú to Francúzsko, Srbsko a Maďarsko. Najdlhšia, až trojdňová zastávka je v Maďarsku (politik pristál v Budapešti v stredu 8. mája 2024). Náhoda? Nie.
Maďarsko sa považuje za čínske spojovacie centrum v Európe. V skutočnosti sa tu investujú značné prostriedky, okrem iného aj do automobilového priemyslu. V prevádzke je už továreň na výrobu elektrických autobusov BYD a výmenná stanica automobilových batérií NIO. Nábor zamestnancov pre nový závod na výrobu batérií spoločnosti Eve Power prebieha od marca 2024 (výstavba závodu v Debrecíne sa začala v roku 2023). Začali sa aj stavebné práce na druhom maďarskom závode spoločnosti BYD, ktorý je určený na výrobu osobných automobilov. Týmto sa to však nekončí.
Dve čínske automobilky v Európe stále nestačia
Číňania sa netajili svojimi plánmi postaviť ďalšiu továreň. Plány oznámil sám Michael Shu, ktorý je v BYD zodpovedný za európsky trh. Načasovanie oznámenia nezvolil náhodne. Počas návštevy Si Ťin-pchinga v Maďarsku Šu oznámil, že spoločnosť plánuje v Európe vyrábať nielen autá pre Európu. Spoločnosť BYD chce do roku 2030 zaujať vedúce postavenie na európskom trhu.
Je preto načase riešiť dve kľúčové otázky: kde a čo? Kde bude postavená tretia továreň BYD v Európe a čo bude vyrábať? Boj o miesto sa už začal. O priazeň čínskej spoločnosti sa uchádza najmä krajina, ktorá najhlasnejšie požaduje zastavenie prílevu automobilov z krajiny nebeského draka. Ide o Francúzsko, ktoré dôsledne uplatňuje opatrenia na ochranu vlastného trhu a miestnych výrobcov. Francúzske úrady tiež intenzívne lobovali za vyšetrovanie EÚ v súvislosti s nezákonným dotovaním čínskych spoločností.
Číňania z Číny? Nie. Číňania z Francúzska? Vitajte
Samozrejme, nielen Francúzi majú chuť na novú automobilku. Svojimi plánmi sa netají ani Španielsko a Taliansko. Španielom sa už podarilo získať prvého investora. V bývalom závode Nissan v Barcelone prebiehajú prípravy na montáž automobilov Omoda. Chuť však nepochybne rastie spolu s potravinami.
Aké autá bude BYD vyrábať v Európe? Keď som sa v marci rozprával s Michaelom Shu, vyhlásil vtedy, že kľúčové sú segmenty C a D a elektrické a hybridné pohony. Na májovom londýnskom summite Future of Car Summit šéf BYD oznámil uvedenie nového cenovo dostupného elektrického modelu Seagull, ktorý by mal po úprave pre európske požiadavky stáť menej ako 20 000 eur. BYD tak okrem iného pripravuje potenciálneho konkurenta pre značky ako Dacia (Spring), Citroen (e-C3), Renault (Twingo a R4) alebo Volkswagen (Nemci spolu so skupinou Renault pracujú na lacnom modeli z rodiny ID v segmente približne 20 000 eur). Otvorenou otázkou zostáva, či je trh už pripravený na cenovo dostupné elektromobily.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Čínske autá už nie sú „Made in China“. Čína stavia továrne po celom svete
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.