14.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@SouthsideWreckerService).
V Rakúsku už viac ako dva mesiace platí zákon, ktorý umožňuje zabaviť auto za prekročenie povolenej rýchlosti. Doteraz bolo takto pokutovaných len málo vodičov, ale nové pravidlá boli ostro kritizované a považujú sa za zbytočné a neúčinné. U našich severných susedov sa tento problém dostal do popredia pred niekoľkými dňami, keď poľský vodič prišiel na základe zákona o svoje auto.
K bolestivej zrážke Poliaka s novým rakúskym zákonom došlo pred niekoľkými dňami na diaľnici A13 pri údolí Stubaital v Tirolsku. Vodič sa blížil k mýtnej bráne, pred ktorou bola povolená rýchlosť 30 km/h. Napriek tomu podľa policajného radaru išiel v tomto mieste rýchlosťou až 112 km/h. Policajti 45-ročnému mužovi zadržali vodičský preukaz a po konzultácii s príslušným správnym orgánom mu zadržali aj auto.
Zabavenie auta za prekročenie rýchlosti
Od 1. marca platia v Rakúsku právne predpisy, ktoré umožňujú zabaviť auto za prekročenie rýchlosti. Vzťahujú sa však len na najzávažnejšie priestupky. Na prepadnutie vozidla je potrebné prekročiť povolenú rýchlosť o:
- 80 km/h v zastavaných oblastiach
- 90 km/h mimo zastavaných oblastí
Limity sú znížené pre recidivistov, t. j. vodičov, ktorí už boli predtým zastavení za hrubé prekročenie rýchlosti alebo účasť na nelegálnych pretekoch. Takéto osoby prídu o auto, ak prekročia povolenú rýchlosť o:
- 60 km/h v zastavaných oblastiach
- 70 km/h v nezastavaných oblastiach
Ukazuje sa, že takouto rýchlosťou jazdí málo vodičov. Za viac ako dva mesiace bolo zastavených len osem takýchto osôb.
Konfiškácia áut za prekročenie rýchlosti pod silnou kritikou
Napriek tomu, že pravidlá, ktoré umožňujú zabavenie vozidiel za príliš rýchlu jazdu, sa aspoň zatiaľ uplatňujú len sporadicky, automobilový zväz ich ostro kritizuje. Jednou z inštitúcií, ktoré sa zaoberajú odťahovaním zabavených vozidiel, je OeAMTC (Rakúsky automobilový, motocyklový a turistický klub), ktorého predstavitelia čoraz hlasnejšie kritizujú nové predpisy. Právna poradkyňa OeAMTC Anja Schoepf tvrdí, že takéto zabavovanie nemá zmysel, pretože neprináša želaný efekt. Ako príklad uviedla situácie, keď boli predmetom zabavenia firemné vozidlá.
Ukázalo sa, že všetky boli takmer okamžite vrátené majiteľom. Nepomáha ani to, že finančná situácia páchateľa má vplyv na to, či sa auto zabaví. Okrem toho Schoepf upozorňuje, že toto riešenie zlyhalo aj v iných krajinách, kde bolo zavedené. Ako povedala v rozhovore pre ORF, „nepreukázalo sa, že prísnejšie tresty vedú k menšiemu počtu priestupkov“.
Podľa zástupcov motoristických organizácií by bolo oveľa lepšie a účinnejšie organizovať tzv. cielené kontroly, ako aj zvýšiť počet policajtov na rakúskych cestách.
Odoberanie áut vodičov je neúčinný trest?
Je ťažké nevidieť, že časť Schoepfovej kritiky je nepochopiteľná. Veď ako môže niekto povedať, že pravidlá nefungujú tak, ako by mali, pretože firemné autá nepodliehajú konfiškácii, keď presne takto sú pravidlá postavené. Podľa nich vozidlá, ktoré riadia ich majitelia, podliehajú konfiškácii. Firemné vozidlá, ktoré sú prenajaté alebo prenajaté, štát nekonfiškuje. Samozrejme, tým sa jednoznačne zužuje počet vodičov, ktorých sa nové predpisy môžu týkať, ale nezdá sa mi spravodlivé odobrať vozidlo firme za priestupok jeho používateľa (hoci takéto predpisy platia napríklad v Dánsku).
Na druhej strane treba uznať, že rakúski zákonodarcovia nezabezpečili, aby bol alternatívny trest rovnako prísny. Napríklad u našich severných susedov, kde sa nedávno zaistili autá za jazdu pod vplyvom alkoholu, ak vozidlo nepatrí zadržanému vodičovi, musí zaplatiť pokutu v hodnote auta. V Rakúsku sa ukladá len doživotný zákaz viesť predmetné auto. Takýto trest môže byť do určitej miery zaťažujúci, ale ťažko ho porovnávať s konfiškáciou vozidla a hovoriť o rovnakej prísnosti trestu pre všetkých občanov.
Je tiež ťažké nesúhlasiť s tvrdením, že lepšie výsledky pre bezpečnosť cestnej premávky by sa dosiahli zvýšením počtu hliadok, ktoré by trestali vodičov za všetky priestupky. Konfiškácia áut za prekročenie rýchlosti mala pôsobiť odstrašujúco na tých najnezodpovednejších vodičov, ale ukázalo sa, že je to boj proti problému, ktorý v skutočnosti neexistuje.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Americká značka „Druhá Tesla“. Zákazníci už nemali trpezlivosť
Nemecký ADAC vybral autá, ktoré najviac potrebovali asistenčnú službu v 2023
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.