15.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@pixel-engineering).
Odpruženie vozidla má významný vplyv na bezpečnosť jazdy a pohodlie vodiča a cestujúcich, preto musí spoľahlivo fungovať za všetkých podmienok. V súčasnosti sa v automobiloch používa niekoľko systémov: závislé, nezávislé alebo čiastočne nezávislé. Aké sú medzi nimi rozdiely?
Čo je odpruženie vozidla?
Odpruženie vozidla je súbor komponentov, ktoré spájajú kolesá s karosériou a riadením. Jeho úlohou je zabezpečiť bezpečnosť a pohodlie počas jazdy tým, že:
- zabezpečenie stability a správnej priľnavosti vozidla k povrchu vozovky.
- zníženie nárazov a vibrácií pri prekonávaní nerovností
- zabezpečenie ovládateľnosti a správnej trajektórie, napr. presné zatáčanie
- kontrola nakláňania vozidla pri zatáčaní
Od stavu odpruženia a jeho správnej montáže závisí brzdná dráha a ovládateľnosť vozidla, ako aj účinnosť elektronických asistenčných systémov jazdy. Je to dôležité najmä pri prejazde ostrých zákrut.
Odpruženie automobilov – konštrukcia
Existuje mnoho konštrukcií odpruženia, od jednoduchých cez viacprvkové až po elektronicky riadené. Bez ohľadu na typ však musia existovať komponenty predného a zadného zavesenia:
- vedenie kolies, napr. kĺb riadenia, vahadlo, priečna a pozdĺžna tyč, stabilizátory (niektoré francúzske modely automobilov používajú namiesto stabilizátora torznú tyč)
- zavesenie, napr. vinuté pružiny, listové pružiny, torzná tyč
- tlmenie, t. j. tlmiče
Riadiace ramená sú k podvozku pripevnené pomocou kovovo-gumových puzdier známych ako silentbloky. Tie spájajú kolesá s karosériou alebo rámom. Na druhej strane tlmič je časť, ktorá nielen tlmí nerovnosti, ale zabezpečuje aj stály kontakt kolesa s vozovkou. Tlmiče sú buď plynové, alebo olejové, jedno- alebo dvojrúrkové. V moderných modeloch automobilov vyššej triedy sa montujú elektronicky riadené tlmiče s premenlivou charakteristikou tlmenia. Riadiace ramená a tlmiče sú komponenty, ktoré sa nachádzajú v každom type odpruženia.
Typy odpruženia osobných automobilov
Základné rozdelenie zavesenia kolies používané v automobiloch podľa konštrukcie ich delí na tri typy: závislé, nezávislé a čiastočne nezávislé. Alternatívne sú vozidlá vybavené aj pneumatickým odpružením (ktoré na tlmenie využíva namiesto pružín vzduch), hydraulickým odpružením (tlmiace prvky využívajú hydraulický olej a plyn), hydropneumatickým odpružením a elektronicky riadenými tlmičmi s premenlivou tlmiacou silou. Všetky sa líšia svojou konštrukciou a princípom činnosti.
Závislé odpruženie
V závislých systémoch sú kolesá navzájom pevne spojené pomocou mostíka s listovými pružinami. To znamená, že pohyb jedného kolesa automaticky mení polohu druhého kolesa namontovaného na opačnom konci mostíka.
Výhodou tejto konštrukcie je jednoduchosť konštrukcie a trvanlivosť vodiacich komponentov. Závislé zavesenie má, žiaľ, niekoľko nevýhod. V prvom rade znižuje komfort jazdy. Pri prekonávaní nerovností je citeľný efekt poskakovania, čo môže mať negatívny vplyv na trakciu a stabilitu vozidla. Okrem toho sú konštruktéri nútení zmenšiť batožinový priestor, aby našli dostatok miesta pre vertikálne sa pohybujúcu mostovú skriňu.
Vzhľadom na nevýhody, ale aj výhody tohto typu odpruženia sa používa najmä v prívesoch, nákladných vozidlách a terénnych vozidlách.
Nezávislé odpruženie
Nezávislé odpruženie sa vyznačuje tým, že kolesá na jednej náprave sa môžu pohybovať nezávisle od seba, pretože každé koleso je samostatne spojené s rámom alebo karosériou prostredníctvom ďalších konštrukčných prvkov systému. V súčasnosti sa bežne používa v osobných automobiloch, ale používajú sa rôzne typy tejto konštrukcie.
Najobľúbenejšie sú tieto:
- dvojité zavesenie predných kolies. Štandardnými komponentmi sú horné a dolné riadiace rameno, dve spojovacie tyče a tlmič s pružinou namontovaný na dolnom riadiacom ramene. To poskytuje veľmi dobrú trakciu a jazdný komfort
- vzpera McPherson. Konštrukcia pozostáva zo súosovo umiestneného, vnútri pružiaceho tlmiča, ktorý je ku karosérii pripevnený pomocou horného kĺbu, ktorý má zároveň schopnosť otáčať sa okolo vlastnej osi. Dolný kĺb je na druhej strane spojený s riadiacim ramenom. Tlmič tu predstavuje vodiaci prvok kolesa. Je jednoduchý, ľahký a jeho výroba je lacná.
- Viacprvkové zadné zavesenie, podobne ako predné zavesenie, pozostáva z kombinácie niekoľkých riadiacich ramien, tlmičov a pružín.
- zadné zavesenie pozostáva zo zadného torzného nosníka namontovaného na dvoch vahadlách s tlmičmi a pružinami
Hoci je tento typ zavesenia veľmi obľúbený, má aj svoje nevýhody. Väčšia zložitosť konštrukcie podporuje vyššiu poruchovosť a kratšiu životnosť komponentov. Najdôležitejšími výhodami sú dobrá priľnavosť k vozovke a lepšie ovládanie vozidla ako pri závislých systémoch. Za zmienku stojí aj to, že systém nevyžaduje veľa miesta na inštaláciu, takže neobmedzuje priestor v kabíne.
Čiastočne nezávislé odpruženie
Toto riešenie kombinuje dve predchádzajúce. Zvyčajne sa používa ako zadné zavesenie na vozidlách s pohonom predných kolies.
Najbežnejší typ je založený na použití dvoch pozdĺžnych riadiacich ramien spojených priečnym nosníkom. Nosník je umiestnený medzi nápravami kolies a je citlivý na torzné sily generované výkyvnými ramenami. V systéme pôsobí aj ako stabilizátor.
Výhodami čiastočne nezávislé odpruženie sú jednoduchosť konštrukcie, trvanlivosť komponentov a nízke výrobné a prevádzkové náklady. Keďže kolesá sa vzájomne ovplyvňujú len mierne, trakcia je pomerne dobrá. Nevýhodou je slabé tlmenie pri prejazde nerovností, čo znižuje pohodlie cestujúcich.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Po koľkých kilometroch je potrebné vymeniť rozvodovú reťaz a rozvodový remeň?
Viskózna spojka: ako je skonštruovaná, ako funguje, aké sú príznaky jej poruchy?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.