Správy, Zaujímavosti,

Podvodný tunel spojí Afriku s Európou. Očakáva sa, že bude stáť 6 miliárd libier

18.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TheInfographicsShow). „Futbal spája ľudí“ – tento slogan s obľubou používajú futbalové federácie. Teraz sa dá povedať, že futbal spojí kontinenty, a to…. doslova. Myšlienka podvodného...

18.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TheInfographicsShow).

„Futbal spája ľudí“ – tento slogan s obľubou používajú futbalové federácie. Teraz sa dá povedať, že futbal spojí kontinenty, a to…. doslova. Myšlienka podvodného tunela medzi Španielskom a Marokom je späť. Denník Daily Telegraph píše, že stavba by mala byť pripravená na majstrovstvá sveta v roku 2030.

Podvodný tunel spojí Afriku s Európou. Očakáva sa, že bude stáť 6 miliárd libier.
Foto: youtube.com/@TheInfographicsShow

Britský denník The Daily Telegraph informoval, že sa obnovil výskum výstavby troch tunelov medzi Afrikou a Európou. Hoci sa na internete už objavila grafika zobrazujúca automobilový tunel, v súčasnosti sa vykonávajú finančné a strategické štúdie na výstavbu železničnej trasy. Náklady na výstavbu tunelov vedúcich pod dnom Gibraltárskeho prielivu, ktoré spájajú Španielsko a Maroko, sa predbežne odhadujú na 6 miliárd libier.

Marocká národná spoločnosť pre prieskum úžin oznámila, že v súčasnosti hľadá finančné prostriedky na projekt marocko-španielskeho tunela.

Podvodný tunel dlhý 28 km

Podvodná časť marocko-španielskeho tunela má mať celkovú dĺžku 28 kilometrov, pričom najhlbší bod má byť 475 metrov pod hladinou mora. Plánuje sa prepojenie tunela medzi Punta Paloma, ktorá sa nachádza v južnej časti Španielska, a Malabata, ktorá sa nachádza východne od Tangeru v Maroku.

Rozhovory medzi Marokom a Španielskom ukázali, že marocko-španielsky tunel bude dokončený pred začiatkom majstrovstiev sveta vo futbale 2030, ktoré sa uskutočnia v Španielsku, Portugalsku a Maroku. Tieto majstrovstvá sveta budú vôbec prvými, ktoré budú hostiť tri krajiny na dvoch rôznych kontinentoch, a prvými od roku 2010, ktoré sa budú konať v Afrike.

Ako odhalila Španielska spoločnosť pre stacionárne dopravné štúdie v Gibraltárskom prielive, tunel by po dokončení mohol umožniť cestovanie 12,8 milióna cestujúcich ročne.

Myšlienka vybudovať tunel medzi Španielskom a Marokom sa zrodila v roku 1976

Prvé návrhy na prepojenie Európy a Afriky cez Gibraltársky prieliv boli v roku 2009 zrušené, ale v apríli 2023 sa obnovili. Španielsko-marocká komisia pre projekt tunela sa po 14 rokoch opäť stretla.

Samotná myšlienka vybudovať takýto prechod sa však objavila už oveľa skôr.

Samotná myšlienka vybudovať takýto prechod sa však objavila už oveľa skôr. Výskum tunelov spájajúcich Španielsko a Maroko siaha až do 30. rokov 20. storočia. A Španielsko prvýkrát predložilo návrh a najalo inžinierov, aby vykonali geologický prieskum priečneho rezu dna Gibraltárskeho prielivu. Vtedy sa však vyskytol vážny problém, keď sa zistilo, že hornina ležiaca pod úžinou je veľmi tvrdá, čo znemožňuje vyhĺbenie tunela pomocou vtedajšej technológie. V tom čase to skončilo len prieskumom.

Táto myšlienka však úplne nezanikla. Projekt marocko-španielskeho železničného tunela v roku 1979 oficiálne ohlásili španielsky kráľ Juan Carlos I. a marocký kráľ Hasan I. podpísaním dohody o vypracovaní tohto kľúčového projektu. Cieľom projektu bolo zlepšiť vzťahy medzi európskym a africkým kontinentom.

V roku 2006 bola švajčiarska spoločnosť Lombardi Engineering poverená vypracovaním projektu železničného tunela Španielsko-Maroko. Vo svojich štúdiách spoločnosť porovnala výstavbu španielsko-marockého tunela s tunelom pod Lamanšským prielivom a uviedla, že hĺbka a geologické podmienky by výstavbu ešte viac skomplikovali. Dôvodom je existencia dvoch hlbokých štvrtohorných ílovitých kanálov uprostred prielivu a prítomnosť veľkého geologického zlomu, Azorsko-gibraltárskeho zlomu, ktorý spôsobuje zemetrasenia v regióne.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Diera v hore je dlhá takmer 25 km. Je to najdlhší cestný tunel na svete

Zostane tak až do novembra


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Objasnené: Ako bude fungovať nové chladiace zariadenie pre jazdcov F1

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Potts F1). Exkluzívny pohľad na fungovanie nového chladiaceho zariadenia, ktoré FIA schválila na rok 2025. Prototyp FIA pre nové…

Robot zvyšujúci pevnosť konštrukcie sa presadil v mokrom betóne

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@아이티원-d4k). Keď si väčšina z nás predstaví čerstvo vyliaty betón, predstaví si materiál, ktorý by sa mal nechať vyschnúť čo…

Šokujúca pravda: Mikrovozidlá sú na cestách nebezpečnejšie než si myslíte!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CESVIMAP). Mikrovozidlá neabsolvujú tradičné nárazové testy, keďže ich typové schválenie to nevyžaduje. Napriek tomu, výsledky ukazujú, že kolízia s deformovateľnou…

Európske tradície zlomené: Prečo nový Mercedes CLA prichádza s čínskym motorom?

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoInnovationZone). Najnovšia generácia modelu Mercedes CLA prichádza s revolučným hybridným systémom, ktorý kombinuje spaľovací a elektrický pohon. Čo však vzbudzuje…

Hit v úspore nákladov: Prečo Dacia Sandero (nielen) v Nemecku valcuje konkurenciu!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DeepEnergy26). Dacia Sandero s plynovou inštaláciou je v súčasnosti najlacnejším novým vozidlom v Nemecku. Prejdenie 1 km týmto vozidlom stojí…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov