18.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TheInfographicsShow).
„Futbal spája ľudí“ – tento slogan s obľubou používajú futbalové federácie. Teraz sa dá povedať, že futbal spojí kontinenty, a to…. doslova. Myšlienka podvodného tunela medzi Španielskom a Marokom je späť. Denník Daily Telegraph píše, že stavba by mala byť pripravená na majstrovstvá sveta v roku 2030.
Britský denník The Daily Telegraph informoval, že sa obnovil výskum výstavby troch tunelov medzi Afrikou a Európou. Hoci sa na internete už objavila grafika zobrazujúca automobilový tunel, v súčasnosti sa vykonávajú finančné a strategické štúdie na výstavbu železničnej trasy. Náklady na výstavbu tunelov vedúcich pod dnom Gibraltárskeho prielivu, ktoré spájajú Španielsko a Maroko, sa predbežne odhadujú na 6 miliárd libier.
Marocká národná spoločnosť pre prieskum úžin oznámila, že v súčasnosti hľadá finančné prostriedky na projekt marocko-španielskeho tunela.
Podvodný tunel dlhý 28 km
Podvodná časť marocko-španielskeho tunela má mať celkovú dĺžku 28 kilometrov, pričom najhlbší bod má byť 475 metrov pod hladinou mora. Plánuje sa prepojenie tunela medzi Punta Paloma, ktorá sa nachádza v južnej časti Španielska, a Malabata, ktorá sa nachádza východne od Tangeru v Maroku.
Rozhovory medzi Marokom a Španielskom ukázali, že marocko-španielsky tunel bude dokončený pred začiatkom majstrovstiev sveta vo futbale 2030, ktoré sa uskutočnia v Španielsku, Portugalsku a Maroku. Tieto majstrovstvá sveta budú vôbec prvými, ktoré budú hostiť tri krajiny na dvoch rôznych kontinentoch, a prvými od roku 2010, ktoré sa budú konať v Afrike.
Ako odhalila Španielska spoločnosť pre stacionárne dopravné štúdie v Gibraltárskom prielive, tunel by po dokončení mohol umožniť cestovanie 12,8 milióna cestujúcich ročne.
Myšlienka vybudovať tunel medzi Španielskom a Marokom sa zrodila v roku 1976
Prvé návrhy na prepojenie Európy a Afriky cez Gibraltársky prieliv boli v roku 2009 zrušené, ale v apríli 2023 sa obnovili. Španielsko-marocká komisia pre projekt tunela sa po 14 rokoch opäť stretla.
Samotná myšlienka vybudovať takýto prechod sa však objavila už oveľa skôr. Výskum tunelov spájajúcich Španielsko a Maroko siaha až do 30. rokov 20. storočia. A Španielsko prvýkrát predložilo návrh a najalo inžinierov, aby vykonali geologický prieskum priečneho rezu dna Gibraltárskeho prielivu. Vtedy sa však vyskytol vážny problém, keď sa zistilo, že hornina ležiaca pod úžinou je veľmi tvrdá, čo znemožňuje vyhĺbenie tunela pomocou vtedajšej technológie. V tom čase to skončilo len prieskumom.
Táto myšlienka však úplne nezanikla. Projekt marocko-španielskeho železničného tunela v roku 1979 oficiálne ohlásili španielsky kráľ Juan Carlos I. a marocký kráľ Hasan I. podpísaním dohody o vypracovaní tohto kľúčového projektu. Cieľom projektu bolo zlepšiť vzťahy medzi európskym a africkým kontinentom.
V roku 2006 bola švajčiarska spoločnosť Lombardi Engineering poverená vypracovaním projektu železničného tunela Španielsko-Maroko. Vo svojich štúdiách spoločnosť porovnala výstavbu španielsko-marockého tunela s tunelom pod Lamanšským prielivom a uviedla, že hĺbka a geologické podmienky by výstavbu ešte viac skomplikovali. Dôvodom je existencia dvoch hlbokých štvrtohorných ílovitých kanálov uprostred prielivu a prítomnosť veľkého geologického zlomu, Azorsko-gibraltárskeho zlomu, ktorý spôsobuje zemetrasenia v regióne.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Diera v hore je dlhá takmer 25 km. Je to najdlhší cestný tunel na svete
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.