Správy, Zaujímavosti,

Výroba batérií v Európe namiesto v Číne, by ušetrila toľko CO2, koľko ročne vyprodukuje Česká republika

20.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Autovista24). Podľa analýzy Transport & Environment by presunutie reťazca výroby batérií z Číny do Európy mohlo mať veľký prínos pre životné prostredie. Úspora emisií CO2...

20.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Autovista24).

Podľa analýzy Transport & Environment by presunutie reťazca výroby batérií z Číny do Európy mohlo mať veľký prínos pre životné prostredie. Úspora emisií CO2 by dosiahla až 60 %.

Výroba batérií v Európe namiesto v Číne, by ušetrila toľko CO2, koľko ročne vyprodukuje Česká republika.
Foto: youtube.com/@Autovista24

Batéria je najdrahším a najdôležitejším komponentom elektromobilu, a preto je aj kľúčovým prvkom z hľadiska výrobného reťazca tohto typu vozidla. Suroviny a články pre ňu, a často aj kompletné súpravy, pochádzali doteraz najmä z Číny. Ako nie je ťažké uhádnuť, to má za následok oveľa väčšiu uhlíkovú stopu, ako keby elektromobily vyrábané a predávané v Európe mali aj batérie vyrábané na mieste. Ako ukazujú štúdie – potenciálne rozdiely v emisiách sú obrovské.

Presun výroby z Číny do EU

Odborníci z mimovládnej organizácie Transport & Environment uverejnili analýzu, z ktorej vyplýva, že presunutím výroby batérií z Číny do Európy by sa emisie oxidu uhličitého znížili o 37 %, a ak by sa pri tomto procese využívala energia z obnoviteľných zdrojov, úspora by dosiahla až 60 %. Podľa odhadov by sa takto v rokoch 2024 až 2030 mohlo zabrániť vzniku 133 megaton CO2, čo zodpovedá celkovým ročným emisiám Českej republiky.

Správa T&E tiež upozorňuje na riziká vyplývajúce z neistých investičných plánov: len 47 % výroby lítium-iónových batérií plánovanej v Európe do roku 2030 je zabezpečených. Zvyšných 53 percent ohlásenej výrobnej kapacity by sa mohlo odložiť, znížiť alebo úplne zrušiť – a toto číslo, žiaľ, rastie. V minulom roku bolo otáznych len 33 percent plánovaných investícií do výroby batérií. Odborníci z T&E tvrdia, že je potrebné, aby európske vlády prijali rozhodné opatrenia. Počas minulého roka niektorí investori, ktorí sa nechali zlákať finančnými stimulmi v USA, presunuli svoje plány na výstavbu závodov práve tam.

Batérie a suroviny na ich výrobu sú novou ropou. Európski lídri budú musieť konať jednotne, aby dosiahli prínos pre klímu a priemysel. Prísne požiadavky na udržateľnosť, ako napríklad pripravované právne predpisy o uhlíkovej stope batérií, môžu odmeniť miestnu čistú výrobu. A čo je najdôležitejšie, Európa potrebuje lepšie nástroje v rámci Európskej investičnej banky a Fondu EÚ pre batérie na podporu investícií do gigafaktúr.

– Julia Poliscanova, Senior riaditeľka pre elektromobilné vozidlá a dodávateľské reťazce v spoločnosti T&E

Presunutím výroby batérií z Číny do Európy by sa emisie oxidu uhličitého znížili o 37 %.
Foto: youtube.com/@Autovista24

Ďalšou výzvou je dominantné postavenie Číny v prístupe k surovinám potrebným na výrobu batérií. Autori správy T&E tvrdia, že Európa má potenciál vyrábať katódy batérií na miestnej úrovni na úrovni 56 % dopytu do roku 2030. Úzke miesto v tejto fáze výrobného procesu však predstavujú len dva špecializované závody nachádzajúce sa na našom kontinente.

Z analýzy spoločnosti T&E ďalej vyplýva, že Európa je schopná pokryť celý svoj dopyt po recyklovanom lítiu z miestnych zdrojov (do konca desaťročia). Recykláciou batérií by sme mohli získať 8 až 27 % nerastných surovín potrebných na výrobu článkov. T&E však upozorňuje, že takéto závody potrebujú podporu na úrovni EÚ, ako aj na úrovni štátov.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Bezlítiové sodíkové batérie opúšťajú laboratórium a začínajú sa vyrábať v USA

Číňania predstavili prvý elektromobil s polovodičovou batériou, ale šéf CATL tvrdí, že technológia ešte nie je životaschopná


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Citroën 2025: Všetky pripravované modely

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Carscoops). Od modernizovaného modelu Ami až po nový C5 Aircross - tu je prehľad toho, čo Citroën chystá na budúci…

Faceliftované Mitsubishi ASX: Nové technológie, lepšia výbava, ale čo bezpečnosť?

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@EuroNCAP_forsafercars). Mitsubishi ASX sa podrobilo testovaniu EuroNCAP – je toto SUV naozaj bezpečné? Malé SUV dostalo facelift, aby si viedlo…

Prečo riskovať pokutu? Naučte sa kedy a ako používať zadné hmlové svetlá!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@toyotamy). Zákon prikazuje montovať na vozidlá zadné hmlové svetlá. Za ich nesprávne používanie hrozí pokuta. Kedy by sme ich mali…

Osem dôvodov, prečo sa motorky stanú vašou novou závislosťou: Prestaňte sa obmedzovať autami!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@chaseontwowheels). Jazdenie na autách ma fascinuje čoraz menej, zatiaľ čo motorky ma úplne očarili. Po dôkladnom zamyslení som prišiel k…

Marcopolo uvádza na trh Nomade: 4×4 dieselový obytný automobil

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@BMWvsOMEGA). Vďaka špičkovej technológii a exkluzívnemu dizajnu spája Nomade robustnosť a pohodlie. Marcopolo Motorhome, divízia spoločnosti Marcopolo S.A., práve predstavila…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov