20.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@channelnewsasia).
Ruský trh, ktorému dominujú čínske značky, začína pociťovať dôsledky politiky. Ukazuje sa, že autá z ríše stredu nie sú také dobré, ako by sa mohlo zdať. Problémy pre ich majiteľov sa čoskoro začnú.
„Pomoc“ z východu
Po útoku na Ukrajinu sa z ruského trhu stiahli výrobcovia automobilov z Európy, USA, Japonska alebo Južnej Kórey. Navyše továrne ruských značiek – napríklad AvtoVAZ v Togliatti – sa takmer zo dňa na deň zastavili. Továrňam došli súčiastky, ktoré im dodávali západní kooperanti. To čoskoro viedlo k skutočnému kolapsu na ruskom trhu. Hoci zákazníci mali peniaze, nebolo čo kupovať. Príroda nemá rada vákuum a príležitosť si rýchlo všimli čínske automobilové spoločnosti.
Číňania sa objavili v Rusku a ponúkli ruským továrňam súčiastky, ako aj možnosť montáže čínskych automobilov dovezených v kontajneroch. Postupom času sa predaj automobilov značiek z ríše stredu exponenciálne zvyšoval. A slovo „exponenciálne“ tu nie je prehnané. Aspoň to ukazujú údaje z webovej stránky
Od januára do apríla 2024 sa v Rusku predalo 467 000 nových osobných automobilov. Z toho 133,1 tis. tvorili automobily značky Lada. Oproti porovnateľnému obdobiu roku 2023 došlo k nárastu o 50 %. Ďalej tu máme prehľad značiek z Číny:
- Haval: 52 200(+129 percent),
- Geely: (+150 percent),
- Chery: (+51 percent),
- Changan: 28,7 tisíc (+771 percent),
- Exeed: 15,3 tisíc (+46 percent),
- Omoda: (+94 percent),
- Tank: 8,7 tisíc (+1264 percent),
- Jetour: 8,2 tis,
- Belgee: 7,3 tis.
Posledná uvedená značka – Belgee – nie je čínska. Ide však o bieloruskú novinku, ktorá vznikla ako výsledok spolupráce medzi Bielorusmi a Číňanmi. Nakoniec teda polovica ruského primárneho trhu patrí čínskym automobilovým značkám. Možno to predsa len nie je problém? Veď čínske autá sú čoraz lepšie a krajšie a z hľadiska ceny sú atraktívnejšie ako konkurenčné modely od zavedených výrobcov. Ako sa však ukazuje, problém tu je.
Nie je to tak skvelé
„Auto, ktoré som šoféroval, je rovnako dobré ako Mercedes,“ povedal Dmitrij Medvedev, ktorého v marci 2023 citoval portál Automotive News Europe a ktorý počas návštevy Číny navštívil závody jednej zo značiek z kráľovstva stredu. Oficiálne posolstvo sa však nepremieta do praxe. Webová stránka autostat.ru sa opýtala zástupcov ruského servisného priemyslu na to, ako sa darí automobilom z Číny.
„Životnosť čínskych áut je niekoľkonásobne kratšia ako životnosť európskych áut a častejšie sa kazia. Najčastejšie elektrický systém, prevodovky (najmä robotizované) a brzdový systém,“
– uviedla Barna Tursunová, spoluzakladateľka siete dielní Vilgud.
„Vodiči sa najčastejšie obracajú na opravu zavesenia kolies, elektronických porúch, motora a prevodoviek,“
– Tatiana Ovčinniková, spojená so sieťou dielní Fit Service.
V skutočnosti však tieto údaje stále nie sú presné. Väčšina ojazdených čínskych áut v Rusku je po celý čas v záruke. Mnohé poruchy sa dajú opraviť v rámci tohto benefitu, takže skutočný obraz sa ukáže až za rok alebo dva. Výnimkou sú prípady, keď si na opravu musíte počkať v autorizovanom servise značky. Ako dlho? Ukazuje sa, že v niektorých prípadoch až šesť mesiacov. A čo súčiastky? Ani to nie je pestré.
Ruský servis priznáva, že mechanici sa musia vyrovnať s nedostatkom informácií o technikách opravy konkrétnych porúch. V prípade vzácnejších značiek je dokonca problém s katalógmi náhradných dielov. Stáva sa tiež, že po objednaní dielu príde do servisu komponent, ktorý sa rozmerovo líši od originálu. Na niektoré obľúbené komponenty – napríklad diely karosérie – sa musí čakať aj niekoľko mesiacov.
Rusi „kombinujú“
Niektorí Rusi, ktorí nemajú dôveru v čínske značky, sa rozhodli využiť neoficiálne cesty a kúpiť si auto niektorej z európskych alebo japonských značiek. Ako to robia? Autá sa do Ruska dostávajú cez spriatelené tretie krajiny, odkiaľ autá putujú bežnou cestou. Kirgizsko je toho skvelým príkladom. Podľa údajov z decembra 2023 sa práve z tejto krajiny do Ruska doviezlo 17 % áut. Netreba mať podozrenie, že ide o vozidlá kirgizských značiek.
Takzvaný paralelný dovoz má, samozrejme, svoje nevýhody. O záručných opravách v ASO nemôže byť ani reči. V niektorých prípadoch sa obsluha menu palubného počítača musí vykonávať v cudzom jazyku. Takisto sa nedá hovoriť o službách, ktoré bežne ponúka výrobca, ako sú aktualizácie softvéru alebo zvolávacie akcie v prípade zistenia bezpečnostných porúch. Okrem toho je zrejmé, že obstaranie vozidla týmto spôsobom zvyšuje náklady na jeho kúpu. Zatiaľ je to však pre bežných Rusov jediný spôsob, ako si kúpiť kvalitné auto svojich snov.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Čína chce zaplaviť Európu lacnými autami. Tento rok bude prekročená dôležitá hranica
Čínske autá už nie sú „Made in China“. Čína stavia továrne po celom svete
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.