20.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@YesThisCar).
Dve spoločnosti – Toyota a Chevron – vyvinuli nový typ benzínu, ktorý sa v súčasnosti testuje vo vozidlách Toyota. Jeho cieľom je znížiť emisie CO2 a je vhodný pre takmer všetky benzínové motory.
Nový benzín má byť nízkouhlíkovým alternatívnym palivom, ktoré by podľa jeho vývojárov malo znížiť emisie CO2 o 40 % počas celého životného cyklu. Na rozdiel od vodíka, ktorý sa Toyota už roky snaží zaviesť do dopravy, si nový benzín nevyžaduje takmer žiadne investície na jeho distribúciu. Na tento účel možno využiť existujúcu infraštruktúru – stačí nainštalovať dodatočný distribútor.
Spolupráca medzi spoločnosťami Toyota a Chevron sa začala v roku 2021 a spočiatku bola zameraná na vodíkové technológie. Na jar 2023 sa uskutočnili prvé cestné testy, do ktorých boli zapojené hybridné vozidlá Toyota Camry, plug-in hybrid RAV4 Prime a terénny pick-up Toyota Tundra. Vozidlá boli plne poháňané nízkoemisným benzínom Chevron a jazdili po verejných cestách v Texase a Mississippi.
2024 v Portlande sa nízkoemisný benzín dostáva do nádrží nových automobilov pred ich ďalšou prepravou k predajcom, čo je dôkazom kvality produktu. Každý deň sa zo strediska vyexpeduje 450 automobilov, ktoré potom putujú k zákazníkom v rôznych častiach USA. Zákazníci, ktorí si kúpia novú Toyotu, preto začnú jej prevádzku jazdou na nové palivo.
Nižšie hladiny CO2, ale nie z výfukových plynov
Pri výrobe nového nízkoemisného benzínu, ktorého emisie CO2 sa počas životného cyklu znížili až o 40 % v porovnaní s bežným benzínom, sa používajú obnoviteľné suroviny. Nejde teda o dekarbonizáciu samotných automobilov, ale o výrobu a používanie benzínu. Viac ako 50 % zloženia tvorí biopalivo vyrobené z poľnohospodárskych produktov a odpadu z rastlinnej a živočíšnej výroby.
Zámerom je dekarbonizovať autá, ktoré sú už na trhu a ktoré sa predávajú teraz a v budúcnosti, a to tak, že sa palivo spracuje spôsobom, ktorý znižuje emisie CO2. Priemerný vek automobilu v USA je 12 rokov a priemerná životnosť 20 rokov. To znamená, že aj keby sa teraz zakázal predaj benzínových áut, používali by sa v priemere do roku 2044.
Spolupráca so spoločnosťou Chevron pri vývoji nového paliva s nízkymi emisiami CO2 má byť ďalším potvrdením viacsmerového prístupu Toyoty k dosiahnutiu jej cieľa uhlíkovej neutrality do roku 2050, ktorý nie je zameraný výlučne na elektrické vozidlá. Koncern tvrdí, že zákazníci potrebujú iné, cenovo dostupné a praktické riešenia.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Spoločnosť Volvo otvorila klimaticky neutrálnu továreň. Je to krok smerom k „čistej nule“
Diesely sa naozaj dajú zachrániť. HVO100 na vlne v Európe, Slovensko už má
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.