Zaujímavosti,

Verdikt o dieselovom motore. Dieselové autobusy musia v EÚ zmiznúť

22.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/RUBEN M RAMOS). Rada Európskej únie sprísnila normy emisií CO2 pre nákladné vozidlá a zaviedli sa nové, ambicióznejšie ciele zníženia emisií CO2 v cestnej doprave....

22.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/RUBEN M RAMOS).

Rada Európskej únie sprísnila normy emisií CO2 pre nákladné vozidlá a zaviedli sa nové, ambicióznejšie ciele zníženia emisií CO2 v cestnej doprave. Podľa nich budú musieť dieselové autobusy do roku 2035 zmiznúť z ulíc miest.

Podľa nich budú musieť dieselové autobusy do roku 2035 zmiznúť z ulíc miest.
Foto: shutterstock.com/RUBEN M RAMOS

Rada Európskej únie prijala nové nariadenie o emisných normách CO2 pre ťažké vozidlá. V oficiálnom oznámení sa uvádza:

Prísnejšie emisné normy CO2 pomôžu zvýšiť podiel vozidiel s nulovými emisiami na celkovom počte ťažkých úžitkových vozidiel v EÚ a zároveň lepšie chrániť a posilňovať inovácie v tomto odvetví a jeho konkurencieschopnosť.

– prečítajte si oficiálne oznámenie Rady Európskej únie

Nové emisné normy CO2 pre nákladné vozidlá. Diesel sa lúči s cestnou dopravou

V právnych predpisoch sa zachováva cieľ 15 % zníženia emisií CO2 pre ťažké nákladné vozidlá (nad 16 ton) do roku 2025 v porovnaní s rokom 1990, pričom do roku 2030 sa tento cieľ ešte sprísni. Cieľom je znížiť emisie CO2 z ťažkých nákladných vozidiel o 45 % v porovnaní s rokom 1990 namiesto pôvodne plánovaných 30 %. Následné prahové hodnoty pre zníženie emisií CO2 zostávajú nezmenené:

  • 65 percent do roku 2035,
  • 90 percent do roku 2040.

V oznámení Rady sa uvádza, že nové ciele sa budú od roku 2035 vzťahovať aj na stredné nákladné vozidlá nad 7,5 tony a autokary, ako aj na príslušné špecializované vozidlá. Ciele zníženia emisií CO2 sa namiesto toho nebudú vzťahovať okrem iného na:

  • vozidlá používané v baníctve, lesníctve a poľnohospodárstve
  • vozidlá používané ozbrojenými silami a hasičmi
  • vozidlá používané civilnou ochranou, orgánmi činnými v trestnom konaní a zdravotníckymi službami.

Podľa predbežnej dohody sa rozsah pôsobnosti nariadenia neskôr (od roku 2035) rozšíri aj na špecializované vozidlá, ako sú smetiarske vozidlá, sklápače alebo miešačky betónu.

Oznámením o urýchlení transformácie na elektrické vozidlá je nový cieľ, aby mestské autobusy do roku 2035 mali 100 % nulové emisie.
Foto: shutterstock.com/Ivan Marc

Verdikt o nafte. Dieselové autobusy už nebudú jazdiť

Oznámením o urýchlení transformácie na elektrické vozidlá je nový cieľ, aby mestské autobusy do roku 2035 mali 100 % nulové emisie. O rýchlom tempe prechodu svedčí aj priebežný cieľ znížiť do roku 2030 emisie CO2 z takýchto vozidiel o 90 %. Komisia vysvetľuje, že medzimestské autobusy budú z tejto požiadavky vyňaté, pretože na účely merania zníženia emisií sa považujú za autobusy.

Nové právne predpisy obsahujú takzvanú revíznu doložku. To znamená, že účinnosť a vplyv revidovaného nariadenia má Európska komisia posúdiť v roku 2027. Jej práca sa má teraz zamerať na preskúmanie možnosti vypracovania spoločnej metódy posudzovania a vykazovania emisií CO2 počas celého „životného cyklu“ nových ťažkých nákladných vozidiel.

Rada Európskej únie v oficiálnom oznámení zdôrazňuje, že nové pravidlá cestnej dopravy prispejú k ambicióznym klimatickým cieľom EÚ do roku 2030 a k dosiahnutiu klimatickej neutrality do roku 2050.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Diesely sa naozaj dajú zachrániť. HVO100 na vlne v Európe, Slovensko už má

Norma Euro 7 od roku 2030 Brusel podporuje nové limity – aj pre elektrické vozidlá


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

SUV, ktoré zmení vaše očakávania: Spoznajte hybridnú RAV4, ktorá nepotrebuje zásuvku!

23.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@evrenozgunspysketch). V dobe, keď elektrifikácia automobilov získava v Európe takmer povinný charakter, hybridné modely od Toyoty sa stali mimoriadne populárnymi.…

Zima vás už neprekvapí: Naučte sa správne nasadiť snehové reťaze ešte dnes!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@lesschwab). Nasadzovanie snehových reťazí môže byť pre mnohých vodičov spočiatku náročnou úlohou. Táto zručnosť sa však dá naučiť a postupom…

Citroën 2025: Všetky pripravované modely

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Carscoops). Od modernizovaného modelu Ami až po nový C5 Aircross - tu je prehľad toho, čo Citroën chystá na budúci…

Faceliftované Mitsubishi ASX: Nové technológie, lepšia výbava, ale čo bezpečnosť?

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@EuroNCAP_forsafercars). Mitsubishi ASX sa podrobilo testovaniu EuroNCAP – je toto SUV naozaj bezpečné? Malé SUV dostalo facelift, aby si viedlo…

Prečo riskovať pokutu? Naučte sa kedy a ako používať zadné hmlové svetlá!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@toyotamy). Zákon prikazuje montovať na vozidlá zadné hmlové svetlá. Za ich nesprávne používanie hrozí pokuta. Kedy by sme ich mali…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov