25.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/vladiksir).
Prieskumu o frekvencii výskytu porúch na vozidlách sa zúčastnilo takmer 30 000 vodičov z deviatich európskych krajín. Závery? Medzi desiatimi najbezchybnejšími značkami je až osem z Ázie, ale na chvoste je okrem iného Volkswagen. A aký typ pohonu sa ukázal ako najmenej problematický?
Aká je miera poruchovosti automobilov na trhu? To je otázka, ktorá mnohým vodičom nedáva v noci spať. Odpoveď na ňu sa snaží nájsť mnoho inštitúcií vrátane Organizácie spotrebiteľov a používateľov (OCU). Tá uskutočnila prieskum a vytvorila špeciálny index spoľahlivosti.
Čo spôsobila porucha?
Ten zohľadňuje nielen počet porúch, ale aj to, aké závažné boli. Zisťovalo sa, či porucha bránila ďalšej jazde autom alebo nepriaznivo ovplyvnila bezpečnosť jazdy, alebo či išlo o menej závažný problém. Výsledkom bol zoznam rozdelený na ojazdené a nové modely (stále dostupné v showroomoch).
Výsledný rebríček je v krajných prípadoch celkom predvídateľný – aspoň s ohľadom na prevládajúce stereotypy v automobilovom svete. Ako najspoľahlivejšie sa ukázali japonské značky, na opačnom konci rebríčka sa ocitli Land Rover a francúzski výrobcovia.
Ak sa však na rebríček pozrieme zo širšej perspektívy, nájdeme v ňom aspoň niekoľko prekvapivých zvratov. Napríklad skutočnosť, že Volkswagen s povesťou spoľahlivého vozidla sa umiestnil v TOP 5, ale… najproblematickejších automobilov. Hoci sa mu darilo lepšie ako Citroenu a Peugeotu, musel sa popasovať okrem iných aj s Lanciou, Renaultom a Alfou Romeo.
Ďalším nečakaným – ale zároveň optimistickým – záverom je skutočnosť, že v rebríčku OCU sú v podstate…. nie sú žiadni porazení. Dokonca aj teoreticky najhoršie umiestnený Land Rover dopadol „pomerne dobre“, keď získal 64 bodov zo 100 možných. A čo viac, toto hodnotenie si vyslúžila len táto značka. Ostatní hodnotení výrobcovia už boli hodnotení „dobre“, pričom autori prieskumu zdôraznili, že opýtaní vodiči sú so svojimi vozidlami „veľmi spokojní“.
Aký druh pohonu zaručuje spoľahlivosť?
Možno ju vyvrátiť informáciou, že takmer tri štvrtiny opýtaných vodičov si necháva svoje vozidlá servisovať v ASO. To svedčí buď o veľkej starostlivosti o servis zo strany respondentov, alebo o… relatívne nízky vek opýtaných vozidiel. Patria sem aj vozidlá klasifikované ako „ojazdené“, keďže metodika použitá v tejto správe definuje modely, ktoré už nie sú dostupné v showroomoch.
Aké typy pohonu spôsobujú najmenej problémov? Ukázalo sa, že elektrifikované systémy sú na čele. Hybridné vozidlá bez možnosti pripojenia napájania zo zásuvky (tzv. soft a full hybridy) sú nesporným lídrom. Až 17 modelov tohto typu preukázalo úroveň spoľahlivosti, pričom získali 95 a viac bodov (zo 100).
V prvej desiatke najspoľahlivejších automobilov bolo až 6 hybridov, 2 elektromobily a najvyššie umiestnený model len so spaľovacím motorom sa umiestnil na 9. mieste a pod kapotou mal benzínový motor. Naopak, najlepší dieselový automobil sa umiestnil až na 25. mieste.
Spoľahlivé nové vozidlá
Spomedzi áut, ktoré sú stále k dispozícii v showroomoch, boli najlepšie:
- benzínové hybridy: Fiat Panda (od roku 2012) a Suzuki Ignis (od roku 2017).
- elektrické: Tesla Model Y (od roku 2021).
- plug-in hybridy: Ford Kuga PHEV (od roku 2019).
- benzínové: Audi A1 (od roku 2018), Volkswagen T-Cross (od roku 2018) a Mazda CX-5 (od roku 2017).
- dieselové motory: Audi Q5 (od roku 2016)
Spoľahlivé ojazdené vozidlá
Na druhej strane, medzi ojazdenými vozidlami v rebríčku OCU vedú tieto vozidlá:
- benzínové hybridy: Lexus NX (roky výroby: 2014-2021)
- elektrické: BMX i3 (roky výroby: 2014-2023)
- plug-in hybridy: Mitsubishi Outlander (roky výroby: 2013-2022)
- benzínové: Suzuki S-Cross/SX4 (roky výroby: 2013-2021)
- dieselové motory: BMW radu 2 (roky výroby: 2013-2021)
Najčastejšie chyby
Autori štúdie uviedli aj zoznam typov porúch, ktoré najčastejšie postihujú opýtaných vodičov, spolu s uvedením značiek, u ktorých sa poruchy konkrétneho typu vyskytujú najčastejšie.
- elektrické poruchy (13 %) – Alfa Romeo, Fiat, Opel, Dacia, Renault, Škoda
- poruchy brzdového systému (9 %) – Citroen, Ford, Lancia, Mazda, Opel, Škoda, Volkswagen, Volvo
- poruchy zapaľovania/elektroniky (8 %) – Alfa Romeo, Citroen, Fiat, Lancia, Opel, Peugeot, Renault
- poruchy riadenia motora (7 %) – Alfa Romeo, Citroen, Fiat, Lancia, Opel, Peugeot
- poruchy tlmičov, systémov riadenia, poloosí (7 %) – Fiat, Subaru, Tesla
- poruchy komponentov motora (9 %) – Citroen, Land Rover, Opel, Peugeot
- poruchy klimatizačného systému (7 %) – Alfa Romeo, Citroen, Ford, Nissan, Opel a Renault
- poruchy elektromotora (3 %) – Audi, Peugeot a Volkswagen
- poruchy trakčných batérií (5 %) – Peugeot a Volkswagen
Je však potrebné pripomenúť, že metodika, ktorú prijala OCU – prieskum medzi vlastníkmi – má svoje obmedzenia. To na druhej strane znamená, že výsledky, hoci sú zaujímavé a podnetné na zamyslenie, treba brať s určitým odstupom. Najmä preto, že nemáme k dispozícii informácie o počte najazdených kilometrov vozidiel ani o veľkosti prieskumných vzoriek.
Problémy s reprezentatívnosťou sa však týkajú všetkých rebríčkov spoľahlivosti, vrátane tých najznámejších, ako je napríklad štúdia ADAC.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Spotreba paliva v reálnom svete je vyššia v priemere o 20 %. Najhorší typ pohonu
Pravda o plug-in hybridoch. Výsledky výskumu nenechávajú žiadne ilúzie
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.