1.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CarReviewsEU).
Okrem iného práve tento segment spôsobil spomalenie predaja typických mestských vozidiel, ako aj kompaktných modelov. Crossovery s dĺžkou nad štyri metre začali preberať rodinné funkcie. S malými benzínovými motormi podporenými preplňovaním môžu prekvapiť, ale nečakajte ohňostroj. Preverili sme dve novinky na trhu.
Treba povedať, že Kórejčania sa vedia postarať o vizuálnu stránku. Posledných päť rokov bolo prehliadkou zaujímavých návrhov. Elektrických aj dieselových. Väčší rozruch vyvolala rodina Ioniq, ale Bayon, Kona či nové Santa Fe, tomu ťažko uprieť originalitu.
Prvá vec, ktorá na novom modeli Kona upúta pozornosť, sú LED pásy vpredu a vzadu. Svetlomety (na želanie projekčné), sú umiestnené o niečo nižšie a hneď za nimi sú disky s veľkosťou od 16 do 18 palcov. Svetlá výška nepatrí k tým pôsobivým, ale 16 cm je dostatočná na jazdenie po mestských obrubníkoch. Zaujímavosťou je, že športovejší variant N Line je o centimeter vyšší. Nezvyčajná situácia. Kvôli masívnemu C-stĺpiku nemôžeme očakávať dobrý výhľad dozadu. Tu prichádza na pomoc kamerová súprava. Ak sa priblížime k batožinovému priestoru s ťažkým nákupom, veko sa elektricky zdvihne presunutím našej nohy pod nárazník. V tomto segmente je to zatiaľ zriedkavé riešenie.
Keď zvážime segmentovú príslušnosť Kony, stojí na rozhraní triedy B a C. Je totiž dlhá 435 cm, široká 182,5 cm a vysoká 158 cm. To je rovnako veľa ako o niečo starší zástupcovia kompaktnej triedy. Jednoznačne viac ako jeho nemecký konkurent. Aj batožinový priestor prezrádza vysoké ambície – od 466 do 1 300 litrov, a to aj v hybridnom variante HEV.
Hyundai Kona 1.0 T-GDI – interiér. Trochu digitálne, trochu analógové
V porovnaní s predchodcom je v modeli Kona takmer o 8 cm viac miesta na nohy. To je vzhľadom na triedu vozidla silná hodnota. Výsledkom je, že do druhého radu si nájdu cestu aj osoby s výškou tesne nad 180 cm. Nebude im chýbať priestor nad hlavou. Jednoznačne ide o zlepšenie oproti nemeckému konkurentovi. Okrem toho majú cestujúci k dispozícii klimatizáciu, čo v segmente B nie je samozrejmosťou. Sedadlá získali dobré tvarovanie, pričom na výber je vyhrievanie a trojstupňová ventilácia. Vyhrievaný je aj volant.
Povrchové materiály sú príjemné v hornej časti kokpitu. Spodná časť je obložená tvrdými plastmi, ale celok pôsobí solídne, aj keď nie všade. Šetrenie je však zjavné na bočných stranách dverí. Aj lakťové opierky by si zaslúžili trochu viac objemu. K počtu odkladacích priestorov však nemáme žiadne výhrady. Do tých vo dverách sa zmestia 1,5-litrové fľaše. Medzi sedadlami je dostatok priestoru na šálku kávy alebo iné príslušenstvo. O niečo vyššie nájdeme panel s voličom jazdného režimu a možnosťami vyhrievania sedadiel. Pred ním sa nachádza veľká polička s indukčnou nabíjačkou. Skutočnou lahôdkou pre fanúšikov začiatku 90. rokov je modul ovládajúci automatickú dvojzónovú klimatizáciu. Vzhľad pripomína riešenia používané v prémiovej triede pred tromi desaťročiami. Prepínače a tlačidlá. Presne to, čo sme potrebovali! Trochu Kenwood, trochu Lexus. Dobré časy v kategórii automobilov a audia.
S analógovým dizajnom kontrastujú dva 12,3-palcové displeje. Sú kryté spoločným sklom. Centrálny displej je plne kompatibilný so zariadeniami založenými na systémoch Android Auto a Apple CarPlay. Ponuky sú prehľadné a ovládanie je pomerne intuitívne. Zaujímavý je aj head-up displej s atraktívnou grafikou. Palubnú dosku možno rozšíriť o panoramatické strešné okno, 360-stupňovú kameru a príplatkový výhľad do mŕtveho uhla, ako aj o charakteristické audio Bose. V porovnaní s modelom Taigo sa tu toho deje oveľa viac.
VW Taigo 1.0 TSI – rozmery
Predajcovia ponúkajú viac ako tridsať zástupcov crossoveru segmentu B. Dva z nich sú v portfóliu VW – T-Cross a T-Roc. Medzi nimi sa nachádza model Taigo, ktorý mál debutovať v polovici roka 2022, teda o rok skôr ako Kona. S mnohými modelmi koncernu zdieľa podvozok MQB-A0, pohonné jednotky a bezpečnostné systémy. Odlišuje sa však strmo sa zvažujúcou líniou strechy.
Volkswagen je dlhý 426,5 cm, široký 175,5 cm a vysoký takmer 152 cm. Jeho rázvor je 255,5 cm. Je o 16 cm dlhší ako T-Cross a o 2,5 cm dlhší ako T-Roc. To je porovnateľné s kompaktnými automobilmi spred desiatich rokov, ale skromnejšie v porovnaní s kórejským rivalom. Nemecké umelecké poňatie umocňujú početné reliéfy a zvažujúca sa línia strechy pripomínajúca dizajn kupé. K tomu sa pridávajú nové technológie. Taigo môže mať inteligentné svetlomety, ktoré prispôsobujú dĺžku a šírku svetelného lúča podmienkam na ceste (IQ.Light). Základné LED svetlomety sú k dispozícii v štandardnej výbave. VW je v tejto oblasti jednoznačne výkonnejší. Adaptívne svetlá si po zotmení poradia efektívnejšie.
VW Taigo 1.0 TSI interiér. Solídne materiály a dobrá funkčnosť
V nemeckom crossoveri nájdete väčšinu výbavy z modelu T-Rok. Prístrojová doska je podobná, s dvoma rozmernými displejmi. Ten pred očami vodiča má variabilnú grafiku a prehľadné ukazovatele. V strede kokpitu sa nachádza 8-palcový dotykový displej. Vlajková loď Combo ponúka ešte viac, a to 9,2 palca. Ide o najvýkonnejší a zároveň najdrahší multimediálny systém dostupný v Taigu. Pripája sa k internetu, umožňuje prezeranie fotografií a používanie externých pamäťových médií. Okrem toho prenáša aplikácie z mobilného telefónu na displej a analyzuje premávku, čím nastavuje optimálnu trasu. Citlivo reaguje a pomerne rýchlo reaguje na príkazy. Na druhej strane, cúvacia kamera je priemerná. Vzhľadom na aktuálny dátum sme možno očakávali lepšie riešenie. Výbava materiálov výbavy necháva málo čoho. Celkový dojem je solídny, plasty sú tvrdé a tvoria pomerne zaujímavú kompozíciu.
Dizajn je zameraný na funkčnosť a ergonómiu. Farebná schéma je zaujímavá. Vložky v telovej farbe zvyšujú teplotu a sú príjemné na pohľad. Okrem toho sú sedadlá veľkorysé a nie sú zle tvarované. Slušne podopierajú telo v zákrutách a za príplatok môžu byť vybavené vyhrievaním. Napriek klesajúcej streche je v druhom rade dostatok miesta. Piatej osobe bude prekážať vysoko vedený stredový tunel. Batožinový priestor s objemom 440 litrov sa považuje za jeden z najväčších v segmente. Po sklopení operadiel sa objem zvýši na 1 222 litrov.
Hyundai Kona 1.0 T-GDI motor a spotreba paliva.
Kona v základnej špecifikácii ponúka motor 1.0 T-GDI s výkonom 120 k. S manuálnou prevodovkou vyvinie 172 a s dvojspojkovou automatickou prevodovkou 200 Nm. Vyššie v hierarchii je 1,6 T-GDI. Vyvíja 198 k a 265 Nm. Štandardne sa dodáva s manuálnou prevodovkou a za príplatok s automatickou prevodovkou 7DCT. Môže mať aj pohon všetkých štyroch kolies založený na spojke Haldex. Ponúka dobrú dynamiku, ale aj značné nároky na spotrebu paliva.
K dispozícii je 120 koní a 172 Nm. To znamená priemerný výkon. Šprint na stovku trvá 11,8 sekundy a maximálna rýchlosť je stanovená na 180 km/h. Ak si chcete vychutnať relatívne uspokojivú dynamiku, oplatí sa držať ručičku tachometra nad 2 200 otáčkami za minútu. Ako vyzerá spotreba paliva obľúbeného Hyundai? Tu nie je priestor na ohňostroj. Palubný počítač ukázal v priemere 8 litrov. Veľkú časť našej cesty sme absolvovali po diaľnici. V meste sa hodnoty pohybujú od 7 do 9,5 litra. Menej sa dá získať na okresných cestách. Tam Kona potrebuje niečo cez 6 litrov.
VW Taigo 1.0 TSI DSG motor a spotreba paliva.
Nemci dobre preskúmali situáciu na trhu a zamerali sa na benzínové pohonné jednotky. V modeli Taigo je základom ponuky motor 1.0 TSI s výkonom 95 k a 175 Nm. Vrchol ponuky je vyhradený pre motor 1,5 TSI (150 k a 250 Nm). V strede hierarchie je napísaná aj odroda. Zdá sa, že je najrozumnejšia a za slušnú cenu. Je to 1,0 TSI s výkonom 116 k a 200 Nm. Štandardne sa dodáva so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, ale môžeme si priplatiť a užiť si 7-stupňovú DSG.
Vozidlo Taigo má pružné odpruženie, ktoré primerane zvláda bočné nerovnosti. Pracuje pomerne ticho a v rýchlejších zákrutách pôsobí sebaisto. Viac ako Kona. Pri rýchlosti 150-160 km/h sa v kabíne stále dá rozprávať. Nemôžeme nespomenúť spotrebu paliva. Pri diaľničných rýchlostiach ukazuje palubný počítač spotrebu okolo 7-8 litrov. Spotreba v meste je na rovnakej úrovni, zatiaľ čo na lenivej ceste sa ľahko dostanete na hodnoty v rozmedzí 5,2-5,4 litra.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Obľúbené európske SUV dostáva facelift. Hyundai Tucson 2024 oficiálne predstavený
Volkswagen spúšťa predobjednávky na nový Golf GTI
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.