4.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ORGCars).
Volkswagen Golf GTI Clubsport mal byť podľa oznámenia značky „najvýkonnejším Golfom s pohonom predných kolies v histórii“. Je to naozaj tak? Áno aj nie. Čo však vozidlu chýba na náraste výkonu, to rozhodne doháňa inde. Má teda potenciál stať sa nie „najvýkonnejším“, ale „najrýchlejším“.
S osviežením 8. generácie Volkswagenu Golf sa začalo aj čakanie na uvedenie jeho výkonnejších variantov. Prvý z nich konečne prišiel. Volkswagen Golf GTI Clubsport bol konečne zbavený kamufláže a koncern z Wolfsburgu odhalil všetky jeho karty.
Dátum uvedenia na trh samozrejme nie je náhodný – slávne 24-hodinové preteky na Nürburgringu sa začali 1. júna o 16:00 a takmer 24 hodín pred týmto podujatím debutovala najvýkonnejšia inkarnácia slávnej línie GTI. Čo pred nami teda Clubsport doteraz skrýval?
Volkswagen Golf GTI Clubsport nevymýšľa koleso
Z hľadiska vzhľadu sme sa nedočkali revolúcie – mnohé zmeny sme poznali už pri predstavení základného Golfu alebo Golfu GTI. Najväčšou novinkou je predný nárazník, ktorý teraz pôsobí oveľa agresívnejšie. Nechýbajú však už známe štíhlejšie a užšie svetlomety či podsvietené logo Volkswagen. Nechýbajú samozrejme ani klasické červené lišty, ktoré môžu byť vo verzii Black na želanie aj čierne.
Čierny variant dosť ovplyvňuje vzhľad vozidla. Čierne sú zrkadlá, charakteristické nálepky nad prahmi a prepracovanejšie vstupy vzduchu, ktoré umožňujú účinnejšie chladenie pohonnej jednotky. Ich vyhotovenie v tejto farbe bolo doteraz možné vidieť len na modeli Golf R.
Štandardne dostávame svetlomety LED Plus, ale ako voliteľnú výbavu môžete staviť aj na maticové svetlomety IQ.Light s dosahom až 500 m.
Štandardná výbava modelu GTI Clubsport zahŕňa krásne 18-palcové disky kolies, ktoré sú vzdychom do minulosti a odhaľujú červené strmene, ktoré sa veľmi dobre hodia k čierno-bielej farebnej schéme. Zákazníci sa môžu rozhodnúť aj pre iné 19-palcové možnosti.
Okrem toho sme dostali aj nezanedbateľný zadný spojler, ktorý nie je k dispozícii v bežnom modeli GTI. Pôsobivý je aj prepracovaný mohutný difúzor – samozrejme, tiež v čiernej farbe.
Malé veci ovplyvňujú väčší obraz
V interiéri okamžite zaujme návrat fyzických tlačidiel. A to úplne fyzických – žiadne polotovary v podobe hmatových tlačidiel. Volkswagen priznáva, že od používateľov dostal mnoho požiadaviek na návrat ku klasickým riešeniam. Vo verzii GTI Clubsport sa nerozhodli pre žiadne kompromisy.
Sedadlá sú splnené viedenskou kožou a sivé tóny dobre ladia s celým vozidlom. Veľmi príjemným prvkom sú voliteľné vložky z uhlíkových vlákien v červenej farbe. Vďaka takýmto drobným detailom vyzerá Golf GTI Clubsport skvele a celá kompozícia pôsobí naozaj ucelene.
Informačno-zábavný systém sa líši len nepatrne. V tomto smere má nové GTI Clubsport o niečo bližšie k najvýkonnejšej verzii s písmenom R v názve. Zaujímavou zmenou je vylepšenie 3D grafiky vozidla – doteraz zobrazovala bežný Golf, ale teraz verne odráža športovú verziu. Nie je to výrazné zlepšenie, ale určite je príjemné, že pri sedení vo verzii GTI Clubsport sa na obrazovke nezobrazuje „základný“ Golf.
V súvislosti s multimediálnym systémom je tu jedna dôležitá zmena. Ide o IDA, nového hlasového asistenta, ktorý má byť každodenným pomocníkom vodiča. Jeho fungovanie je založené na známom jazykovom modeli ChatGPT. Ide o budúcnosť, ktorá nás už dobehla.
Surový výkon je naďalej presvedčivý, ale GTI Clubsport hľadá výhodu inde
Clubsport je najvýkonnejšia verzia radu GTI. V porovnaní s verziou pred faceliftom sa jeho schopnosti nezmenili, čo je trochu prekvapujúce. Odchádzajúce GTI dostalo o 20 koní viac, čím dosiahlo výsledok 265 koní. Na druhej strane, v modeli GTI Clubsport bol a stále je preplňovaný motor 2.0 TSI schopný generovať výkon 300 k a maximálny krútiaci moment 400 Nm.
Vozidlo je k dispozícii len so 7-stupňovou automatickou prevodovkou DSG, ktorá má byť teraz lepšie vyladená a citlivejšie reagovať na zmeny prevodových stupňov. V dôsledku toho sa očakáva, že jazdný zážitok bude oveľa dynamickejší.
Pohon je, samozrejme, presunutý na prednú nápravu, čomu napomáha elektronický diferenciál s obmedzenou svornosťou. Prepracované bolo aj odpruženie, pričom systém DCC sa ponúka ako voliteľná výbava. Ten umožňuje prispôsobiť správanie vozidla v závislosti od cesty alebo našich preferencií.
Pokiaľ ide o jazdné režimy, GTI Clubsport tiež dobehol model R – napríklad dostal špeciálnu možnosť prispôsobenú pre Nürburgring. Tá upravuje systém DCC tak, aby čo najlepšie vyhovoval agresívnej jazde na pomerne nerovnom povrchu „Zeleného pekla“. Implementovaný je aj časovač kôl, ktorý sa však musí aktivovať manuálne.
Takže skutočne máme najvýkonnejší Golf GTI v histórii – to nám sľúbil Volkswagen. Treba však dodať, že ide o najlepší výsledok ex aqueo s predchádzajúcou verziou tohto vozidla. Nemali by sme byť teda príliš sklamaní, najmä preto, že Nemci urobili všetko pre to, aby bol športový prvok v tomto modeli prítomný v oveľa väčšom objeme.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Prvá jazda: BMW X2 a iX2 – keď chcete X6, ale…
Na trh prichádza obnovený francúzsky bestseller. SUV s ekologickým označením
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.