4.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@realcoolvision).
Spojené štáty sa na čínske automobily nepozerajú priaznivo. Svedčia o tom napríklad nedávne kroky prezidenta Joea Bidena, ktorý zaviedol masívne clá na autá z Kráľovstva stredu. Napriek tomu najnovší prieskum ukazuje, že o záujemcov o čínske autá nie je núdza – najmä medzi mladými Američanmi. Respondentov však najviac desí jedna vec.
Podľa mnohých sú čínske elektromobily niečím, čo na trhu veľmi chýbalo. Hlavne preto, že v porovnaní s inými návrhmi sú cenovo atraktívne a stále spĺňajú hlavný predpoklad – prepravu z bodu A do bodu B. A tu sa, žiaľ, dostávame k otázke hospodárnosti a spravodlivej hospodárskej súťaže. Zákazníci by radi jazdili lacnými autami, ale úrady v USA alebo Európskej únii nemôžu dovoliť, aby výrobky z kráľovstva stredu úplne ovládli trh.
Elektrika z Číny. Každá generácia má iný názor
Najväčší záujem o čínske autá majú ľudia mladší ako 40 rokov. Z nedávneho prieskumu, ktorý v USA uskutočnila spoločnosť AutoPacific, vyplýva, že drvivá väčšina – 76 % z 800 opýtaných – by rada presedlala na elektromobil z Číny. Vo vekovej kategórii od 18 do 80 rokov bol záujem menší, len 35 percent. Je to spôsobené najmä neochotou ľudí nad 60 rokov – len 26 percent z nich v poslednom čase uvažovalo o kúpe čínskeho elektromobilu.
Dôležité je miesto výroby
Z 18 respondentov, ktorí nevedeli definovať svoju pozíciu, malo značný význam miesto, kde sa auto vyrába. V prieskume sa zdôraznilo, že ak by sa čínske vozidlá vyrábali v USA, boli by lepšie vnímané. Hlavne preto, že výroba v USA by podporila miestne hospodárstvo a pracovníkov.
Najväčším problémom je súkromie
V jednej otázke sa všetky generácie zhodli – dohľad. Respondenti uviedli, že majú obavy zo spôsobu, akým čínske autá ukladajú údaje. To je tiež jeden z hlavných dôvodov, prečo prezident Joe Biden zvýšil clá na elektromobily z Číny z 25 na 100 %. Zároveň boli zvýšené clá na lítium-iónové batérie (zo 7,5 na 25 %), na solárne panely (z 25 na 50 %), na polovodiče (z 25 na 50 %) a na oceľ a hliník (zo 7,5 na 25 %), ako aj na kovy vzácnych zemín (z 0 na 25 %).
Vyššie clá v USA. Čo to znamená pre čínskych výrobcov?
Čo to znamená pre čínskych výrobcov? V súvislosti so Spojenými štátmi nie veľa, pretože Číňania v skutočnosti ešte nepredávajú autá v USA. Americké spoločnosti, ktoré vyrábajú svoje autá v Číne, budú najnovšími rozhodnutiami určite zasiahnuté viac. Dobrou správou je, že nové nariadenia sa nevzťahujú na autá so spaľovacím motorom.
To znamená, že značky ako Buick Envision (GM), Lincoln Nautilus (Ford) sa môžu do USA dovážať za existujúcich podmienok, rovnako ako Volvo S90. Navyše pre čínskych výrobcov, ktorí budú chcieť so svojimi výrobkami vstúpiť na americký trh, nemusia byť clá žiadnym problémom. Stačí, ak postavia továrne v Mexiku – ako to už robí spoločnosť BYD.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Alfa Romeo sa musela vzdať časti svojej tradície. Všetko kvôli novým predpisom!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.