4.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@SDADanCars).
O ukončení ženevského autosalónu sa hovorí už niekoľko rokov, takže správa o tom, že takéto rozhodnutie konečne padlo, by nemala byť prekvapením. Napriek tomu je to veľmi smutné, pretože to symbolizuje definitívny koniec jednej éry v automobilovej histórii.
Ženevský autosalón sa končí
Je to oficiálne – ženevský autosalón definitívne mizne z kalendára autosalónov. Ako organizátori uviedli vo svojom vyhlásení, nebolo to ľahké rozhodnutie, ale tohtoročný ročník podujatia im jednoznačne ukázal, že nemá zmysel organizovať ďalší. Podľa ich názoru je teraz „okolo automobilového priemyslu príliš veľa neistoty a atraktívnosť takýchto podujatí v Európe sa príliš znížila na to, aby sme riskovali investovanie do ďalších ročníkov autosalónu“.
Toto mimoriadne poľutovaniahodné rozhodnutie by nemalo znižovať odhodlanie a úsilie, ktoré sa vynaložilo na to, aby ženevský výstavný priestor opäť získal svoj lesk. Treba však uznať, že nezáujem výrobcov automobilov o toto podujatie v dôsledku ťažkej situácie v tomto odvetví, konkurencia parížskeho a mníchovského salónu, ktorú uprednostňuje domáci priemysel, a výška investícií potrebných na udržanie takéhoto podujatia zasadili ďalším ročníkom poslednú ranu.
– uvádza sa vo vyhlásení organizátorov medzinárodného autosalónu v Ženeve
Na záver organizátori zdôraznili, že „dali do toho všetko, ale duch automobilovej dokonalosti žije ďalej“. Zároveň poďakovali fanúšikom za podporu a vyzvali k „vytváraniu nových spomienok pod novou oblohou“. Ženevský salón sa skutočne skončil, ale nahradí ho iné podujatie, ktoré sa bude konať na úplne inom mieste.
„Ženevský“ autosalón v Katare sa vráti v roku 2025
Ani to by nemalo byť prekvapením. Ženevská výstava sa už niekoľkokrát konala v Katare namiesto Švajčiarska a tam chcú jej organizátori písať novú históriu. Čiastočne novú, pretože hoci ide o úplne iné miesto a očakáva sa, že podujatie priláka aj iných ako európskych automobilových nadšencov, jeho úplný oficiálny názov je Geneva International Motor Show Qatar 2025.
„Geneva International Motor Show Qatar 2025“ (pretože takto by sa mal názov podujatia teraz prekladať) sa bude konať v hlavnom meste krajiny, v Dauhe. Organizátori tiež upúšťajú od marcového termínu konania salónu a ten v Katare sa bude konať od 27. novembra do 6. decembra 2025.
Zatiaľ nepoznáme žiadne podrobnosti o podujatí ani o vystavovateľoch, ktorí sa ho zúčastnia. Organizátori však tvrdia, že možno očakávať „rozšírený festival automobilovej kultúry, ktorý bude kombinovať tradičné prvky autosalónu s pohlcujúcimi zážitkami v celom meste i mimo neho“.
Prečo skončil ženevský autosalón?
Hlavným dôvodom zániku ženevského salónu sú veľké zmeny v automobilovom priemysle. Toto podujatie sa prvýkrát konalo v roku 1905 a po celé desaťročia bolo mimoriadne dôležité pre výrobcov automobilov aj pre automobilových nadšencov. Organizátori vo svojom vyhlásení uvádzajú, že je tu príliš veľká konkurencia zo strany parížskeho a mníchovského autosalónu (kam sa nedávno presunul frankfurtský autosalón), čo však bolo kedysi nemysliteľné. Parížske a frankfurtské (a teraz aj mníchovské) podujatia sa striedajú každé dva roky. Tým najdôležitejším a každoročným salónom bola naopak Ženeva.
Práve tu výrobcovia predstavovali svoje najdôležitejšie novinky, ktorých bolo každý rok naozaj neúrekom. Pre automobilových fanúšikov to bol skutočný sviatok a pre nás motoristických novinárov mimoriadne intenzívne obdobie, pretože bolo naozaj ťažké stíhať informovať o postupných dôležitých premiérach. A byť na mieste znamenalo neustále pobehovanie z jednej konferencie na druhú, kde postupne výrobcovia predstavovali svoje najdôležitejšie novinky. A to nebolo všetko.
Mnohí výrobcovia priviezli do Ženevy prototypy – niekedy pripravovaných modelov, inokedy len fantazijné vízie, ktoré mali ukázať schopnosti dizajnérov a konštruktérov a byť manifestom smeru, ktorým sa chce značka uberať. Často boli takéto vozidlá pripravené špeciálne pre toto podujatie, keďže Ženeva bola najdôležitejšia a najprestížnejšia. Ale čo ak daný výrobca nemal pripravenú novinku alebo pôsobivý prototyp? Stávalo sa to zriedkavo, ale v takýchto prípadoch sa zvyčajne pripravila špeciálna verzia existujúceho modelu, aby ste mohli povedať, že ste do Ženevy neprišli s prázdnymi rukami.
Realita, v ktorej žijeme
Tieto časy sú však bohužiaľ preč. Realita, v ktorej žijeme, a samotný priemysel sa veľmi zmenili a automobilovú kultúru založenú na emóciách a vzrušení nahrádza kultúra, ktorá apeluje na ekológiu a udržateľnosť. Smer, ktorý je dobrý pre planétu, ale srdce pri ňom nebije rýchlejšie. Reči o stále výkonnejších a lepšie znejúcich motoroch nahradili vyhlásenia o termínoch prechodu na čisto elektrický pohon.
Motorizácia už toľko nevzrušuje a zdá sa, že o ňu má záujem menej ľudí. Je to dôsledok generačnej výmeny alebo smerovania motorizmu? Pravdepodobne je to oboje. Okrem toho aj samotní výrobcovia automobilov začali prichádzať k záveru, že nové modely môžu predstavovať v čase, ktorý im vyhovuje, a nie čakať na veľký autosalón, počas ktorého môžu byť zatienené inými premiérami. Je to aj neporovnateľne lacnejšie, pretože účasť na veľkých autosalónoch si vyžaduje miliónové náklady. Pritom konferencia online stojí pár centov.
Záujem o ženevský autosalón preto postupne upadal a jeho dynamika sa znižovala. Úpadok postavenia podujatia bol taký veľký, že keď bol jeho ročník v roku 2020 zrušený (kvôli vtedy začínajúcej epidémii koronavírusu), mnohí sa dohadovali, že sa podujatie už nevráti. A skutočne, v nasledujúcich rokoch sa ženevský autosalón konal v Katare. Napriek tomu v organizátoroch zrejme stále zostával tieň nádeje, že by sa slávny autosalón mohol vrátiť na svoje právoplatné miesto. Tento rok sa teda podujatie vrátilo do Ženevy, ale len preto, aby všetkých uistilo, že jeho čas už dávno pominul.
Aký bol posledný ženevský autosalón?
Výstava sa začala vyhlásením výsledkov ankety Auto roka 2024, pričom najlepším vozidlom roka sa tento rok stal elektrický Renault Scenic E-Tech. Krátko nato uvidel svetovú premiéru Renaultu 5 E-Tech, modernej elektrickej verzie tohto ikonického modelu.
Toto bola jediná premiéra ženevského autosalónu. Medzi novinkami bol ešte prítomný Renault Rafale a osviežený modelový rad Dacia na čele s novým modelom Spring, ale tieto autá už mali premiéru za sebou. A to bol koniec zoznamu noviniek.
Kto teda vôbec prišiel do Ženevy? Renault, ktorý obsadil celú pravú stranu výstavnej haly. Na ľavej strane haly sa nachádzalo niekoľko čínskych značiek, americká Lucida a Isuzu, ktorá sa z nejakého dôvodu rozhodla, že stojí za to ukázať svoj jediný model, pick-up D-Max vyrábaný od roku 2011. Okrem toho sa v Ženeve dalo pozrieť aj niekoľko klasických áut, ale tie predsa len neboli tie, kvôli ktorým ste sem prišli, a klasika sa tu neorganizovala.
Je to smutné, ale posledný ženevský autosalón nemal ani náznak svojho niekdajšieho lesku. Kedysi najdôležitejšia udalosť európskeho automobilového priemyslu sa zredukovala na úroveň lokálneho podujatia.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Tu je prvé BMW X1 M35 „Made in China“. SUV v červenej farbe Flame Red má výkon 330 koní
Číňania ukázali nové auto. Prejde 2 100 km bez tankovania
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.