5.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@worlddriving).
Prvá Komisia Európskej únie uskutočnila štúdiu skutočnej spotreby paliva a emisií skleníkových plynov. Výsledky sú jednoznačne horšie, ako naznačujú údaje z cyklu WLTP, najmä v prípade jedného typu pohonu.
Správa, ktorú vypracovala prvá komisia Európskej únie, sa týka 600 000 benzínových, dieselových a hybridných vozidiel. Vrátane tých, ktoré majú možnosť dobíjania batérie zo zásuvky, t. j. tzv. plug-inov.
Práve tie si vyslúžili najhorší výsledok. V ich prípade sú reálna spotreba paliva a emisie CO2 3,5-krát vyššie ako úroveň emisných noriem oxidu uhličitého stanovených v rámci cyklu WLTP. Je to spôsobené predovšetkým chybnou metodikou testovania.
Prvá komisia Európskej únie zistila, že spotreba paliva a emisie oxidu uhličitého v ovzduší sú v priemere o 20 % horšie ako v teste podľa WLTP. Benzínové automobily majú zvyčajne o 24 % nižšiu spotrebu paliva. Na druhej strane dieselové vozidlá sú o 18 % menej úsporné.
Reálna spotreba paliva: jeden zo scenárov pre vozidlá PHEV
Plug-in hybridy predstavujú medzistupeň medzi čisto spaľovacími a elektrickými vozidlami. Umožňujú jazdiť výlučne na elektrinu – niektoré dokonca na vzdialenosť viac ako 100 km – a v prípade potreby prepnúť na spaľovací motor.
Takto sa môžu pohybovať napríklad po meste len na elektromotor, čím sa znižujú lokálne emisie oxidu uhličitého do atmosféry. Lenže vozidlá PHEV sa musia pravidelne dobíjať. Inak ich vlastníctvo stráca zmysel.
A práve tu vzniká problém, pretože väčšinu takýchto vozidiel kupujú firmy. Ich používatelia používajú firemné palivové karty, ale nabíjanie takýchto modelov domácou elektrinou sa im jednoducho neoplatí. Na druhej strane, len málo firiem má nabíjačky priamo na mieste.
Skrátene povedané, testovací postup WLTP sa vzťahuje len na situáciu, keď je trakčná batéria plug-in hybridov plne nabitá. Preto sa v technických údajoch rôznych vozidiel PHEV uvádzajú abstraktné hodnoty spotreby paliva – často v rozsahu 1 l/100 km.
To je samozrejme dosiahnuteľné, ale za jednej podmienky. Ktorú? Zastavenie vozidla pri nabíjačke každých 100 km a doplnenie trakčnej batérie do plnej kapacity. Zatiaľ čo novšie plug-in hybridy využívajú výhody rýchleho nabíjania jednosmerným prúdom, v prípade starších vozidiel to často trvá minimálne 3 – 4 hodiny.
Skutočná spotreba paliva: EÚ chce zmenu
Aby sa zabránilo ďalšiemu zavádzaniu budúcich majiteľov plug-in hybridov, Európska únia plánuje zaviesť revidované testy týchto vozidiel už v roku 2025. Ich súčasťou bude predovšetkým výpočet tzv. faktora užitočnosti, t. j. očakávaného príspevku elektromotora k dojazdu vozidla.
Tieto údaje sa majú vypracovať na základe údajov z každodenného používania. Takto budú poskytovať presnejšie vyjadrenie spotreby paliva a emisií oxidu uhličitého takéhoto modelu.
Okrem toho sa v správe prvej komisie Európskej únie uvádza, že v nasledujúcich rokoch sa musí zmeniť aj metodika merania pre ostatné modely automobilov. WLTP má preto v budúcnosti zohľadňovať viac faktorov, ako sú okrem iného počasie, používanie klimatizácie alebo sklon cesty.
Pre výrobcov má doterajšia metodika, najmä v prípade plug-in hybridov, ďalšiu výhodu. A to mimoriadne dôležitú. Umožnila im totiž znížiť priemerné emisie oxidu uhličitého do atmosféry pre ich sortiment vozidiel.
V súčasnosti je to 95 g emisií oxidu uhličitého na kilometer. Ak ju výrobca nedodrží, hrozí mu mimoriadne prísna pokuta. Je to 95 EUR za každý 1 gram nad normu pre všetky predané autá. V dôsledku toho môže ísť o milióny eur.
Naše testy vozidiel PHEV
Ako testujeme plug-in hybridy? Rovnako ako spaľovacie autá. Len s tým rozdielom, že najprv naplno nabijeme ich trakčnú batériu a prejdeme určený okruh okolo mesta v dĺžke približne 24 km v miernej premávke.
Po vybití batérie zapíšeme skutočne najazdené kilometre. Rovnaký cyklus potom dokončíme pri stave batérie blízkom 0 %. Výsledok predstavuje testovanú spotrebu paliva v meste.
Spotreba paliva na ceste a diaľnici v prípade vozidiel so zástrčkou sa meria pri najnižšej úrovni nabitia batérie.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Vodíkové autá – ako fungujú a prečo by mohli spôsobiť revolúciu na automobilovom trhu?
Grécko odmieta elektromobily, hybridy a LPG. S týmito autami budete mať na trajekte problém
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.