6.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@topfives).
Čím pomalšie, tým lepšie! Tvrdí to výskumník, ktorý pripravil výpočty týkajúce sa mestskej dopravy. Podľa neho sa najmenšie zápchy tvoria, keď sa autá pohybujú rýchlosťou maximálne 30 km/h.
Otázku vplyvu rýchlostných obmedzení na plynulosť dopravy v meste skúmal profesor Niels Benedikter z katedry matematiky na Milánskej univerzite. Pri svojich výpočtoch predpokladal, že v jednom jazdnom pruhu môže prejsť presne 1 923 vozidiel za hodinu.
Obmedzenie rýchlosti na 30 km/h znižuje štatistickú dopravnú zápchu o 1,6 km
Zníženie preťaženia znamená, že rýchlosť vozidiel by sa mala pohybovať v rozmedzí 8 až 30 km/h. Zníženie rýchlosti z 50 km/h na túto hodnotu skráti dĺžku dopravnej zápchy až o 1,6 km počas dopravnej špičky. Prečo však pomalšia jazda znamená menej preplnené cesty? Podľa matematika z Milánskej univerzity je to spôsobené jednoduchým efektom. Nižšia rýchlosť neznamená zápchy. Autá jazdia pomalšie, ale plynulejšie. Nezastavujú. Okrem toho sa medzi autami vytvárajú menšie medzery. Doprava sa preto stáva hustejšou.
Pri rýchlosti 30 km/h dosahuje kapacita jazdného pruhu 2 000 áut za hodinu. Pri rýchlosti 50 km/h sa zníži o 10 % na 1 800 vozidiel a pri rýchlosti 70 km/h o 20 % na 1 600 vozidiel. Prof. Benedikter uvádza, že uvedené závery vychádzajú z modelu stredného poľa. V ňom sa vodiči správajú vždy rovnako.
Zástancovia obmedzenia rýchlosti na 30 km/h v meste sa odvolávajú aj na ďalšie štúdie. Britské napríklad ukázali, že obmedzenie rýchlosti na 32 km/h znížilo nehodovosť o 42 %. Argumentuje sa aj nižším znečistením ovzdušia a nižšou hladinou hluku.
Je potrebná zmena. Ale nevytvárajme zákony, ktoré nikto nebude dodržiavať
Model vytvorený a vypočítaný vedcom z Milánskej univerzity môže mať veľa spoločného so skutočnosťou. Veľa, ale za určitých podmienok a skôr v prísne vybraných zónach. Pretože je veľmi ťažké uveriť, že obmedzenie rýchlosti na 30 km/h by mohlo zvýšiť kapacitu napr. na Hlinkovej ulici v Košiciach o siedmej hodine ráno. Je tiež otázne, či by to fungovalo v menšom meste v noci. V hodinách, keď na cestách nie je prakticky žiadna premávka.
Samozrejme, uvedený argument bude cestný Taliban považovať za demagogický. Tak to však v skutočnosti nie je. Diskusia – najmä o kľúčových otázkach – má tú vlastnosť, že sa skladá z mnohých hlasov. Toto je jednoducho jeden z nich. Je to hlas, ktorý nie je ani tak hodný zohľadnenia, ako skôr hlas, ktorý treba zohľadniť. Je to aj výzva, aby sme nevytvárali zbytočne obmedzujúce predpisy. Pretože ich aj tak nikto nebude rešpektovať. Dokonale to ilustrujú vysoké pokuty, ktoré neodrádzajú vodičov na Slovensku. Vyvráťme konečne tento mýtus.
Prijatím modelu ignorovania reálnej situácie by jedným z účinkov nového obmedzenia rýchlosti mohli byť vyššie pokuty. O tom však diskusia o bezpečnosti cestnej premávky nie je. Aspoň by o tom nemala byť.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Vodiči porušujú zákon a vyhýbajú sa pokutám. Dobre vedia, že s novými predpismi vyhrávajú
Po alkohole prídete o vodičský preukaz nielen v aute
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.