Pravidlá, Tipy, Zaujímavosti,

Pri akej rýchlosti sú dopravné zápchy najmenšie? Odpoveď sa vám nebude páčiť

6.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@topfives). Čím pomalšie, tým lepšie! Tvrdí to výskumník, ktorý pripravil výpočty týkajúce sa mestskej dopravy. Podľa neho sa najmenšie zápchy tvoria, keď sa autá pohybujú...

6.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@topfives).

Čím pomalšie, tým lepšie! Tvrdí to výskumník, ktorý pripravil výpočty týkajúce sa mestskej dopravy. Podľa neho sa najmenšie zápchy tvoria, keď sa autá pohybujú rýchlosťou maximálne 30 km/h.

Pri akej rýchlosti sú dopravné zápchy najmenšie? Odpoveď sa vám nebude páčiť.
Foto: youtube.com/@topfives

Otázku vplyvu rýchlostných obmedzení na plynulosť dopravy v meste skúmal profesor Niels Benedikter z katedry matematiky na Milánskej univerzite. Pri svojich výpočtoch predpokladal, že v jednom jazdnom pruhu môže prejsť presne 1 923 vozidiel za hodinu.

Obmedzenie rýchlosti na 30 km/h znižuje štatistickú dopravnú zápchu o 1,6 km

Zníženie preťaženia znamená, že rýchlosť vozidiel by sa mala pohybovať v rozmedzí 8 až 30 km/h. Zníženie rýchlosti z 50 km/h na túto hodnotu skráti dĺžku dopravnej zápchy až o 1,6 km počas dopravnej špičky. Prečo však pomalšia jazda znamená menej preplnené cesty? Podľa matematika z Milánskej univerzity je to spôsobené jednoduchým efektom. Nižšia rýchlosť neznamená zápchy. Autá jazdia pomalšie, ale plynulejšie. Nezastavujú. Okrem toho sa medzi autami vytvárajú menšie medzery. Doprava sa preto stáva hustejšou.

Pri rýchlosti 30 km/h dosahuje kapacita jazdného pruhu 2 000 áut za hodinu. Pri rýchlosti 50 km/h sa zníži o 10 % na 1 800 vozidiel a pri rýchlosti 70 km/h o 20 % na 1 600 vozidiel. Prof. Benedikter uvádza, že uvedené závery vychádzajú z modelu stredného poľa. V ňom sa vodiči správajú vždy rovnako.

Zástancovia obmedzenia rýchlosti na 30 km/h v meste sa odvolávajú aj na ďalšie štúdie. Britské napríklad ukázali, že obmedzenie rýchlosti na 32 km/h znížilo nehodovosť o 42 %. Argumentuje sa aj nižším znečistením ovzdušia a nižšou hladinou hluku.

Zníženie preťaženia znamená, že rýchlosť vozidiel by sa mala pohybovať v rozmedzí 8 až 30 km/h.
Foto: youtube.com/@topfive

Je potrebná zmena. Ale nevytvárajme zákony, ktoré nikto nebude dodržiavať

Model vytvorený a vypočítaný vedcom z Milánskej univerzity môže mať veľa spoločného so skutočnosťou. Veľa, ale za určitých podmienok a skôr v prísne vybraných zónach. Pretože je veľmi ťažké uveriť, že obmedzenie rýchlosti na 30 km/h by mohlo zvýšiť kapacitu napr. na Hlinkovej ulici v Košiciach o siedmej hodine ráno. Je tiež otázne, či by to fungovalo v menšom meste v noci. V hodinách, keď na cestách nie je prakticky žiadna premávka.

Samozrejme, uvedený argument bude cestný Taliban považovať za demagogický. Tak to však v skutočnosti nie je. Diskusia – najmä o kľúčových otázkach – má tú vlastnosť, že sa skladá z mnohých hlasov. Toto je jednoducho jeden z nich. Je to hlas, ktorý nie je ani tak hodný zohľadnenia, ako skôr hlas, ktorý treba zohľadniť. Je to aj výzva, aby sme nevytvárali zbytočne obmedzujúce predpisy. Pretože ich aj tak nikto nebude rešpektovať. Dokonale to ilustrujú vysoké pokuty, ktoré neodrádzajú vodičov na Slovensku. Vyvráťme konečne tento mýtus.

Prijatím modelu ignorovania reálnej situácie by jedným z účinkov nového obmedzenia rýchlosti mohli byť vyššie pokuty. O tom však diskusia o bezpečnosti cestnej premávky nie je. Aspoň by o tom nemala byť.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Vodiči porušujú zákon a vyhýbajú sa pokutám. Dobre vedia, že s novými predpismi vyhrávajú

Po alkohole prídete o vodičský preukaz nielen v aute


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Máte dve nové pneumatiky? Odborníci odporúčajú zadné, nie predné

20.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AlwaysForward12). Odborníci na pneumatiky tvrdia, že viac ako polovica vodičov tento trik pri výmene pneumatík nepoužíva. Ako správne je namontovať…

Toyota stanovila nový rekord v spaľovaní. Viac ako 1 600 kilometrov na jednu nádrž

19.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@UltimateDrivenSupercars). Nová Toyota Prius LE práve vytvorila rekord v Guinnessovej knihe za najnižšiu spotrebu automobilu. Cesta sa uskutočnila zo západného…

Dacia pokračuje v testovaní pripravovaného SUV Bigster. Nový model bude mať premiéru v októbri

19.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Passionauto458). Uvedenie nového SUV Dacia Bigster na trh sa rýchlo blíži. Budúce SUV bude oficiálne predstavené na autosalóne v Paríži.…

Škoda Fabia oslavuje 25. výročie

19.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@dmkeithskodawakefield3730). Škoda Fabia má 25 rokov a bola predstavená 14. septembra 1999 na autosalóne vo Frankfurte. Za posledných 25 rokov…

Superrýchle vlaky bez rušňovodičov? V Japonsku už čoskoro

19.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: x.com/gigafactories). Prichádzajú plne autonómne superrýchle osobné vlaky? V Japonsku sa už o štyri roky začne testovanie najmodernejšej technológie na vlakoch…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov