9.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TheEngineersPost).
Počet elektromobilov rastie, hoci donedávna nie tak, ako očakávali analytici. V tomto roku totiž došlo k prepadu predaja na európskom trhu. To však nič nemení na skutočnosti, že počet elektromobilov na batérie sa zvyšuje, čo znamená, že bude narastať potreba mechanikov, ktorí ich dokážu servisovať.
Elektromobily sa pritom výrazne líšia od spaľovacích automobilov nielen svojím pohonným systémom, ale dokonca aj brzdami. Ako vyzerá brzdový systém elektromobilu a ako funguje?
Ako funguje rekuperačný brzdový systém?
Elektrické vozidlá používajú rekuperačné brzdenie. Ide o technológiu, ktorá premieňa kinetickú energiu na elektrickú a pri spomaľovaní dobíja batériu. Činnosť rekuperácie sa spolieha na elektromotor, takže samotné kotúče a brzdové doštičky sa používajú oveľa menej ako v spaľovacích vozidlách. To môže viesť ku korózii brzdových kotúčov. Hoci výrobcovia kotúčov úzko spolupracujú s výrobcami vozidiel na vývoji nových povlakov, ktoré by pomohli vyriešiť tento problém, bude sa vyskytovať aj v blízkej budúcnosti. Preto sa odporúčajú časté a pravidelné kontroly brzdového systému elektrického vozidla, aby sa zabezpečilo, že bude v prípade potreby účinne fungovať.
Brzdový systém elektromobilu sa tiež opotrebuje
Brzdové doštičky a kotúče v elektrickom vozidle sa opotrebúvajú menej ako v aute so spaľovacím motorom. To však neznamená, že sú odolnejšie voči opotrebovaniu. Spomínaná korózia brzdových kotúčov sa pozoruje u vozidiel, ktoré sa stále považujú za takmer nové. Hrúbka brzdových doštičiek a kotúčov by sa tiež mala pravidelne kontrolovať, rovnako ako pri bežných vozidlách, a vymeniť, ak rozmer klesne pod minimum stanovené výrobcom.
Kontroly by mal vykonávať kvalifikovaný technik počas servisnej prehliadky. Vzhľadom na zvýšené riziko korózie kotúčov by bolo dobré zahrnúť overenie tohto komponentu počas každej návštevy vozidla v servise.
Elektrické a spaľovacie vozidlá. Rozdiely v brzdovej kvapaline
Vlastnosti brzdovej kvapaliny sa časom zhoršujú, ale prejdená vzdialenosť má na to len malý vplyv. Brzdové kvapaliny sú hygroskopické, čo znamená, že absorbujú vlhkosť z atmosféry. Tento proces prebieha počas celej životnosti, aj keď je brzdová kvapalina v teoreticky utesnenom brzdovom systéme, pretože molekuly vodnej pary sú schopné pomaly prenikať do pružných gumových brzdových hadíc alebo iných gumových častí brzdového systému.
To časom spôsobuje pokles bodu varu brzdovej kvapaliny a zvyšuje riziko korózie kovových komponentov. So zvyšujúcim sa obsahom vlhkosti v brzdovej kvapaline dosiahne bod varu kritickú úroveň, kedy sa stane nebezpečným.
Preto by sa v elektrických vozidlách mali vždy dodržiavať odporúčania výrobcu vozidla týkajúce sa výmeny brzdovej kvapaliny. Ak to nie je výslovne uvedené, brzdová kvapalina by sa mala meniť každých 18 mesiacov.
Brzdová kvapalina
Brzdová kvapalina v elektrických vozidlách si vyžaduje zvýšenú pozornosť kvôli rekuperačnému brzdeniu. Počas brzdenia elektromotor funguje ako generátor, rekuperuje energiu a zvyšuje brzdnú silu. Dôsledkom toho je menšie opotrebovanie brzdových doštičiek a kotúčov, pretože brzdový systém sa aktivuje menej často. Kvôli pomalšiemu opotrebovaniu bŕzd sa aj samotný systém servisuje menej často, takže brzdová kvapalina musí vydržať dlhšie. Okrem toho sa do elektromobilu montuje ťažká batéria, čo znamená, že brzdy majú väčšiu hmotnosť, čo vedie k vyšším prevádzkovým teplotám.
Preto sa pre elektromobily odporúča najmodernejšia brzdová kvapalina DOT 5.1 s vysokým bodom varu a veľmi dobrým indexom viskozity. Je to určitý paradox vzhľadom na zvyčajne nižšie zaťaženie brzdového systému.
Ktoré pneumatiky sú vhodné pre elektromobil?
Dobrý stav pneumatík je nevyhnutný pre celkovú bezpečnosť vozidla vrátane účinného brzdenia. Elektrické vozidlá sú zvyčajne ťažšie ako ich náprotivky so spaľovacím motorom, takže pneumatiky sú počas každodenného používania vystavené zvýšenému tlaku. Preto je udržiavanie správneho tlaku také dôležité.
Ďalšou otázkou je dezén. Podľa slovenských predpisov nesmú byť pneumatiky na úrovni indexu opotrebenia alebo pod ním, prípadne hĺbka dezénu nesmie byť menšia ako 1,6 mm. Pneumatiky sa však oplatí vymeniť skôr.
Opotrebované, nedostatočne nahustené alebo prehustené pneumatiky môžu mať negatívny vplyv na brzdný výkon tým, že znižujú priľnavosť medzi pneumatikou a povrchom vozovky, najmä počas núdzového brzdenia.
Dokáže každý mechanik opraviť elektromobil?
Elektrické vozidlá sú napájané vysokým napätím. Preto je dôležité, aby mechanici mali potrebné zručnosti a kvalifikáciu potrebnú na prácu na takýchto vozidlách.
Aj keď je brzdový systém vo všeobecnosti veľmi podobný, medzi elektrickým vozidlom a vozidlom so spaľovacím motorom existujú niektoré jedinečné rozdiely, ktoré si vyžadujú odborné znalosti a skúsenosti v oblasti servisu a opráv. Je to nielen preto, že brzdy sú kritické z hľadiska bezpečnosti, ale aj z hľadiska bezpečnosti mechanika pracujúceho na vozidle, kde máme do činenia s prúdom 350 A a 600 V a v niektorých vozidlách dokonca 800 V.
Nedávne údaje IMI (Európsky informačný systém pre vnútorný trh) ukazujú, že len 18 % mechanikov v Spojenom kráľovstve je vyškolených na prácu s elektrickými vozidlami.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Ako zistíte, či je potrebné vymeniť brzdové doštičky?
Ako môžete predĺžiť životnosť svojich pneumatík. Metóda je jednoduchá a veľmi účinná
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.