10.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TheSavvyProfessor).
Brzdové doštičky sa musia riadne zabehnúť, aby mohli optimálne spolupracovať s brzdovým kotúčom. Ako sa to dá urobiť profesionálne? V dnešnom sprievodcovi odborníci upozorňujú na najobľúbenejšiu metódu.
Brzdový systém je zložitý mechanizmus, ktorého bezpečnosť na ceste závisí od toho, ako všetky komponenty spolupracujú. Nezáleží na tom, či jazdíte na novom aute priamo zo showroomu alebo máte novú sadu brzdových doštičiek po servise. V oboch situáciách nesmieme zabúdať na ich zabehnutie. V opačnom prípade nemôžeme využiť celý rozsah ich schopností.
Ako zabehnúť brzdové doštičky?
Pri výmene brzdových doštičiek je rovnako dôležité ako ich kvalita, aby sa správne vykonal proces zábehu. Pri zábehu brzdových doštičiek a kotúčov nejde len o mechanickú montáž týchto komponentov. Ide predovšetkým o vytvorenie správneho trecieho filmu. Má významný vplyv na brzdný výkon. Tento proces si vyžaduje pochopenie a trpezlivosť zo strany vodiča, pretože len správne vykonaný proces zábehu zaručuje optimálny brzdný výkon.
Prečo je zabehovanie brzdových doštičiek také dôležité?
Správne zabehnutie brzdových doštičiek plní niekoľko kľúčových funkcií. Po prvé, zvyšuje koeficient trenia, čo má priamy vplyv na účinnosť brzdenia. Po druhé, vytvorí sa film ktorý pôsobí ako ochranná bariéra pre kotúče. Tým sa znižuje riziko ich prehriatia a opotrebovania. Rovnomerné rozloženie trecieho filmu navyše zabraňuje nerovnomernému opotrebovaniu kotúčov, čo je bežný problém pri nesprávne zabehnutých doštičkách.
Najbežnejší spôsob zabehnutie brzdových doštičiek
„Ako odborníci na brzdové systémy odporúčajú zvoliť všeobecnú a najuniverzálnejšiu metódu zabehovania brzdových doštičiek. Túto metódu odporúča väčšina vodičov, najmä tí, ktorí používajú vozidlo v bežných každodenných podmienkach,“
– hovorí servisman.
- vyhýbanie sa prudkému brzdeniu – prvých 200-300 km po montáži nových brzdových doštičiek by ste sa mali vyhýbať prudkému a náhlemu brzdeniu. To umožní postupné vytváranie trecieho filmu bez rizika prehriatia komponentov;
- jemné brzdenie – prvé brzdenie by malo byť jemné a malo by sa vykonávať z rýchlosti najviac 50 km/h, najlepšie bez zastavenia na nulu, ak to situácia na ceste umožňuje;
- časté používanie bŕzd – časté používanie bŕzd, ale bez nadmerného zaťaženia, pomáha rovnomerne rozložiť trecí film na povrchu kotúča;
- vyhýbajte sa dlhému držaniu brzdy – pri zastavovaní na semaforoch alebo v dopravných zápchach je dobré vyhnúť sa dlhému držaniu brzdového pedála, čo môže viesť k lokálnemu prehriatiu kotúča.
„Ak brzdové doštičky nie sú správne zabehnuté, môže to viesť k mnohým problémom vrátane slabého brzdného výkonu, prehrievania, pískania a nerovnomerného opotrebovania kotúčov, čo následne ovplyvňuje bezpečnosť a komfort jazdy. Dodržiavaním odporúčaní pre správne zabehnutie brzdových doštičiek si môžete byť istí, že váš brzdový systém bude fungovať spoľahlivo a efektívne,“
– uzatvára odborník.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Dilema vodičov. Zatiahnuť ručnú brzdu alebo nechať auto so zaradeným rýchlostným stupňom?
Jazdíte týmto štýlom? Tu sú skvelé spôsoby, ako jazdiť úspornejšie a znížiť účty za palivo
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.