10.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@autodriveauto).
Je všeobecne známe, že elektromobily nemajú rady zimu. Ale čo letné horúčavy? Spoločnosť Reccurent, ktorá už roky analyzuje batérie elektromobilov, má odpoveď.
Spoločnosť Reccurent už roky skúma životnosť batérií elektromobilov na základe údajov od ich majiteľov. Doteraz zástupcovia spoločnosti vypracovali štúdie, ktoré sa okrem iného zaoberajú vplyvom nízkych teplôt na tieto vozidlá.
A aký je dojazd elektromobilu v lete? Informácie o správaní batérie pochádzajú zo špeciálneho zariadenia, ktoré dodáva spoločnosť Reccurent a ktoré je integrované do vozidla. Okrem iného analyzuje výkon batérie v reálnom čase a zároveň zhromažďuje údaje z reálnej prevádzky.
Elektromobil v lete: nesmie byť príliš teplo
Je známe, že chemické zloženie batérií elektromobilov funguje lepšie pri vyšších ako pri nižších teplotách. Spoločnosť Reccurent však upozorňuje, že už veľmi horúce počasie môže spôsobiť výrazný pokles dojazdu. Je to spôsobené najmä potrebou chladiť kabínu vozidla a predovšetkým batériu, na čo sa využíva najmä energia v nej obsiahnutá.
Z analýzy prevádzkových údajov 7500 vozidiel na elektrickú energiu vyplýva, že:
- pri teplote 32 stupňov Celzia bol zaznamenaný priemerný pokles v rozmedzí 3-5 %.
- v extrémne horúcom počasí môže rozsah klesnúť až o 20-30 %
- pri teplote 24 stupňov Celzia spoločnosť Reccurent uvádza nulový pokles pokrytia
- pri teplote 27 stupňov Celzia klesá o 2,8
- pri 29 stupňoch Celzia – 3,5 %
- pri 32 stupňoch Celzia – o 5 %
- pri 38 stupňoch Celzia sa zaznamenal pokles pokrytia až o 31 %, ale tieto údaje pochádzajú z veľmi malej vzorky
Leto verzus zima
Napriek prudkému poklesu rozsahu pri extrémnych teplotách je rozsah v lete stále vyšší ako v zime. Jedným z dôvodov je, že rozdiel medzi príjemnou teplotou v kabíne a vonkajšou teplotou je v lete nižší ako v zime.
Podľa spoločnosti Reccurent sa pri chladení kabíny klimatizáciou spotrebuje menej energie ako pri jej vykurovaní v chladnom počasí. Pri bežných letných teplotách by preto systém nemal výrazne znížiť dojazd vozidla na elektrický pohon. V extrémne horúcom počasí sa situácia dramaticky mení.
Dôležité je, že kabíny moderných elektromobilov sa dajú predklimatizovať ešte počas pripojenia k nabíjačke. V lete to znamená „predchladenie“, ktoré je energeticky oveľa náročnejšie (3 – 5 kW na ochladenie kabíny z 35 na 21 stupňov Celzia) ako udržiavanie príjemnej teploty (1 kW na udržanie 21 stupňov Celzia).
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Číňania ukázali nové auto. Prejde 2 100 km bez tankovania
Adaptácia batérie – prečo na ňu vodiči zabúdajú?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.