10.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TechCharge).
Kríza v súvislosti s klesajúcim dopytom po elektromobiloch v Nemecku naďalej pretrváva. Na parkoviskách tovární a dokonca aj na starých letiskách stoja tisíce úplne nových batériových áut, o ktoré nie je záujem, a výrobcovia v panike upúšťajú od ambicióznych plánov prechodu na čisto elektrické pohony. Odborníci sa zhodujú v tom, že riešením tohto problému je zníženie cien.
Nemecké médiá už nejaký čas informujú o prehlbujúcej sa kríze v súvislosti s klesajúcim predajom elektromobilov. Z najnovších údajov Spolkového úradu pre automobilovú dopravu vyplýva, že v prvom štvrťroku 2024 predstavoval podiel predaja batériových modelov v Nemecku len 11,9 %. Pre porovnanie, pred rokom to bolo 16 %. Zároveň sa v Nemecku v roku 2023 vyrobil rekordný počet elektromobilov, ktoré teraz hromadne chátrajú na parkoviskách a letiskách.
Pokles predaja elektromobilov. Dôvod je známy
Odborníci si nerobia ilúzie – príčiny tohto stavu treba hľadať v činnosti vlády. Zrušenie dotácií na elektromobily pre firemných zákazníkov zo strany nemeckej vlády viedlo v septembri 2023 k prepadu predaja elektromobilov. Pred Vianocami bolo oznámené aj rozhodnutie o ukončení dotačného programu na nákup elektromobilov pre súkromných zákazníkov. Výsledok? Ďalší trhový náraz v januári a náhly nárast predaja dieselových áut. Analytici to povedali na rovinu – ľudia si elektromobily nemôžu dovoliť a v roku 2024 sa to pravdepodobne nezmení.
Výrobcovia menia plány. Elektromobily ustupujú do pozadia
Takýto náhly prepad predaja batériových vozidiel ovplyvnil postoj výrobcov automobilov. Čoraz viac spoločností oznamuje, že menia svoju súčasnú stratégiu a upúšťajú od ambicióznych plánov ukončiť výrobu spaľovacích motorov. V prejave na finančnej konferencii v Londýne generálny riaditeľ spoločnosti Volkswagen Thomas Schäfer zdôraznil, že výrobca má v úmysle zachovať flexibilnú ponuku pohonných jednotiek pre prípad, že dopyt po elektromobiloch bude naďalej klesať. Podobné slová nedávno zazneli aj z úst vedúcich predstaviteľov spoločností Mercedes, Nissan a Hyundai. Značky robia, čo môžu, aby prispôsobili svoju ponuku aktuálnemu dopytu, a ten sa pomaly vracia k benzínovým a naftovým modelom. Určitú nádej možno hľadať v náraste predaja automobilov vybavených hybridnými systémami.
Riešenie tohto problému je jednoduché. Ide o ceny
Ako sa však vyrovnať s nízkym predajom a hromadiacim sa prebytkom vyrobených batériových vozidiel? Odborníci z Automobilového inštitútu v Chemnitzi zdôrazňujú, že riešenie je prekvapivo jednoduché. Treba výrazne znížiť ceny. Až na to, že to nie je jednoduché.
Väčšina elektromobilov sú dnes veľké vozidlá. Do veľkého vozidla sa dá zabudovať veľká batéria, ktorá zakryje najväčší problém elektromobilov, ktorým je obmedzený dojazd. Až na to, že veľká batéria stojí veľa peňazí a kruh sa uzatvára.
Elektromobily budú lacnejšie. Ale za akú cenu?
V súčasnosti je na nemeckom trhu ťažké nájsť elektrický model v cene nižšej ako 25 000 EUR a ako ukazuje výskum, pre mnohých ľudí je to takzvaná psychologická bariéra pri kúpe. V najbližších mesiacoch sa však mnohí výrobcovia chystajú uviesť na trh malé modely, ktoré budú dostupné za túto cenu. Ale opäť – daňou bude menšia batéria, a teda oveľa kratší dojazd, ktorý by mohol reálne klesnúť až na 200 km.
Podarí sa menším a lacnejším elektromobilom s menším dojazdom zvrátiť klesajúci trend predaja? To ukáže čas.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Tisíce nepredaných vozidiel Tesla stoja na bývalom vojenskom letisku
Tesla zastaví výrobu áut v nemeckej továrni. Elektromobily chce kupovať čoraz menej ľudí
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.