11.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@JustCARS98).
Ovplyvnia vyššie clá na elektromobily z Číny ich predaj v Európe? Podľa odborníkov je to málo pravdepodobné. Dôvodom je, že výrobcovia z Číny sa chránia vysokými maržami, ktoré ich chránia pred drastickým zvýšením cien, ak by sa na autá vzťahovali vysoké clá.
Výrobcovia z Číny vstupujú do Európy a pomaly, ale isto preberajú trh. Európska únia sa snaží brániť. Ak vyšetrovanie EÚ potvrdí, že čínska vláda dotuje výrobu automobilov, zvýši sa clo na autá dovážané z Číny. V súčasnosti sa na všetky vozidlá vyrobené mimo Európskej únie (okrem Spojeného kráľovstva, na základe inej dohody) vzťahuje 10-percentné clo.
Mohlo by zvýšenie cla zmariť čínske značky? Podľa odborníkov ani trojnásobné zvýšenie cla na 30 % neovplyvní ceny čínskych automobilov ponúkaných v európskych showroomoch.
Matthias Schmidt zo spoločnosti Schmidt Automotive Research je presvedčený, že čínski výrobcovia automobilov majú v európskych cenníkoch zakomponované vysoké marže. To znamená, že zvýšenie ciel sa nepremietne do vyšších cien automobilov, ale len do nižších ziskov čínskych spoločností.
Predpokladáme, že zvýšenie cla budú môcť do veľkej miery zohľadniť vo svojich vysokých ziskových maržiach a zákazník si žiadny rozdiel nevšimne.
– vysvetlil Schmidt v rozhovore pre Automotive News Europe
Európa by musela drasticky zvýšiť clá
Podobné závery možno vyvodiť aj zo správy Rhodium Group, čínskeho poradného výboru so sídlom v New Yorku. Z ich analýzy totiž vyplýva, že Európska únia by musela zvýšiť clá z 10 na 50 %, aby mala skutočný vplyv na trh. Zistilo sa, že pri očakávanej 30-percentnej sadzbe by niektorí čínski výrobcovia boli stále schopní generovať značné zisky z automobilov vyvážaných do Európy. Podľa Schmidt Automotive Research investičná banka UBS zistila, že čínski výrobcovia automobilov majú 30-percentnú cenovú výhodu pri elektrických vozidlách vyrábaných v Číne.
Rozhodnutie sa prijme, až teraz po voľbách do Európskeho parlamentu
Očakáva sa, že Európska komisia rozhodne už budúci týždeň o dočasnom zvýšení cla v nadväznosti na vyšetrovanie „podpory Pekingu pre hodnotový reťazec elektrických vozidiel v Číne“. Výsledok možno preto očakávať tesne po voľbách do Európskeho parlamentu.
Číňania majú plán. Nižšie zisky, ale rovnaké ceny
Dočasné clá by čínskym výrobcom elektromobilov spôsobili nové náklady vo výške miliárd dolárov. Podľa niektorých by takýto hazard prudko znížil predaj v Európe, hoci, ako zdôraznil Matthias Schmidt, nové clá ovplyvnili najmä finančné výsledky značiek, nie globálny predaj. Nech sa stane čokoľvek, čínske značky majú v úmysle naďalej posilňovať svoju prítomnosť na starom kontinente, a to aj za cenu nižších ziskov.
Čínske elektromobily dobývajú trh
Zo správy skupiny Rhodium vyplýva, že v roku 2023 sa v Európe predalo približne 300 000 elektromobilov čínskej výroby, pričom ich podiel na trhu predstavoval približne 19 %. Najobľúbenejším modelom bol Tesla Model 3, ktorého sa v priebehu roka predalo približne 99 500 kusov. Zvyšok bol pomerne rovnomerne rozdelený medzi čínske a nečínske značky. Zároveň treba pripomenúť, že mnohé európske značky, ako napríklad BMW, vyrábajú autá v Číne a predávajú ich v Európe.
Preto sa európskym gigantom vôbec nepáči uvalenie vysokých ciel na autá z Číny.
V štúdii sa porovnávali aj ceny podobných elektromobilov v Číne a Nemecku. Napríklad elektrický sedan Seal U od spoločnosti BYD (Build Your Dreams) stojí v Číne 21 769 EUR, ale na nemeckom trhu už 41 990 EUR. Na druhej strane BYD Atto 3 stojí v Číne 17 923 EUR, ale v Nemecku už 37 990 EUR.
Samozrejme, nejde o identické vozidlá, už len kvôli prísnejším európskym bezpečnostným normám alebo dlhšiemu zoznamu povinnej výbavy. Napriek tomu je vidieť, že pri takomto veľkom rozdiele má značka BYD značný cenový vankúš a môže prevziať ďalšie daňové zaťaženie.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Čínske autá už nie sú „Made in China“. Čína stavia továrne po celom svete
Čína chce zaplaviť Európu lacnými autami. Tento rok bude prekročená dôležitá hranica
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.