Pravidlá, Tipy, Zaujímavosti,

Je správne zaradiť automatickú prevodovku na semaforoch do polohy Parkovanie alebo Neutrál?

11.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@tirebank_sns). Spôsob jazdy nám pomáha ušetriť alebo minúť viac peňazí. Je napríklad správne zaradiť automatickú prevodovku do polohy Parkovanie alebo Neutral, keď stojíte na semafore?...

11.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@tirebank_sns).

Spôsob jazdy nám pomáha ušetriť alebo minúť viac peňazí. Je napríklad správne zaradiť automatickú prevodovku do polohy Parkovanie alebo Neutral, keď stojíte na semafore?

Je správne zaradiť automatickú prevodovku na semaforoch do polohy Parkovanie alebo Neutrál?
Foto: youtube.com/@tirebank_sns

Vozidlá s automatickou prevodovkou sa líšia od vozidiel s manuálnym radením. Dokonca aj slovenské cestné zákony zakazujú vodičom, ktorí absolvovali školu na „automat“, viesť „manuál“.

Ale tí, ktorí si zvykli na manuálnu prevodovku, majú tendenciu správať sa rovnako aj pri jazde s automatickou prevodovkou.

Čo znamená PRND v automate

V aute s automatickou prevodovkou máme spravidla 5 rýchlosti a R – spiatočku. Samozrejme, existujú vozidlá, ktoré majú 6 alebo viac prevodových stupňov. Napríklad nákladné vozidlá môžu mať 12 prevodových stupňov.

Keď nie je zaradený žiadny prevodový stupeň, vozidlo je „voľné“ a páka je v „neutrálnej polohe“.

Na druhej strane, vo vozidle s automatickou prevodovkou sú len 4 polohy, v ktorých môže byť: PRND.

Čo znamená PRND:

P – Park: blokuje kolesá a funguje ako parkovacia brzda v autách s manuálnou prevodovkou;
R – Reverse: spiatočka, na jazdu vzad;
N – Neutral: ponecháva vozidlo v neutrálnej polohe, podobne ako „neutrál“ pri manuálnej prevodovke;
D – Drive: automaticky zapína a vypína prevodové stupne postupne podľa tlaku na plynový pedál.

Je správne zaradiť automatickú prevodovku do parkovacej alebo neutrálnej polohy na semaforoch?

Pri manuálnej prevodovke, keď stojíte na semafore, je najlepšie dať do neutrálu.

To však neplatí pre automaty. Naopak, ak máte automatickú prevodovku, nie je správne zaradiť parkovanie alebo neutrál vždy, keď zastavíte na semafore.

Tí, ktorí majú vo zvyku neustále radiť z D na N alebo P, si prevodovku skôr opotrebujú.
Foto: youtube.com/@tirebank_sns

„Automatické prevodovky sa samy vypínajú, keď sa zabrzdí. A v okamihu, keď položíte nohu na brzdu a vozidlo úplne zastaví, prevodovka sa odpojí. Nemá teda zmysel dávať auto do polohy P alebo N. Tí, ktorí majú vo zvyku neustále radiť z D na N alebo P, si prevodovku opotrebujú“.

Čo sa stane, ak aktivujete Parkovanie alebo Neutrál, keď stojíte na semafore?

Ak si v autách s manuálnou prevodovkou zvyknete stáť so zošliapnutou spojkou a na semaforoch nevypínate prevodový stupeň, spojkový kotúč sa opotrebuje oveľa rýchlejšie ako pri bežnom používaní.

Pri automatoch s automatickou prevodovkou je situácia presne opačná. Ak budete radiť pri každom zastavení, prevodový systém sa predčasne opotrebuje.

„Je to veľmi, veľmi zložitý systém, navrhnutý tak, aby fungoval určitým spôsobom. Existujú milióny hodín testovania, aby tieto prevodovky fungovali dokonale jednoduchým stlačením brzdového pedála, s minimálnym opotrebovaním. Časté prechody z D na P, N alebo R však urýchľujú opotrebovanie“.

Niektoré automaty tak môžu dosiahnuť aj pol milióna kilometrov bez väčších problémov s prevodovým systémom. A iné odchádzajú do servisu už v prvom roku kvôli poruche prevodovky.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Najčastejšie problémy s automatickou prevodovkou

Čo sa stane, ak hneď zaradíte štvrtý z druhého stupňa? Takto funguje prevodovka


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Objasnené: Ako bude fungovať nové chladiace zariadenie pre jazdcov F1

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Potts F1). Exkluzívny pohľad na fungovanie nového chladiaceho zariadenia, ktoré FIA schválila na rok 2025. Prototyp FIA pre nové…

Hit v úspore nákladov: Prečo Dacia Sandero (nielen) v Nemecku valcuje konkurenciu!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DeepEnergy26). Dacia Sandero s plynovou inštaláciou je v súčasnosti najlacnejším novým vozidlom v Nemecku. Prejdenie 1 km týmto vozidlom stojí…

Najdôležitejšia príručka pre každé astrologické znamenie. Čo si za vodiča?

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: Súkromný archív). Horoskopy - sú len hlúpym prvkom na zadnej strane časopisov, alebo ponúkajú skutočný prehľad? Čo ak naše znamenia…

Očarujúci nový Lynk & Co 01: Zrýchlenie ako blesk a technológie budúcnosti na dosah ruky!

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@WestGoldRain). Lynk & Co na európskom trhu bola doteraz známa tým, že ponúkala iba jeden model – Lynk & Co…

Je nové Audi A5 2025 najlepším modelom vo svojej triede? Objavte jeho prelomové výhody!

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@guidocars). Nové Audi A5 pre rok 2025 predstavuje výrazný krok vpred medzi svojimi konkurentmi v segmente. Aj keď jeho hmotnosť…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov