12.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@canadianproduction7107).
Čas na lekciu logiky. Hotové čínske auto dovezené do Európy je na našom kontinente nevítané. Ale na čínske auto vyrobené v Európe sa už v EÚ môže prižmúriť oko. Potom to nikomu neprekáža. No, takmer nikomu to neprekáža. Tu sa dozviete, ako sa krajiny EÚ pretekajú o čínsku priazeň.
Nie je tajomstvom, že Európa hrá hru na nové investície a ochranu miestneho priemyslu. Preto vznikla myšlienka dodatočnej colnej ochrany a vyšetrovanie dotovania výrobcov automobilov čínskymi orgánmi. Clá sú pomerne jednoduchým nástrojom na výrazné zvýšenie cien automobilov z Číny. A čím sú vyššie, tým ťažšie je konkurovať v Európe.
Šetrenie a clo
Samozrejme, ušetriť sa dá na clách a nákladoch na prepravu (až do výšky 3 000 EUR na auto). Z toho vyplýva tvrdý boj o prilákanie čínskych investícií do Európy. O priazeň veľkých výrobcov automobilov sa uchádza mnoho krajín. Najlepšie skúsenosti v tomto smere majú Maďari. Prilákali nielen výrobcov autobusov a automobilov (BYD), ale aj dodávateľov batérií (SK On, Samsung SDI) a výmenné stanice batérií (NIO). Maďarom však stále chýbajú obchody, keďže rokujú so spoločnosťou Great Wall Motor.
Podľa agentúry Reuters maďarské orgány lákajú daňovými úľavami, právnymi uľahčeniami a finančnou podporou na vytvorenie pracovných miest. A pokiaľ ide o podporu, nie je to žiadna sranda. K dnešnému dňu už maďarské orgány vynaložili viac ako jednu miliardu dolárov. Pre porovnanie, náš severný sused vyčlenil na rôzne podporné programy až 10 miliárd dolárov. Je možné, že z toho budú profitovať Stellantis a čínska spoločnosť Leapmotor, ktoré plánujú v Tychách začať výrobu cenovo dostupných automobilov.
Španieli naháňajú Maďarov
V pretekoch o čínskych investorov si Španieli nevedú zle. V bývalom závode Nissan v Barcelone prebiehajú prípravy na začatie výroby automobilov značky Chery. Spoločnosť pravdepodobne využije viacročný podporný program v rámci vládneho fondu vo výške 3,5 miliardy eur. Z tohto fondu sa už vynaložilo 300 miliónov EUR na závody na výrobu batérií (príjemcom je čínska skupina Envision). Zamestnanie nájde až 3 000 ľudí. Tým to však nekončí. Plánuje sa aj obrovská spoločná továreň na výrobu batérií medzi spoločnosťami Stellantis a CATL.
Kde inde sú Číňania obzvlášť vítaní? Taliansko intenzívne lobuje za pozornosť investorov (v národnom fonde bolo vyčlenených až 6 miliárd eur). Okrem iného sa usilujú o spustenie výroby automobilov, aby sa výrazne zlepšilo postavenie krajiny medzi výrobcami (rokovania so spoločnosťou Stellantis nepriniesli očakávané výsledky). Preto sú na zozname potenciálnych investorov spoločnosti Chery (spoločnosť plánuje ešte väčšie závody ako v Španielsku) a Dongfeng. A to nie je všetko.
Analytici agentúry Reuters poukazujú na niekoľko ďalších hráčov, ktorí zvažujú debut v Európe. V prípade spoločnosti SAIC, ktorá je na našom kontinente známa predovšetkým vďaka akvizícii britskej značky MG, sa spomínajú dve továrne. Je možné, že jednou z nich sa stane britské výskumné a vývojové centrum neďaleko Birminghamu. Ide o bývalú továreň MG, v ktorej sa v roku 2016 zastavila výroba. Žiaľ, veľa z nej nezostalo (časť hál bola zbúraná, aby sa pripravila lokalita pre novú bytovú výstavbu).
Otvorenou otázkou zostávajú aj náklady na zásobovanie európskeho kontinentu (záleží na brexite). Preto sú na zozname krajín uvedené Španielsko, Nemecko, Maďarsko a Taliansko. Tým to však nekončí. Z čínskeho pohľadu sú atraktívne aj ďalšie východoeurópske krajiny (preto Leapmotor v Tychách) a Turecko (vyrába najmä pre európsky trh). Najmä posledná menovaná krajina je atraktívnou destináciou, keďže medzi EÚ a Tureckom existuje dohoda o voľnom obchode. A takúto bránu na trh EÚ je ťažké ignorovať.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Automobily čínskej výroby v Európe. Po BYD je čas pre spoločnosť s rušnou históriou
Čínske autá vyrobené v Európe? Objavte ambiciózne plány značiek z ríše stredu
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.