12.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@BYDEurope).
Ďalšia automobilová bašta britského impéria je na spadnutie. Po ikonických londýnskych taxíkoch preberajú Číňania ďalší symbol tohto mesta: červené dvojposchodové mestské autobusy, tzv. doubledeckery.
Briti sú silne viazaní na tradície, a to platí aj pre motorizmus. Mnohí obyvatelia ostrovov preto musia byť znepokojení zmenami, ktorými ich priemysel prešiel v posledných desaťročiach. Drahé bašty jedna po druhej padajú. Jaguar vlastnia Indovia, Rolls-Royce a Bentley Nemci a Číňania (koncern Geely) vyrábajú slávne londýnske taxíky, tzv. hackney carriage alebo black taxi. Čoskoro sa do tohto zoznamu budú môcť pridať aj ikonické „double-deckery“, ktoré od začiatku 20. storočia prepravujú obyvateľov britskej metropoly a hosťujúcich turistov. Korporácia BYD práve predstavila nástupcu poschodových autobusov. Nový londýnsky autobus je elektrický a… Čínsky.
Dvojposchodové autobusy a taxíky sú symbolmi Londýna. Teraz sú obe čínske
Britské autobusy sú symbolom londýnskych ulíc od konca minulého storočia. Bude to tak aj s ich čínskymi nástupcami? Určite sa nestanú takými rozpoznateľnými ako najznámejší zástupca tejto kategórie: AEC Routemaster. Ide o model, ktorý sa stal synonymom londýnskeho autobusu.
V skutočnosti sa takéto vozidlá verejnej dopravy prvýkrát objavili v Paríži, keďže tam boli zavedené už v roku 1853. Spočiatku to boli autobusy ťahané koňmi. Až na prelome storočí boli motorizované. Prvé londýnske „dvojposchodové“ autobusy vyrábala spoločnosť London General Omnibus Company, ktorá si monopolizovala trh až do konca druhej svetovej vojny. V roku 1933 ju kúpila spoločnosť London Passenger Transport Board, ktorá organizuje verejnú dopravu v britskom hlavnom meste.
Dvojposchodový autobus BYD BD11 má najmodernejšie batérie Blade. Je to vynález čínskej spoločnosti
Nie náhodou sa prezentácia nového modelu konala v Londýnskom múzeu autobusov. Čínsky elektrobus je dlhý 10,90 m, široký 2,55 m a vysoký 4,30 m, má prípustnú celkovú hmotnosť vozidla 19,5 t a rázvor 5,44 m. Na mestský autobus je to malá veľkosť, ale vďaka dvom poschodiam sa doň zmestí 90 cestujúcich. V podvozku je ukrytá najmodernejšia batéria s názvom Blade s kapacitou 532 kWh vybavená článkami LFP (lítium-železo-fosfát). Po vybití sa energia bude môcť dobíjať v skladoch s kapacitou až 500 kW pomocou zásuviek umiestnených na rôznych miestach podvozku, ako aj pantografov. To umožní úplné nabitie článkov už za dve hodiny. Prúd sa využíva na napájanie dvoch elektromotorov umiestnených v nábojoch zadných kolies. Každý z nich vyvinie maximálny výkon 204 koní a krútiaci moment 600 Nm.
Vodič má k dispozícii moderne vybavenú kabínu. Je vybavená elektronickými zrkadlami (obrazovky s kamerami), ale aj systémom monitorovania únavy a alkoholovým zámkom. BYD BD11 je vybavený aj systémom varovania pred kolíziou, automatickým núdzovým brzdením, monitorovaním mŕtveho uhla a inteligentným asistentom rýchlosti. BYD BD11 je určite najmodernejší dvojposchodový autobus, aký bol kedy vyrobený. Vďaka nemu budú ulice britskej metropoly bezpečnejšie, tichšie a príjemnejšie, ale budú ho Londýnčania milovať rovnako ako ikonické AEC Routemasters? To je otázne.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Číňania ma prekvapili. Arcfox Kaola je najnápaditejšie auto, aké sme za dlhý čas videli
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.