13.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TechCharge).
Ďalšia revolúcia v automobilovom priemysle je na ceste. Automobilové spoločnosti hľadajú spôsoby, ako znížiť výrobné náklady a zvažujú zavedenie inovatívnych strojov na odlievanie hliníka. Tie umožňujú vyrábať veľké jednotlivé komponenty karosérie, čo výrazne urýchľuje a zjednodušuje výrobný proces. Bohužiaľ, pre majiteľov nových automobilov to znamená veľa problémov.
V automobilovom priemysle si získava popularitu výrobná metóda založená na tlakovom liatí hliníka. Na rozdiel od bežných hydraulických lisov umožňuje nové riešenie odlievať prakticky všetky zložité časti podvozku a karosérie vozidla do jedného celku. Vďaka tomu nie je potrebné pri výrobe automobilov vyrábať desiatky samostatných komponentov, ktoré sa potom na montážnej linke pracne spájajú. Tým sa nielen skracuje proces stavby automobilu, ale aj znižujú výrobné náklady až o 40 %.
Tesla bola prvá. Ďalšie značky budú nasledovať
Výhody používania procesu odlievania hliníka už preukázala spoločnosť Tesla, ktorá túto technológiu zaviedla ako prvá. Práve vďaka tejto technológii získala tak rýchlo náskok pred ostatnými koncernami a stala sa jedným z najziskovejších výrobcov na svete. Americká spoločnosť stále používa stroje, ktoré dodáva talianska spoločnosť IDRA Group.
Teraz chcú ísť v stopách Elona Muska aj ďalšie značky – vrátane Volkswagenu, Hyundai, Fordu a Toyoty. Japonský výrobca dokonca predpokladá, že vďaka novej metóde sa montáž automobilov zníži až o polovicu. Nissan a Volvo tiež pripravujú zavedenie strojov na tlakové liatie. Odborníci však upozorňujú, že hoci nový postup stavby automobilov môže viesť k miernemu zníženiu ich ceny – v konečnom dôsledku sa môže ukázať ako veľmi nákladný pre majiteľa. Dôvodom sú náklady na prípadné opravy.
Vozidlá „až do prvej nehody“. Odborníci varujú
Doteraz sa pri náraze alebo menšej dopravnej nehode oprava najčastejšie obmedzovala na výmenu konkrétnej časti karosérie. Ak však vozidlo pozostáva len z jedného alebo dvoch komponentov, takáto výmena nemusí byť vôbec možná. Kritici nového spôsobu výroby zdôrazňujú, že v skutočnosti môžeme čeliť vlne „automobilov na jedno použitie“.
Áno – autá sú síce o niečo lacnejšie, ale budú nám slúžiť až do prvej nehody.
Nezanedbateľný je aj fakt, že nový postup znamená, že príslušné časti sú zbavené flexibility, čo môže ovplyvniť kvalitu celého modelu. Príkladom sú konštrukčné chyby, ktoré sa vyskytli v niektorých vozidlách Tesla Model Y. Na internete nechýbajú fotografie a videá, ktoré ukazujú priepastnú úroveň povrchovej úpravy vozidiel americkej značky.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Volkswagen nie je pripravený vzdať sa spaľovacích motorov. Oznamuje investície….
Oprava karosérie elektromobilu je jednoznačne drahšia ako oprava spaľovacieho vozidla. Prečo?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.