15.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@GEDigital).
Jaguar Land Rover sa po Renaulte, Volkswagene alebo Audi pridáva k výrobcom, ktorí siahajú po čínskych technológiách. Jeho SUV dostanú platformy Exeed ako výsledok dohody podpísanej s čínskym gigantom Chery. Ten je jednou z mnohých značiek, ktoré táto spoločnosť vlastní.
Nové SUV JLR nebudú len „Super Hybrid“
Už nie je tajomstvom, že budúce luxusné SUV značky Jaguar Land Rover budú založené na platformách čínskej spoločnosti Exeed. Formálne sa na tom JLR a Exeed dohodli, ale vzhľadom na to, že jednu z nich stopercentne vlastní indická Tata Motors a druhú Chery Group, dohoda sa týka druhej menovanej. Čo sa zmení v luxusných SUV spoločnosti JLR?
Pokiaľ ide o platformy, Exeed potvrdil, že JLR bude používať dve hlavné platformy navrhnuté inžiniermi Chery. Prvou je modulárna architektúra M3X, ktorej druhá generácia je v Číne známa ako T2X. Chery ju vyvinula v spolupráci s nemeckou spoločnosťou Benteler. Je to platforma určená pre vozidlá so spaľovacími motormi a PHEV. Jaguar Land Rover ju bude používať pre svoje vozidlá SUV s technológiou plug-in hybrid. Je známe, že v tomto smere má čo doháňať.
Architektúra pohonného ústrojenstva „Super Hybrid“ M3X spoločnosti Chery umožní kombináciu benzínového motora a dvoch elektromotorov. To sa uskutoční prostredníctvom prevodovky 3DHT165, ktorá pred niekoľkými rokmi ako prvá na svete zvládla dva elektromotory v jednej karosérii. Vďaka tejto platforme budú môcť hybridné SUV JLR pracovať v deviatich režimoch a dostanú 11 kombinácií prevodov. Okrem toho dojazd môže dosiahnuť viac ako 1 000 km a tepelná účinnosť bude na úrovni 44,5 %.
Druhá modulárna platforma E0X je výsledkom spolupráce spoločností Chery a Huawei. V súčasnosti sú na tomto podvozku štyri vozidlá: Exlantix ES, Exlantix ET, Luxeed S7 a Luxeed R7. Výhodou tejto platformy je možnosť využívať vysokonapäťový systém 800 V a deklarovaná spotreba energie 12 kWh/100 km. Umožňuje tiež vybaviť vozidlo vzduchovým odpružením. Bude preto ideálna pre budúce elektromobily JLR, ktoré ponúknu značný dojazd.
Toto je osvedčený recept, ako nezaostávať za konkurenciou
Nie je žiadnym tajomstvom, že v ére rýchleho vývoja NEV európske značky zaostávajú za pokrokom čínskych výrobcov. Dohoda s JLR nie je prvým prípadom, keď sa v snahe zachrániť klesajúci predaj siahlo po osvedčených riešeniach od konkurentov a uzavreli sa spoločné podniky.
Jaguar Land Rover siahol po gigantovi v oblasti modulárnej architektúry Geely. Volkswagen bude využívať platformy E/E od spoločnosti Xpeng a Audi bude využívať platformy iO Origin od spoločnosti SAIC. Elektrické vozidlá Smart a Lotus sa tiež spoliehajú na SEA od Geely. Rovnako aj Renault.
Toto riešenie je pre spoločnosť Jaguar Land Rover jedinou možnosťou, ako ísť s trendmi, pokiaľ ide o vozidlá na nové energie. Jej jediný model BEV, Jaguar I-Pace, sa dostal na trh pred šiestimi rokmi a jeho predaj klesá. Najmä v Číne má výrobca veľký problém udržať krok s konkurentmi.
Pokiaľ ide o nové luxusné SUV, tie s novou platformou sa do Európy pravdepodobne nedostanú. Hovorí sa, že Jaguary a Land Rovery založené na modeloch M3X a E0X sa budú ponúkať len na čínskom trhu. Prvý model bude podľa čínskych mediálnych publikácií na trhu už v druhej polovici roka 2024. Európania teda nemôžu počítať s hybridnými a elektrickými vozidlami s impozantným dojazdom, hoci takéto vozidlá sú potrebné aj na starom kontinente.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Európske autá musia byť lacnejšie. „Zostávajú nám dva alebo tri roky.“
Pokúšanie veľkého draka. Takto sa Európa zháňa po čínskych autách
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.