19.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@poloto5638).
V USA narastá rozčarovanie z elektromobilov. Z nedávnej správy renomovanej výskumnej spoločnosti McKinsey&Co vyplýva, že až 47 % amerických kupcov elektromobilov zvažuje návrat k autám so spaľovacím motorom. V prípade rodín s deťmi je toto percento ešte vyššie a dosahuje až 56 % kupujúcich.
Elektromobily sa môžu pochváliť jednou z najvyšších mier lojality zákazníkov. Často počuť názor, že ak sa niekto rozhodne pre kúpu elektromobilu, bude si vždy vyberať len elektromobily. Nová správa poradenskej spoločnosti McKinsey&Co však toto tvrdenie vyvracia. Vyplýva z nej, že so zvyšujúcim sa rozšírením elektromobilov rastie aj počet ľudí, ktorí ľutujú prechod zo spaľovacieho vozidla. To je však len jedna strana mince.
Sklamanie z elektromobilov v USA. 46 % kupujúcich sa chce vrátiť k benzínu
Renomovaná analytická spoločnosť McKinsey&Co práve uverejnila časť prierezovej správy založenej na cyklických spotrebiteľských prieskumoch, ktoré sa uskutočňujú každé dva roky. Celkovo bolo opýtaných viac ako 30 000 ľudí v 15 krajinách, ktoré spolu predstavujú 80 % celosvetového objemu predaja. Samotných autorov prekvapil meniaci sa postoj kupujúcich v USA k elektromobilom.
Z údajov pre americký trh vyplýva, že až 46 % kupujúcich, ktorí nedávno presedlali na elektromobil, sa pri výbere svojho ďalšieho vozidla pravdepodobne rozhodne pre návrat k vozidlu so spaľovacím motorom! Čo je zdrojom výrazného rozčarovania z novej technológie alebo sa podarí tento znepokojujúci trend zastaviť?
Elektromobily strácajú fanúšikov. Každý druhý zákazník sa chce vrátiť k spaľovaciemu motoru
Dôvodov je niekoľko. Po prvé, vysoká cena elektromobilov doteraz spôsobovala, že do showroomov vstupovali väčšinou motivovaní nadšenci novej technológie. Spravidla išlo o majetných ľudí, majiteľov domov, ktorí mohli naplno využiť výhody elektromobilov tým, že ich nabíjali doma. Teraz, keď sa ceny elektromobilov a spaľovacích vozidiel čoraz viac vyrovnávajú, sa pre lásku k elektromobilom rozhoduje čoraz viac „náhodných“ ľudí z rôznych sociálnych vrstiev.
Vodiči, ktorí sa nemôžu pochváliť fotovoltickým systémom namontovaným na streche vlastného domu a nijako ich nevzrušuje sila nabíjačiek ani nabíjacie krivky. Tí, ktorí jednoducho chcú používať elektromobil rovnakým spôsobom, ako to robili so spaľovacími autami. Práve tu vzniká problém, pretože jazda na batériovom elektromobile si vyžaduje zmenu návykov a plánovanie trasy, čo môže byť v podmienkach obrovskej krajiny, akou sú USA, mimoriadne náročné.
O tom, že elektromobily z hľadiska použiteľnosti stále zaostávajú za spaľovacími automobilmi, najlepšie svedčí skutočnosť, že zatiaľ čo medzi slobodnými a bezdetnými pármi je podiel kupujúcich, ktorí uvažujú o návrate k spaľovaciemu automobilu 32 %, medzi rodinami s deťmi to je už 56 %. O zmene štruktúry kupujúcich svedčia okrem iného aj rastúce očakávania dojazdu. Ešte v roku 2022 respondenti deklarovali, že podľa ich názoru by mal byť dostatočný dojazd elektromobilu okolo 270 míľ (približne 432 km). Dnes už respondenti hovoria o očakávanom dojazde viac ako 291 míľ (približne 466 km).
Nižšie ceny zasiahli elektromobily. Počet sklamaných kupujúcich rastie
Ďalším problémom, ktorý vrhá tieň na vnímanie elektromobilov v Spojených štátoch, je agresívna cenová politika spoločnosti Tesla, ktorá dominuje miestnemu trhu. Medzi vodičmi, ktorí sú schopní akceptovať kratší dojazd a potrebu dlhších výdavkov na nabíjačky, nie je málo kupujúcich, ktorí sú zdesení rýchlosťou, akou ich vozidlá strácajú hodnotu. Patrí sem aj vplyv prudkého zníženia cien Tesly (najmä Tesla Model Y a Tesla Model 3), ktoré tvrdo zasiahlo zostatkovú hodnotu ojazdených vozidiel.
Z údajov americkej webovej stránky iSeeCars.com vyplýva, že za posledných dvanásť mesiacov priemerná cena ojazdeného elektromobilu v USA vo veku od jedného do piatich rokov klesla o 31,8 %.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Je to koniec jednej éry. Nový doubledecker nebude britský. Hádajte, kto ho vyrába?
Nemeckí výrobcovia kritizujú clá na autá z Číny. Európe vôbec nepomôžu
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.