25.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@BigRockMoto).
Predpisy neuvádzajú výšku dezénu novej pneumatiky. Je preto na uvážení výrobcu. V dôsledku toho, zatiaľ čo v minulosti mali nové pneumatiky hĺbku dezénu až 8 mm, dnes môže byť táto hodnota až o polovicu nižšia. Čo to znamená pre vodičov?
O tom predpisy nepochybujú. Plášť pneumatiky musí mať minimálny dezén 1,6 mm. Koľko by teda mala mať nová pneumatika? Ešte pred niekoľkými rokmi bol dezén pneumatík, ktoré opúšťali továreň, 6 alebo dokonca 8 mm. Dnes z toho zostáva len polovica…
Je 3,5 mm výšky dezénu v novej pneumatike veľa?
Napríklad úplne nová predná motocyklová pneumatika od Pirelli má výšku dezénu 3,5 mm. Iba 3,5 mm. Scorpion sa však už môže pochváliť „blokmi“ vysokými až 4,5 mm. Stále len 4,5 mm. Znamenajú takéto hodnoty, že výrobcovia podvádzajú vodičov? A že sa takéto pneumatiky budú musieť meniť ešte častejšie? V žiadnom prípade. Dôvod tejto situácie je iný.
Technológie v priemysle sa menia prakticky denne. A dnes je silným trendom ekológia. Výrobcovia napríklad používajú pokročilejšie gumové zmesi, ktoré sú odolnejšie voči oderu. V dôsledku toho nižší dezén nemusí nevyhnutne znamenať nižší počet najazdených kilometrov. Dnešná pneumatika, ktorá má z výroby 3,5 mm dezénu, umožňuje podobný počet kilometrov ako pneumatika, ktorá mala pred niekoľkými rokmi 6 mm. Vodiči teda nie sú podvádzaní. Pneumatiky zároveň počas jazdy vyprodukujú menej gumového odpadu. Mikročastice tak budú menej znečisťovať životné prostredie.
Kedy sú pneumatiky opotrebované a už nie sú vhodné na jazdu?
Na začiatku materiálu som písal o tom, že minimálna výška dezénu pneumatiky je 1,6 mm. A je na tom veľa pravdy. Aj keď predpisy poznajú jednu výnimku z tohto pravidla. Pretože 1,6 mm je povinná hodnota, ale v prípade, že pneumatika nemá indikátor hranice opotrebenia. Takmer všetky moderné pneumatiky ho však majú.
Indikátor – nazývaný TWI (Tread Wear Indicator) – nie je nič iné ako hraničná hodnota, ktorá je viditeľná v drážke behúňa. Keď sa limit opotrebovania behúňa rovná tejto hodnote, pneumatika sa musí vyradiť z prevádzky. Ďalšie používanie takto opotrebovanej pneumatiky spôsobuje, že motocykel je technicky nevyhovujúci. V prípade cestnej kontroly príde jej jazdec o osvedčenie o evidencii a navyše dostane pokutu.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Bola vybraná najkrajšia cesta v Európe. Pôsobivý výhľad na more a hory
Transfăgărașan je znovu otvorený. Cesta bude otvorená len počas dňa
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.