27.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@EngineeringExplained).
Kolesá sú jedným z najdôležitejších bezpečnostných prvkov vozidla a vodiči sú vystavení riziku, ak je v pneumatikách nesprávny tlak. V horúcom počasí by ste mali mať nízky alebo normálny tlak v pneumatikách?
V dňoch s extrémnymi teplotami by mali vodiči venovať zvýšenú pozornosť pneumatikám. Pri jazde na veľmi horúcom asfalte totiž môže dôjsť k problémom s pneumatikami.
Čo sa deje s pneumatikami v horúcom počasí?
Počas horúcich dní môže teplota asfaltu presiahnuť 60 stupňov Celzia. To sa prenáša na pneumatiky vášho vozidla a čím viac brzdíte, zatáčate a zrýchľujete, tým viac sa teplota pneumatík zvyšuje a kontaktná plocha pneumatiky s asfaltom môže presiahnuť 90 stupňov Celzia.
Preto by ste sa mali vyhnúť zimným pneumatikám v teplej sezóne. Tieto pneumatiky totiž strácajú svoju pružnosť a stávajú sa tuhými. To znamená, že so zvyšujúcou sa teplotou sa znižuje ich priľnavosť.
Na druhej strane, letné pneumatiky sú vyrobené z inej gumy. S rastúcou teplotou sa stáva pružnejšou a priľnavosť je lepšia.
Nesprávny tlak v pneumatikách: čo riskujete
Ďalším veľmi dôležitým aspektom, ktorý by mali mať vodiči na pamäti, je tlak v pneumatikách. Závisí od typu pneumatík, ich veľkosti, zaťaženia vozidla a maximálnej rýchlosti, ktorou jazdíte.
Správny tlak v pneumatikách uvádza výrobca na štítkoch pripevnených na určitých miestach vozidla. Tieto informácie nájdete aj v návode na používanie vášho vozidla. Príliš nízky tlak v pneumatikách vedie k ich predčasnému opotrebovaniu a prehrievaniu. Okrem toho sa predlžuje brzdná dráha a zhoršuje sa správanie vozidla v zákrutách.
Pri nadmernom nahustení pneumatík sa zmenšuje styčná plocha pneumatík s vozovkou, čo znižuje priľnavosť.
Preto by mal byť tlak v pneumatikách taký, ako uvádza výrobca vozidla, nie vyšší ani nižší.
V horúcom počasí má byť tlak v pneumatikách nízky alebo normálny?
Vzhľadom na vysoké teploty je tlak v pneumatikách vo všeobecnosti vyšší. Preto by sa mal tlak v pneumatikách kontrolovať „za studena“. Nie vtedy, keď je vonku 35 až 40 stupňov Celzia.
Ale bez ohľadu na vonkajšiu teplotu by mali byť pneumatiky nahustené podľa odporúčaní výrobcu vozidla.
Nízky tlak v pneumatikách v horúcom počasí môže spôsobiť veľa problémov. V extrémnych situáciách sa môže pneumatika dokonca odlepiť od disku.
Vodiči by preto mali zabezpečiť normálny tlak v pneumatikách v horúcom aj chladnom počasí.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Celoročné pneumatiky – rozumná úspora alebo pasca? Každý sa nad tým musí zamyslieť
Meníte pneumatiky? Predtým si skontrolujte jeden detail
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.