30.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@vivaenergyaustralia849).
Generálny tajomník OSN Antonio Guterres vyzýva na zákaz reklamy na fosílne palivá. Cieľom je ovplyvniť spotrebiteľov.
Fosílne palivá sú tu s nami už dlho a je nepravdepodobné, že by v dohľadnej dobe zanikli. O to viac, že v súčasnosti sa prejavuje nielen silný odpor k elektromobilom, ale aj ochladenie nálady spotrebiteľov.
Okrem toho sme si prakticky od detstva zvykli na tankovanie. Najprv v autách našich rodičov a neskôr, keď sme vyrástli, vo vlastných autách. Máme to jednoducho v krvi, rovnako ako fakt, že dojazd nie je pre auto problém. Alebo by aspoň nemal byť.
Zákaz reklamy na fosílne palivá
Šéf OSN vyzýva vlády, médiá a technologické spoločnosti, aby prestali propagovať fosílne palivá. Jeho výzva prichádza v kritickom čase pre automobilový priemysel. Zákazníci majú stále obavy z elektromobilov, ktoré stále nie sú dokonalé.
Áno, z generácie na generáciu sa zlepšujú, ale neponúkajú výhodu v komforte oproti starým dobrým spaľovacím vozidlám. Okrem toho sú ich batérie veľmi drahé a podliehajú degradácii, čo vyvoláva obavy potenciálnych zákazníkov.
Guterres chce celosvetový zákaz reklamy na pohonné hmoty, podobne ako je to v prípade alkoholu alebo cigariet. Kým napríklad v prípade tabaku a piva ide o to, aby sa zabránilo ovplyvňovaniu mladých ľudí, zákaz reklamy na pohonné hmoty má podľa šéfa OSN ovplyvniť správanie spotrebiteľov.
Zaujímavé je, že niektoré krajiny alebo mestá už začali zakazovať reklamu ropných a plynárenských spoločností. Francúzsko obmedzuje propagáciu uhlia, plynu alebo vodíka vyrábaného z fosílnych palív. Mestá ako Amsterdam, Sydney a Edinburgh zasa zakazujú reklamu pre spoločnosti s nadpriemernými emisiami plynu.
Okrem toho denníky The Guardian, Vox alebo francúzsky denník Le Monde už na svojich stránkach nepovoľujú reklamu na ropu a plyn.
Prežije spaľovací motor?
Pripomeňme, že Európska únia zakáže predaj áut so spaľovacím motorom od roku 2035. A Medzinárodný panel OSN pre zmenu klímy požaduje, aby sa do roku 2050 dosiahli čisté nulové emisie skleníkových plynov.
Napriek vývoju v oblasti batériových technológií však svet možno nikdy nebude pripravený len na elektromobily. Z tohto dôvodu čoraz viac predstaviteľov automobiliek hovorí o znižovaní emisií uhlíka pomocou rôznych druhov pohonu.
Teda nielen elektrický, ale aj vodíkový a… stále spaľovacie motory. V prípade posledného menovaného však majú pomôcť nové druhy paliva. Toyota spolu s Mazdou a Subaru v súčasnosti vyvíjajú pohonné jednotky schopné spaľovať vodík, syntetické palivo alebo biopalivo.
Tieto japonské spoločnosti nedávno vytvorili konzorcium na vývoj úplne novej generácie spaľovacích motorov. Majú sa vyznačovať kompaktnými rozmermi a veľmi vysokou účinnosťou a majú byť určené pre hybridné systémy.
Zákaz reklamy neprejde všade
Ak sa vrátime k šéfovi OSN, v niektorých krajinách môže byť presadzovanie zákazu reklamy na fosílne palivá ťažšie ako inde. Ide napríklad o Spojené štáty, kde by jeho presadenie mohlo narušiť prvý dodatok.
Je tiež dôležité si uvedomiť, že zákaz reklamy neprinúti majiteľa elektromobilu, aby začal tankovať kilowatty elektrickej energie. To je jednoducho fyzicky nemožné.
Odklon od áut so spaľovacími motormi len umožní vytvoriť pre ne dostatočne dobrú alternatívu. Teda cenovo dostupnú alternatívu, vďaka ktorej bude používanie automobilov nielen ekologickejšie, ale aj šetrnejšie ako dnes.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Etika nabíjania elektromobilov – použite tieto pravidlá
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.