30.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@X-Machines).
Automobilové spoločnosti robia všetko pre to, aby ich výroba bola čo najviac ekologická. Jednou z myšlienok udržateľnosti je používanie recyklovaných materiálov pri výrobe automobilov. Staré nárazníky, diely panelov vyrobené čiastočne z recyklovaného fritovacieho oleja alebo podlahové rohože zo starých matracov sú len niektoré z realizovaných riešení.
Výrobcovia automobilov sa už nejaký čas zameriavajú na vývoj inovatívnych a ekologických výrobných postupov. Medzi riešenia, ktoré majú urýchliť environmentálnu revolúciu, patrí zvyšovanie obsahu recyklovaných materiálov a vývoj technológií umožňujúcich recykláciu starých dielov. Medzi značky, ktoré aktívne pracujú na tejto problematike, patria Škoda, BMW a Stellantis.
Repná buničina, miskantus trstinový a kremík z ryžových šupiek
Oddelenie technického vývoja spoločnosti Škoda nedávno vyvinulo ďalšiu inovatívnu surovinu vyrobenú z repnej buničiny. Prebieha aj výskum materiálu na báze rastlinnej trstiny miscanthus, ktorý by sa mohol použiť v interiéroch nových modelov značky, napríklad na obklady dverí a ozdobné vložky na prístrojovej doske.
Dlhodobo sa zameriavame najmä na zvyšovanie obsahu recyklovaných materiálov a zvyšovanie recyklovateľnosti samotných dielov.
– hovorí Petr Kraus z oddelenia technického vývoja spoločnosti Škoda.
Na výrobu nových vozidiel sa okrem iného používa guma, kremík z ryžových šupiek a plasty z PET fliaš. To však nie je všetko. Inžinieri Škody poukazujú na to, že materiály použité na poťahy prahov vozidla možno vyrobiť z recyklovaného fritovacieho oleja, zatiaľ čo gumové tesnenie dverí možno vyrobiť z recyklovanej gumy. Aj recyklácia lakovaných dielov, donedávna takmer nemožná, sa stáva normou. Škoda dokázala vyrobiť nárazník z veľkej časti z materiálu zo starých nárazníkov.
Spoločnosti vsádzajú na recykláciu. Umelá inteligencia pomôže
Vývoj inovatívnych metód demontáže a automatického triedenia surovín je v popredí ekologickej výroby. BMW už nejaký čas pracuje na nových riešeniach, ktoré ovplyvňujú kvalitu zhodnocovaných materiálov. Pomôcť pri tom má úplne nový projekt s názvom Car2Car, ktorý bol vyvinutý spoločne so zástupcami recyklačného priemyslu.
BMW Group poskytne na tento projekt 500 vozidiel po dobe životnosti. Každé z týchto vozidiel bude recyklované rôznymi metódami. Niektoré z nich budú využívať digitálne technológie a umelú inteligenciu, ktoré pomôžu celý proces automatizovať a urýchliť. To všetko s cieľom zistiť, ktoré riešenie je najefektívnejšie.
Nové materiály zaručujú rovnaké štandardy kvality
Nielen nemecké značky čelia perspektíve automobilov na smetisku. Aj skupina Stellantis podniká kroky na opätovné využitie surovín. Spoločnosť nedávno podpísala dohodu s recyklačnou spoločnosťou Galloo. Cieľom je efektívne zhodnocovať rôzne druhy komponentov, ktoré sa dajú opätovne vyrobiť a použiť pri výrobe nových vozidiel. Výrobcovia zároveň zdôrazňujú, že výsledné materiály zaručujú rovnaké kvalitatívne štandardy, pokiaľ ide o vzhľad aj pocit z používania, ako konvenčne vyrobené komponenty.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Takéto správanie auto zabíja. Nanešťastie je to veľká móda
Rýchlostný radar v Bulharsku: môžete pokutu ignorovať alebo ju dostanete poštou domov?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.