3.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@HondaMotorcyclesEU).
Honda CRF1100L Adventure Sports ES má až nočnú moru, ale teraz sa ešte viac priblížila k ideálu cestovného singletracku. Spoločnosť nasledovala nový trend dobrodružných motocyklov, ktoré sa stávajú menej terénnymi.
Honda Africa Twin bola pre mňa vždy ikonou. Jej dvojité svetlomety a agresívny lak som poznal aj v čase, keď som sa o motorky ešte nezaujímal. Ak náhodou prechádzala okolo mňa, vždy som cítil závan afrického harmattánskeho vetra. Mnohí ľudia si mysleli to isté, pretože „Afrika“ je legendárna motorka. Popri BMW GS je to zároveň najrozpoznateľnejší a najkupovanejší veľký športový motocykel. Prvý model Africa Twin vychádzal z vysoko výkonného modelu NXR-750, ktorý bol na Rallye Dakar neprekonateľný.
Honda Africa Twin je dakarská legenda. Treba s ňou zaobchádzať opatrne
Apollóniovci zatiaľ dokázali vystriehnuť šachovnicovú vlajku zo svojich štyroch víťazstiev vo vražednej rallye. Aj preto má nový CRF1100L jedinečný terénny charakter, hoci jazda na takýchto veľkých a ťažkých strojoch v teréne je oveľa náročnejšia, pretože sa musia dokonale ovládať. Máloktorý jazdec to dokáže s rovnakou istotou a gráciou ako Kirian Mirabet a väčšina majiteľov ich v teréne nepoužíva. Namiesto toho ich používajú na každodenné používanie alebo na diaľkové cestovanie, čo je činnosť, v ktorej CRF1100L Africa Twin exceluje.
Teraz bude v nej ešte lepší, pretože Honda pripravila na rok 2024 veľkú zmenu. Základná verzia tohto modelu má stále všadeprítomný charakter, ale drahší a lepšie vybavený variant Adventure Sports ES sa v rozpore so svojím názvom definitívne zošalil. Zdvihy odpruženia sa zmenšili o 20 mm (na 210 mm vpredu a 200 mm vzadu) a vpredu je namiesto kolesa s priemerom 21 palcov konečne 19-palcové koleso, na ktoré možno obúvať cestovné alebo dokonca športové pneumatiky. Na tento moment čakalo mnoho zákazníkov. Vedľajším efektom je aj nižšie sedadlo lavice (jeho výška je teraz 835 mm) a lepšie správanie na ceste. To osloví nielen nižších a menej skúsených vodičov, ale každého, kto nemá chuť príliš často opúšťať spevnené cesty.
Nový model Africa Twin spoločnosti Honda má upravený motor, ale výkon sa nezmenil
Okrem týchto zmien inžinieri spoločnosti Honda zlepšili aj vlastnosti výkonného paralelného dvojvalca s 270-stupňovou kľukou. Srdce Afriky je jedným z najlepších motorov v tejto kategórii, aj keď jeho výkon nie je príliš pôsobivý. Zo svojho veľkého objemu 1084 cm3 vyvinie pomerne skromný výkon 102 k. To môže znamenať len jedno: tony krútiaceho momentu. Táto pohonná jednotka totiž ponúka vynikajúcu pružnosť, čo znamená, že dynamicky zrýchľuje už od nízkych otáčok. V najnovšej verzii je to ešte lepšie, pretože krivka krútiaceho momentu a jeho maximálna hodnota sa vďaka novému saniu, výfuku a softvéru ešte viac zlepšili. Našťastie sa nevytratil charakteristický zvuk, ktorý stále pripomína dunenie pretekárskeho traktora a v žiadnom prípade ho nemožno nazvať dunením. Nová Honda Africa Twin zrýchľuje lepšie ako predtým a pravdepodobne aj znie atraktívnejšie.
Nová verzia Hondy Africa Twin osloví milovníkov nižších tried a asfaltu
Honda Africa Twin Adventure Sports ES sa vďaka vykonaným zmenám stala priateľskejšou, ale treba mať na pamäti, že je to stále veľký a ťažký stroj. Jeho ťažisko je vysoko, a to aj kvôli palivovej nádrži s objemom takmer 25 l. Pri jazde po asfalte to vôbec neprekáža, ale pri pomalom manévrovaní a jazde po sypkom povrchu na to musíte myslieť. Nová Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports ES napriek menšiemu kolesu váži o 5 kg viac ako predtým (243 kg), čiastočne aj preto, že má veľmi bohatú výbavu. Je vybavená elektronicky riadeným odpružením Showa, ktorého charakteristiku možno meniť zo sedadla jazdca, dvoma obrazovkami (LCD a TFT) so špecifickým používateľským rozhraním. Na toto riešenie si treba chvíľu zvykať, ale počet a rozsah nastaviteľných parametrov motora a elektroniky sú pôsobivé. Testovaný exemplár bol vybavený aj dvojspojkovou automatickou prevodovkou DCT, ktorá k hmotnosti pridáva ďalších 10 kg, teda 253 kg. Neviem, či by som si ju do svojho exemplára objednal, ale obe prevodovky – manuálna aj automatická – fungujú v tomto modeli vynikajúco a DCT lepšie ako kedykoľvek predtým.
Znaky triedy Adventure
Okrem toho môže byť CRF1100L Adventure Sports ES vybavený všetkými znakmi triedy Adventure: rôznymi ochrannými krytmi, prídavnými svetlometmi, hliníkovými alebo plastovými kuframi atď. Čo pravdepodobne chýba na doplnenie triedy Touring Extra, je aktívny tempomat s radarom, pretože zatiaľ si zákazníci musia vystačiť s klasickým. Takéto doplnky zvyšujú nielen pohotovostnú hmotnosť, ale aj cenu tohto modelu. Honda Africa Twin v novej verzii je stále pôsobivý motocykel, ktorý bez námahy berie na plecia terénnu legendu, ale nepatrí medzi lacné motorky. Za vrcholnú verziu CRF1100L Adventure Sports ES DCT musíte zaplatiť až 18 090 eur, čo je viac ako pred rokom. Každý sa musí rozhodnúť sám, či chce minúť toľko, ale pomer cena/hodnota je stále slušný.
Argumentom proti Honde je, že prakticky všetci súperi majú motory s vyšším výkonom, ale v Afrike Twin mi nikdy nechýbal. Motor tohto modelu považujem za jednu z jeho najsilnejších stránok. Navyše, nová verzia sa stala ešte lepšou na dlhé cesty ako predtým, za predpokladu, že sa nevydáte do skutočnej divočiny. Ale aj na diaľnici pocítite púštny vietor, pretože aj v najdrahšej verzii Hondy Africa Twin jeho gény prežili, len teraz sú to gény recesívne. Moje srdce vždy zostane pri lacnejšom a ľahšom základnom modeli s nízkym čelným sklom, pretože má výraznejší charakter, ale aj ja musím uznať, že najnovšia verzia má väčší zmysel.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Máte radi videá z motoristického športu? Toto bude to najdesivejšie, čo ste kedy videli
Honda končí výrobu mopedov. Všetko kvôli emisným normám
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.