4.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@HondaProKevin).
Najkupovanejší motocykel na svete je skromným výtvorom geniálneho podnikateľa Takeo Fujisawa. Hovoríme o modeli Honda Super Cub, ktorý slávi úspech už od roku 1958.
Honda Super Cub je motocyklovým ekvivalentom Toyoty Corolla: populárny motocykel pre masy. Rozdiel je v tom, že Honda predala viac ako dvakrát toľko exemplárov svojho trháku ako Toyota, samozrejme vďaka oveľa nižšej cene. V roku 2024 celkový predaj všetkých verzií tohto mopedu alebo malého motocykla presiahol 110 miliónov kusov. To znamená, že Honda Super Cub je nielen najobľúbenejším dvojkolesovým motocyklom na svete, ale mimochodom aj najkupovanejším motocyklom vôbec.
Model Super Cub je bestsellerom od roku 1958 a spoločnosť Honda čoskoro ukončí výrobu verzie, ktorou to všetko začalo
Najnovšie správy o tomto modeli bohužiaľ nie sú dôvodom na oslavu, pretože výrobca oznámil stiahnutie základnej verzie tohto modelu s motorom s objemom pod 50 cm3. Honda má v úmysle ukončiť predaj všetkých svojich mopedov v roku 2025 z dôvodu ťažkostí pri plnení emisných noriem, ktoré budú v Japonsku zavedené budúci rok. Dobrou správou je, že motocyklová verzia Honda Super Cub C125 sa bude naďalej predávať, a to aj na europskom trhu.
Pri pohľade na jednoduchý model Honda Super Cub by ste si tipli, že ide o takú legendárnu dvojnokolku? Určite nie, ak by vám to niekto vopred neodhalil. Malá japonská motorka nie je na prvý ani na druhý pohľad veľmi pôsobivá, a predsa si ju zamilovali milióny ľudí. Dôvodom bola jej nízka cena, jednoduchá jazda, praktickosť a bezporuchovosť. Dá sa povedať, že Super Cub spolu s niekoľkými ďalšími motocyklami položil základy japonského motocyklového športu.
Zakladatelia spoločnosti Honda prišli na nápad vytvoriť model Super Cuba počas cesty po Európe
Nápad na motocyklový bestseller sa zrodil v hlave režiséra Takeo Fujisawu, spoluzakladateľa spoločnosti Honda Motor Company, ktorá začínala práve s motocyklami. Spolu so Soichiro Hondom tak urobili v roku 1948. Honda sa postaral o inžiniersku a Fujisawa o finančnú stránku podniku. Prvý motocykel značky (Honda T360) prišiel oveľa neskôr, v roku 1963. Predtým, v roku 1956, cestovali Soichiro a Fujisawa do Európy, kde hľadali inšpiráciu. Po návrate si obaja uvedomili, že ďalším hitom musí byť malý motocykel, na ktorom sa bude dať jazdiť každý deň, ale ktorý bude svojim majiteľom prinášať aj potešenie.
Na starom kontinente videli Lambretty a Kreidlery, ale rozhodli sa, že ich výrobok musí vyzerať trochu inak, pretože musí byť prispôsobený miestnemu trhu. Nepáčil sa im ich príliš komplikovaný dizajn a malé kolesá, ktoré sa zle správajú na hrboľatých cestách rozvojových krajín. Nevyhnutnou požiadavkou bolo, aby sa dvojnokolka dala riadiť jednou rukou, zatiaľ čo druhá bola zamestnaná držaním škatule s obľúbeným japonským jedlom: pohánkovými rezancami soba. Preto mala malá Honda automatickú spojku.
Reklamný slogan Hondy Super Cub znel: „Na Honde stretnete tých najmilších ľudí“.
Prvý model Honda Super Cub C100 vyrazil z továrne v Yamate v roku 1958. Bol navrhnutý s ohľadom na štyri základné princípy. Musel mať: dynamický, tichý a dlhotrvajúci štvortaktný motor, karosériu, ktorá umožní každému bez ohľadu na postavu alebo oblečenie pohodlne nastúpiť a vystúpiť, prevodovku bez spojky a atraktívnu nadčasovú siluetu. Cieľom bolo „poskytnúť potešenie z užitočnej úlohy v živote ľudí“.
Zdá sa, že konštruktérom a inžinierom Hondy sa tento cieľ podarilo dosiahnuť, pretože ľudia na celom svete po tomto modeli šalejú. Spočiatku sa plánovala výroba tohto modelu v počte 30 000 kusov mesačne, čo bolo na tú dobu astronomické číslo, ale aj tak sa muselo rýchlo zvyšovať. Honda Super Cub C100 sa v USA objavila pod názvom Honda 50 (podľa zdvihového objemu motora) rok po svojom debute v Japonsku. Spočiatku stál 295 dolárov. Potom postupne dobýval ďalšie zahraničné trhy: nemecký, belgický, britský a francúzsky. Neskôr sa do predaja dostali početné vývojové verzie modelu, špeciálne navrhnuté pre potreby miestnych trhov a čoraz modernejšie. Predaju modelu Super Cub napomáhal reklamný slogan „Na Honde stretnete tých najmilších ľudí“. Slogan jasne vyjadroval, že Honda Super Cub je normálny priateľský motocykel pre bežných ľudí.
Beach Boys spievali o Honde Super Cub a Japonci si vyhradili jej tvary
Zvyšok je história, ktorá trvá dodnes. Honda Super Cub sa vyrábala v 16 továrňach zriadených v 15 rôznych krajinách a predávala sa v 160 krajinách sveta. Skupina The Beach Boys pre ňu napísala pieseň „Little Honda“. S týmto modelom Honda získala 80 % domáceho trhu s mopedmi (mopedmi) a prakticky ovládla automobilové trhy celej južnej Ázie. Japonský patentový úrad uznal v roku 2014 siluetu motocykla Honda Super Cub za trojrozmernú ochrannú známku, čo znamená, že nikto iný nemôže navrhnúť dvojmo vyzerajúci motocykel.
Ide o prvý prípad v histórii motocyklov a znamená to, že silueta sa stala ikonickou. Kto by si pomyslel, že všetky tieto vavríny budú udelené takému skromnému motocyklu? Ukázalo sa, že na dosiahnutie tohto cieľa stačí navrhnúť dopravný prostriedok pre bežných ľudí, ktorý sa nerozbije a dá sa kúpiť za slušné peniaze. Je to tak málo a zároveň tak veľa. Je trochu škoda, že správa o blížiacom sa ukončení výroby základnej verzie Hondy Super Cub s motorom 50 cm3 znamená začiatok konca tejto legendy.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Honda končí výrobu mopedov. Všetko kvôli emisným normám
Máte radi videá z motoristického športu? Toto bude to najdesivejšie, čo ste kedy videli
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.