3.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@KCARSTV).
Čínske automobilové spoločnosti sa vo svojej expanzii nezastavujú. Analytici AlixPartners predpovedajú, že do roku 2030 sa ich podiel na svetových trhoch zvýši na alarmujúcu úroveň.
Niet pochýb o tom, že čínske automobilové spoločnosti sa čoraz viac tlačia na svetové trhy. Stačí sa pozrieť na minuloročné údaje o exporte. Hoci z Číny neodišiel najväčší počet vozidiel, ako sa pôvodne uvádzalo, odsunul Nemecko na tretie miesto, pričom sa umiestnil hneď za Japonskom.
Je však len otázkou času, kedy sa Číne podarí opustiť krajinu čerešňového kvetu. Nie je nepravdepodobné, že sa tak stane ešte tento rok. Zástupcovia analytickej spoločnosti AlixPartners však hľadia ešte ďalej.
Podľa nich do roku 2030 značky z ríše stredu ovládnu až 33 % svetového trhu. Už dnes pochádza z ich tovární každé piate auto predané na našej planéte. V číslach to znamená skok zo súčasných 3 miliónov na 9 miliónov automobilov.
Čínske automobilové spoločnosti sa presadzujú
Spoločnosť AlixPartners vo svojej analýze predpovedá, že čínski výrobcovia si do roku 2030 uchmatnú 72 % domáceho trhu. V súčasnosti majú čínske značky podiel 59 %. Zvyšok patrí západným značkám, ktoré z roka na rok strácajú pôdu pod nohami.
Prvým príkladom je Volkswagen, ktorý bol dlhé roky lídrom na tamojšom trhu. Minulý rok musel uznať prvenstvo spoločnosti BYD, ktorá práve začína svoju expanziu v Európe. Čínska značka chce len v Európe do roku 2030 predať 1,5 milióna automobilov.
BYD bol prvým čínskym výrobcom, ktorý vlani oznámil výstavbu svojej európskej továrne. Bude postavená v Maďarsku. Ďalší závod, ktorý je prvým mimo Číny, už začal prevádzku – bol postavený v Uzbekistane a má vyrábať 50 000 automobilov ročne. Tie sa budú predávať najmä v krajinách strednej Ázie.
100-percentné sadzby nie sú prekážkou
Hoci nové 100-percentné clá, ktoré zaviedla Bidenova administratíva, obmedzia možnosti Číny expandovať na americký trh, zavedenie dodatočného poplatku – ak k nemu dôjde – by jej nemalo zabrániť v dobývaní starého kontinentu.
V súčasnosti tu majú výrobcovia z Číny 6-percentný podiel. Tento podiel sa má do roku 2030 zdvojnásobiť. Číňania sa chcú ešte výraznejšie presadiť v Rusku, ktoré je ich najväčším trhom mimo ich krajiny.
V súčasnosti majú pre seba 33 % trhovej stopy, ale v roku 2030 by to malo byť 69 %. Takéto ambiciózne ciele nie sú vôbec prekvapujúce, ak sa pozrieme na to, ako Číňania pôsobia v Putinovej krajine. Vďaka nim už bol napríklad reaktivovaný Moskvič a Volga.
Spoločnosť AvtoVAZ plánuje uviesť na trh aj modely, ktoré navrhli spoločnosti z Číny.
Okrem toho viaceré továrne, ktoré opustili západní výrobcovia, preberajú spoločnosti intenzívne spolupracujúce s Číňanmi.
Podľa AlixPartners sa predaj automobilov z Číny na Blízkom východe a v Afrike do roku 2030 zvýši zo súčasných 8 % na 39 %. Na druhej strane v Strednej a Južnej Amerike zo 7 % na 28 %.
Čínske automobilky: za ich úspechom je toto
Čínski výrobcovia sú známi svojimi vysokými maržami a agresívnou stratégiou. AlixPartners však vidí ich silu aj v rýchlosti vývoja nových modelov. Podľa jej predstaviteľov je až o polovicu rýchlejšia ako u tradičných západných výrobcov.
„Čínske značky kladú väčší dôraz na vlastnosti, ktoré si zákazníci môžu skutočne vyskúšať, ako napríklad dizajn a technológie. Neustále sa zameriavajú na udržanie svojej cenovej výhody, dokonca zakladajú továrne v zahraničí. Okrem toho si vybudovali významný náskok v oblasti nových technológií vrátane výroby batérií,“
– hovorí Andrew Bergbaum zo spoločnosti AlixPartners.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Spoločnosť BYD uvádza na trh svoj prvý pickup v zahraničí. Na trhu spôsobí rozruch
BYD postaví druhú továreň v Európe. Na tento trh bude zameraný lacný model
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.