6.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ChinaViewTV).
Minulý víkend Čína otvorila spojenie Shenzhen-Zhongshan, nový prieplavný tunel a mostný systém, ktorý sa nachádza v provincii Guangdong v južnej Číne. Tento architektonický zázrak zjavne prekonáva 10 svetových rekordov – aj keď veľmi špecifických.
Ústie Perlovej rieky, kde sa Perlová rieka vlieva do Juhočínskeho mora, je jednou z najhustejšie osídlených oblastí na svete. Zahŕňa Hongkong, Macao a deväť miest v provincii Guangdong, ktoré sú od seba oddelené širokými vodnými plochami – a to spôsobuje, že pohyb po nich je veľmi náročný.
Spojenie Shenzhen-Zhongshan je navrhnuté tak, aby to napravilo. Spojenie je dlhé 24 km a spája dve mestá, ktoré sa nachádzajú na opačných brehoch ústia Perlovej rieky. Nie je to však jeden dlhý most – podvodný tunel v strede vedie medzi dvoma umelými ostrovmi, pričom každý ostrov spájajú mosty s mestom na danej strane.
Vďaka ôsmim jazdným pruhom, ktoré umožňujú rýchlosť až 100 km/h, toto spojenie zrejme skráti bežnú dvojhodinovú cestu na 30 minút. Po siedmich rokoch výstavby sa 30. júna o 15.00 miestneho času spojenie konečne otvorilo pre dopravu.
Podľa China Global Television Network (CGTN) spojenie Šen-čen-Šung-šan stanovuje 10 nových svetových rekordov. Nie sú to však základné rekordy, ako napríklad najdlhší alebo najväčší most – v skutočnosti sú až smiešne špecifické.
Tu je ich zoznam:
- Najväčšie rozpätie pre zavesený most s oceľovou skriňovou nosníkovou konštrukciou (1 666 m/5 466 stôp)
- Najvyššia mostovka (91 m/299 stôp)
- Najvyššia plavebná výška pre námorný most
- Najväčšia kotva visutého mosta na mori (344 000 m3 /12 miliónov kubických stôp betónu)
- Najvyššia skúšobná rýchlosť odolnosti voči vetru pre visutý most (83,7 m/273,6 ft za sekundu)
- Najväčšia oceľová mostovka s epoxidovým asfaltovým povrchom z horúcej zmesi (378 800 m2 /4 milióny štvorcových stôp)
- Najdlhší obojsmerný osempruhový ponorný tunel (5 035 m/16 519 ft)
- Najširší podmorský tunel s ponorenou rúrou z oceľovej škrupiny a betónu (až 55,6 m/182,4 ft)
- Najväčší jednorázový objem odliatej ponornej rúry s oceľovou škrupinou s použitím samozhutňujúceho sa betónu (29 000 m3 /1 milión kubických stôp na úsek rúry)
- Najširší opakovane skladaný vodný uzáver v tvare písmena M použitý v koncovom spoji ponorného tunela (3 m/9,8 ft)
Zároveň ide o prvú podvodnú križovatku rýchlostných ciest a letísk na svete.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Najdlhší visutý most na svete. Nachádza sa priamo u našich západných susedov
Najdlhší most na svete meria až 165 km. Kde ho nájdete?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.